ماده معدنی جدیدی برای رشد گیاهان در «ماه» پیدا شد! +تصاویر

فسفات به شکل کریستال در نمونه‌های سنگ و خاک سطح ماه شناسایی شد.

به گزارش تازه‌نیوز، دانشمندان چینی ادعا کردند که یک ماده معدنی جدید در «ماه» کشف کرده اند. این کشف، چین را به سومین کشوری تبدیل می کند که به این دستاورد رسیده است. بر اساس گزارشی که توسط خبرگزاری دولتی چین منتشر شد، دونگ بائوتونگ، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی چین (CAEA) در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز جمعه، نام ماده معدنی جدید را Changesite-(Y) اعلام کرد.

Changesite-(Y) یک کانی فسفات در کریستال ستونی است که در ذرات بازالت «ماه» یافت شده است. از ۱۴۰,۰۰۰ ذره نمونه «ماه»، محققان موسسه تحقیقات زمین شناسی اورانیوم پکن با استفاده از تکنیک های پیچیده، از جمله پراش اشعه ایکس، یک ذره تک بلوری را با شعاع حدود ۱۰ میکرون شناسایی، تجزیه و تحلیل و تفسیر کردند. کمیسیون چین این ماده را به عنوان یک ماده معدنی جدید طبقه بندی کرده است. این ششمین ماده معدنی جدیدی است که توسط انسان روی «ماه» شناسایی شده است. این اکتشاف، چین را در کنار ایالات متحده و روسیه، به عنوان سه کشور جهان که به این اکتشافات دست یافته اند، قرار می دهد.

کاوشگر Chang’e-5 چین
کاوشگر Chang’e-5 چین

در سال ۲۰۲۰، در ماموریت کاوشگر Chang’e-۵، چین برای اولین بار در بیش از ۴۰ سال، نمونه های «ماه» را با وزن تقریباً ۱۷۳۱ گرم به زمین آورد. محققان چندین آژانس از جمله آکادمی علوم چین، وزارت آموزش و پرورش و وزارت منابع طبیعی در مطالعه نمونه‌های «ماه» شرکت کردند. اکتشافاتی که آنها تاکنون انجام داده اند، پیامدهای قابل توجهی برای درک ما از شکل گیری و تکامل «ماه» و همچنین تلاش برای تعیین کارآمدترین راه برای استفاده از منابع آن دارد.

ماده معدنی جدیدی برای رشد گیاهان

فسفاتی که در زمین یافت می شود، یک عنصر ضروری برای رشد گیاهان است، اما خواص آن به شکل کریستالی هنوز مشخص نشده است. فسفات در زمین، منبع طبیعی فسفر است، عنصری که یک چهارم تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاهان برای رشد و نمو را تامین می کند. البته قرار گرفتن در معرض فسفر در سطوح بالا برای بدن انسان می تواند مضر باشد. فسفر اضافی باعث تغییراتی در بدن می شود که کلسیم را از استخوان ها خارج کرده و آنها را ضعیف می کند. با این حال، در «ماه»، این عنصر نقش کلیدی در کشاورزی بر سطح ماه بازی می کند.

ماده معدنی جدیدی برای رشد گیاهان

کاوشگر Chang’e-۵ چین، در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ با اولین نمونه های «ماه» برای این کشور، به زمین بازگشت. گفته می‌شود که نمونه سنگ‌های چین، میلیاردها سال جوان‌تر از سنگ‌هایی است که ایالات متحده و روسیه در زمان مأموریت خود از «ماه» آورده اند. این نمونه ها ممکن است سرنخ هایی در مورد در دسترس بودن منابع مفید مانند هیدروژن و اکسیژن متمرکز در «ماه» را نیز به دست دهند.

منبع: روزیاتو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.