کشف موزاییک‌های متعلق به قرن پنجم زیر یک باغ زیتون! +تصاویر

موزاییک های بیزانسی متعلق به قرن پنجم تا هفتم پس از میلاد در غزه کشف شد.

به گزارش تازه‌نیوز، موزاییک های تزئینی بیزانسی، متعلق به قرن پنجم تا هفتم پس از میلاد توسط یک کشاورز فلسطینی در یک باغ زیتون در نوار غزه (Gaza Strip) کشف شد. این سنگفرش، شامل چندین تابلو است که پرندگان رنگارنگ، حیوانات و دیگر ویژگی های زندگی اجتماعی را به تصویر می کشد. سلمان النبهین شش ماه پیش هنگام کار در باغ زیتون خود در اردوگاه آوارگان بوریج، نزدیک مرز اسرائیل، آن را کشف کرد. او با پسرش کار می کرد که متوجه شدند برخی از درختان به درستی ریشه نگرفته اند. آن دو شروع به حفاری کردند و تبر پسرش به چیزی سخت با ظاهری ناآشنا برخورد کرد، که کشاورز بعداً آن را به عنوان گنجی توصیف کرد که متعلق به هر فلسطینی است.

کشف موزاییک های بیزانسی

النبهین گفت: «من در اینترنت جستجو کردم… فهمیدیم که این موزاییک ها متعلق به دوران بیزانس است. من آن را به عنوان یک گنج می بینم، عزیزتر از یک گنج. این گنج برای من نیست، متعلق به هر فلسطینی است.» به گفته کارشناسان، این موزاییک‌ های رنگارنگ متعلق به قرن پنجم تا هفتم میلادی است و شامل ۱۷ تصویر از حیوانات و پرندگان است. مساحت زمینی که موزاییک زیر آن قرار دارد حدود ۱,۶۴۵ متر مربع است. وزارت گردشگری و آثار باستانی فلسطین گفت: «این کشف باستان‌شناسی هنوز در مراحل اولیه است و ما منتظریم تا از اسرار و ارزش‌های آن را بیشتر بشناسیم.»

کشف موزاییک های بیزانسی

این وزارتخانه افزود که با کارشناسان و دانشمندان بین المللی از مدرسه فرانسوی تحقیقات کتاب مقدس و باستان شناسی در اورشلیم همکاری می کند. رنه التر، از مدرسه باستان شناسی، گفت: «اینها زیباترین کفپوش های موزاییکی کشف شده در غزه هستند، هم از نظر کیفیت نمایش گرافیکی و هم از نظر پیچیدگی هندسه».

هیچگاه کفپوش های موزاییکی با این ظرافت، این دقت در گرافیک و غنای رنگ ها در نوار غزه کشف نشده است. غزه غنی از آثار باستانی است و نقطه تجاری مهم برای تمدن هایی بوده است که قدمت آن به مصریان باستان و امپراتوری روم و جنگ های صلیبی برمی گردد.

کشف موزاییک های بیزانسی

چندین اکتشاف در سال های اخیر در غزه انجام شده است. با این حال، غزه به دلیل کمبود بودجه و متخصصان مرتبط، معمولاً از گروه های بین المللی برای کمک به روند حفاری و حفاظت دعوت می کند.

کشف موزاییک های بیزانسی

کشف موزاییک های بیزانسی

کشف موزاییک های بیزانسی

منبع: روزیاتو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.