درخواست آمریکا از دادگاه لاهه درباره پول‌های بلوکه ایران!

آمریکا از دادگاه لاهه خواست که شکایت ایران از این کشور را برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده‌اش رد کند.

به گزارش تازه‌نیوز، آمریکا امروز در دادگاه بین‌المللی لاهه از قضات خواست دعوی ایران مبنی بر این که واشنگتن به طور غیرقانونی به دادگاه‌هایش اجازه داده است که پول‌ شرکت‌های ایرانی را بلوکه کنند، رد کند.

به نقل از ایسنا، ریچارد ویسِک، مشاور حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: شکایت ایران کلا باید به خاطر «دست‌های آلوده» رد شود.

ویسک مدعی است، ایران نمی‌تواند شکایتی درباره بلوکه کردن پول‌هایش داشته باشد، چون اقداماتی که منجر به بلوکه کردن این پول‌ها شده، نتیجه رفتار غیرقانونی خود ایران بوده است.

واشنگتن مدعی است، این ایران بوده که در وهله اول با حمایت از تروریسم بین‌المللی، از پیمان مودت میان دو کشور تخطی کرده است.

این مطالب را هم ببینید:

پیمان مودت که مبنای این شکایت است، در سال ۱۹۵۰ و پیش از انقلاب اسلامی ایران میان تهران و واشنگتن منعقد شد. واشنگتن در سال ۲۰۱۸ از این پیمان خارج شد.

تهران پیش از این در سال ۲۰۱۶ و پس از آن که دادگاه عالی آمریکا به مسدودسازی ۲ میلیارد دلار دارایی‌های ایران و تعلق گرفتن آن به بازماندگان حملات نسبت داده‌شده به ایران حکم داد، از واشنگتن به دادگاه سازمان ملل در لاهه شکایت کرد.

ایران معتقد است مسدودسازی این پول‌ها، نقض پیمان مودت با آمریکا است که پیش از انقلاب اسلامی ایران منعقد شده بود.

گفتنی است، اولین جلسه رسیدگی دیوان بین المللی دادگستری به پرونده “برخی اموال ایران، علیه آمریکا ” دوشنبه در محل دیوان در کاخ صلح (لاهه هلند) برگزار شد.

وکلای ایران تحت سرپرستی توکل حبیب‌زاده رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری لایحه ایران را ارایه کردند.

در پی توقیف حدود ۱میلیارد و هفتصد میلیون دلار اموال ایران دعوایی از سوی جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده در سال ۱۳۹۵ در دیوان بین‌المللی دادگستری اقامه شد.

جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده روز پنج‌شنبه خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.