توافقی که ایران در آن صددرصد بازنده است!

یک فعال سیاسی‌ درباره مذاکرات برجام گفت: غربی‌ها امضای توافقی را از ما می‌خواهند که در آن صددرصد بازنده‌ایم.

به گزارش تازه‌نیوز، وضعیت مذاکرات بی‌ثبات است؛ یک‌روز گفته می‌شود توافق نهایی به زودی امضا می‌شود و روز دیگر با ادعاهایی که آژانس مطرح می‌کند، دچار چالش می‌شود اما مشکل در کجاست؟

محمدصادق کوشکی، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع گفت: «واقعیت این است که برخلاف تصور رایج وضعیت پیچیده نیست. غربی‌ها می‌خواهند امتیازات موردنظرشان را به دست بیاورند و حاضر به دادن هیچ امتیازی نیستند. یکی از مسائل ایران حتی در دوره روحانی، بسته‌شدن پرونده پی‌ام‌دی بوده است که ایران می‌گوید این پرونده که اتهاماتی را مطرح کرده بسته شود. در سال95 این پرونده بسته شد و دولت روحانی هم به عنوان یک امتیاز از آن یاد می‌کرد اما در همان دوره روحانی بار دیگر پرونده پی‌ام‌دی باز شد و حالا با ادعاهای صهیونیست‌ها توسعه پیدا کرده است».

به نقل از نامه‌نیو،ز، او ادامه داد: «امروز ما می‌خواهیم پرونده پی‌ام‌دی بسته شود. در دولت روحانی ایران بازرسی‌های سنگین را پذیرفت به این شرط که پرونده پی‌ام‌دی بسته شود؛ وگرنه دلیلی برای پذیرش این همه بازرسی وجود نداشت. حالا اما غربی‌ها می‌گویند باید بازرسی‌های شدید و سنگین وجود داشته باشد اما تصمینی هم نمی‌دهیم پرونده پی‌ام‌دی بسته شود که همین موضوع باعث شده است مذاکرات وین به نتیجه نرسد. آنها امضای توافقی را از ما می‌خواهند که در آن صددرصد بازنده‌ایم».

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: «غربی‌ها و مشخصا اروپایی‌ها دنبال این هستند ایران مقداری نفت صادر کند و بازار نفت جهانی با فروش نفت ایران ثبات پیدا کند و آنها مشکلاتشان را حل کنند و ایران بماند و امتیازی‌هایی که داده و امتیازهایی که نگرفته است. اصرار تیم مذاکره‌کننده دولت رئیسی بر حقوق‌مان، حداقل کاری است که می‌توانیم در شرایط کنونی انجام دهیم. واقعیت این است که تیم مذاکره‌کننده کنونی هم از بسیاری از خواسته‌هایش کوتاه آمده اما دیگر این موضوع که پرونده ایران همچنان باز بماند، یک ضرر فاحش و محض است و نباید از آن کوتاه آمد».

کوشکی در پایان گفت: «از روز اول که گفت‌وگوهای برجامی شروع شد، خیلی‌ها مخالفش بودند. من شخصا با آن مخالف بودم زیرا ضمانت اجرایی نداشت. وقتی امری ضمانت اجرا نداشته باشد، اجرا نمی‌شود. منِ معلم علم سیاست بارها می‌گفتم که بزرگ‌ترین مشکل برجام نداشتن ضمانت اجراست. یکی از مشکلات جدی برجام همان بود و الان هم مشکل سر جای خودش هست. طرف‌های غربی حتی به اعتماد حداکثری دولت روحانی هم پاسخ مثبت ندادند و خود آقای ظریف ابراز ناراحتی کرد از این شرایط. اینکه سه کشور غربی و آمریکا با ما وارد آمریکا شدند برای این بود که تمام توان دیپلماتیک خود را به کار گرفتند تا ایران امتیازی نبرد و سراسر به نفع خودشان باشد. اینکه چرا به متن برجام خسارت محض می‌گوییم، برای همین است. شالوه برجام به قدری سست است که یک آجر هم روی آن نمی‌شود گذاشت».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.