خودروهای وارداتی از کجا به ایران می‌آیند؟/ آخرین جزئیات از قرعه‌کشی ماهانه خودرو

سخنگوی وزارت صمت آخرین خبرها از روند واردات خودرو، قرعه‌کشی، تولید، قیمت‌گذاری و مذاکره با شرکای خارجی برای واردات را تشریح کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، امید قالیباف در نشست خبری امروز پیش‌بینی کرد که در نیمه دوم سال روند تولید خودرو ۵۰درصد رشد می‌کند؛ تا پایان سال هیچ خودرویی دیگر با قرعه‌کشی عرضه نخواهد شد؛ ۲۰۰متقاضی برای واردات خودرو تاکنون وجود داشته که به دلیل کامل نبودن مدارکشان مهلت ارائه مدارک به وزارت صمت تمدید می‌شود. به گفته وی، تا یک تا دو ماه آینده خودرو تارا بدون قرعه کشی به متقاضیان اعطا می‌شود.

به نقل از فردای اقتصاد، وی درباره اینکه آیا بحث واردات خودرو از دستور کار مجلس و دولت به علت کمبود منابع ارزی خارج شده، گفت: این طور نیست چرا که مسئول تامین ارز، بانک مرکزی است و این اتفاق در حال پیگیری است. قالیباف با اشاره به اینکه بعضا گفته می‌شود واردات خودرو از برندهای بی‌کیفیت کشورهای دیگر خواهد بود، گفت: اصلا این موضوع صحت ندارد، بلکه با برندهای اروپایی خوب مذاکره شده که خودروهایی در رده اقتصادی و حدود قیمت ۱۰ تا ۲۰هزار یورو وارد کشور شود و اینکه خودروهای وارداتی کیفیت ندارد، صحت ندارد.

جزییات لایحه دوفوریتی اسقاط خودرو

سخنگوی وزارت صمت در خصوص لایحه دوفوریتی اسقاط خودرو که روز گذشته در مجلس تصویب شد نیز گفت: طبق این لایحه خودروساز به ازای قیمت هر خودرو باید درصدی را به صندوق محیط زیست واریز کند تا از این محل تسهیلاتی به دارندگان خودروهای فرسوده اعطا شود تا خودروهای خود را برای اسقاط عرضه کنند. وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته تا ۱۵۰هزار اسقاط خودرو را داشته‌ایم، اما این عدد در سال جاری به ۱۵هزار دستگاه رسیده است که افزایش قیمت خودرو یکی از دلایل این کاهش تعداد خودروهای اسقاطی است، زیرا افراد توانایی تعویض خودروی خود را ندارند. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده و ۹میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در شهرهای مختلف کشور وجود دارد و اگرچه در قانون مقرر شده بود تولیدکنندگان ۲۵درصد تولیدات خود را صرف گواهی اسقاط کنند، اما در مجموع این رویه قفل و منجر به افزایش قیمت گواهی اسقاط در سال‌های گذشته شده بود.

این مطالب را هم ببینید:

قالیباف گفت: مشوق‌ها و تنبیه‌های در نظر گرفته شده تاکنون نتوانسته اثرگذاری لازم را در این زمینه داشته باشد، همچنین پلیس نیز جلوی تردد خودروهای فرسوده را نمی‌گیرد و با توجه به افزایش قیمت خودرو و عدم توان مالی لازم برای جایگزینی خودروهای فرسوده شاهد انباشت خودروهای فرسوده در کشور هستیم.

خودروی ایرانی به روسیه می‌رود؟

قالیباف با اشاره به سفر هیات تجاری روسی به تهران برای انجام مذاکرات تجاری، افزود: سفر این هیات فردا به پایان می‌رسد و ۷۵۰ نشست اختصاصی برای آن‌ها طراحی شده است. هیات‌های دیگری نیز از چچن و تاتارستان در تهران حضور دارند. بر این اساس قالیباف در مورد تقاضای روسیه برای واردات خودرو از ایران، گفت: هیات‌هایی که الان در ایران هستند نشست‌های خودرویی هم برگزار کرده‌اند و تقاضای برای واردات خودروهای ایرانی به روسیه مطرح شده و باید ببنیم که در این زمینه به چه توافقی می‌رسند.

سخنگوی وزارت صمت همچنین از رشد ۳۱درصدی تجارت با کشور روسیه از ابتدای امسال خبرداد و ابراز خرسندی کرد: پیشتر گرایش تجارت ایران با روسیه در کالاهای کشاورزی بود، اما در تیر و مرداد گذشته به تدریج تراز صادرات صنعتی از ایران به این کشور افزایش داشته و در مجموع ۳۰ درصد ترکیب صادرات ما در حوزه صنعت به روسیه رشد داشته است.

عرضه ۱۰۰هزار خودرو در هر قرعه‌کشی

قالیباف در مورد قرعه‌کشی خودرو نیز گفت: از این پس هر ماه قرعه‌کشی خواهیم داشتم و در هر دوره قرعه‌کشی ۱۰۰هزار دستگاه عرضه می‌شود. سخنگوی وزارت صمت افزود: خارج شدن طرح‌های خودرویی از شمول قرعه‌کشی به جد دنبال می‌شود و در آخر سال هیچ خودرویی به صورت قرعه‌کشی عرضه نمی شود. وی اظهار کرد: پیش‌بینی این است که در سری بعد تمام محصولات سایپا از قرعه‌کشی خودرو خارج شود و طی یک تا دو ماه آینده نیز ایران خودرو محصول تارا را از قرعه‌کشی خارج می‌کند.

سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: در آیین‌نامه واردات خودرو هیچ شرایطی برای منابع ارزی واردات خودرو در نظر گرفته نشده است و بانک مرکزی تعیین‌کننده است، لذا منبع ارزی واردات خودرو هر چیزی می‌تواند باشد و حتی رمز ارز نیز در آیین‌نامه واردات آمده است.

قالیباف در مورد روند تولید خودرو نیز گفت: سال گذشته در همین مقطع زمانی ۳۹۰هزار خودرو تحویل شده است، اما امسال در همین مقطع ۵۰۰هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان به بازار عرضه شده است. وی افزود: در نیمه دوم امسال خودروسازان ۵۰ درصد افزایش تولید خواهند داشت.

قالیباف گفت: برنامه ما کاهش واسطه‌گری در حوزه خودرو و افزایش است و اکنون نیز تقاضا برای خودرو در حدود یک و نیم میلیون دستگاه است. وی اظهار کرد: وزارت صمت مدعی است که کیفیت خودرو قابل قبول نیست و ما به هیچ عنوان نقش وکیل مدافع صنعت خودرو را بر عهده نداریم، بلکه نقش حمایت از تولید را داریم و تلاش می‌کنیم که تولید باکیفیت شود.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه در مورد کیفیت خودرو دو راه وجود دارد، گفت: یک راه بلندمدت و راه دیگر میان‌مدت است؛ بنابراین در روش میان‌مدت باید پروژه‌هایی را تعریف کنیم که ناظر به رفع عیب خودروهای تولیدی باشد، ولی آنچه در دستور کار داریم ایجاد پلت‌فرم‌های جدید خودرویی است که در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ خواهید دید که خودروهای باکیفیت و مدرن وارد بازار می‌شود. قالیباف اظهار کرد: در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی ۲۰۲۲ روسیه، ۷۰۰میلیون دلار تفاهم‌نامه امضا شد و بحث واردات خودروهای شاهین و تارا نیز به روسیه مطرح شد.

پرونده ناقص متقاضیان واردات

وی در رابطه با شرکت‌های متقاضی واردات خودرو، گفت: ۲۰۰متقاضی واردات خودرو را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت ارسال کرده‌اند و از این تعداد برخی تقاضاها و درخواست‌ها ناقص است و بدون توجه به الزامات آیین‌نامه بوده، لذا برای تکمیل فرآیند درخواست این واردکنندگان ممکن است مهلت ارائه مدارک به وزارت صمت تمدید شود، اما تمدید مهلت نیز خیلی طولانی نخواهد بود ضمن اینکه تقاضای شرکت‌هایی که مدارک کامل عرضه کرده‌اند در حال بررسی است، بنابراین ممکن است دادن مجوز واردات قدری به طول انجامد. سخنگوی وزارت صمت همچنین تاکید کرد: دستورالعمل اجرایی آیین نامه خودرو تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی درباره اینکه خودروهای وارداتی از چه کشوری وارد می شود، اظهار کرد: تا این لحظه قرار نیست هیچ خودرویی از هند و برزیل وارد شود آنچه شرکت‌ها مذاکره کرده‌اند مذاکره با برندهای خوب خودروساز اروپایی و کره‌ای است، اما در رده خودروهای اقتصادی است و لذا این خودروهای وارداتی نمی‌تواند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس نکند.

اثر واردات بر قیمت خودروهای داخلی

قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا نرخ خودروهای داخلی افزایش می‌یابد، گفت: خودروسازان شاید خیلی درخواست‌های زیادی داشته باشند و بخواهند خودرو را با ده برابر قیمت فعلی بفروشند، خودروسازان می‌گویند با زیان انباشته مواجهند، اما سوال این است که آیا این زیان انباشته باید با افزایش قیمت و از جیب مصرف‌کنندگان پرداخت شود یا خودروسازان باید ساختار خود را اصلاح کنند؟

شاید از دست داده باشید:

وی گفت: خودروسازان املاک مازادی دارند و صدها شرکت دارند که در آن شرکت‌ها معلوم نیست، چه خبر است و نیروی مازاد دارند و بنابراین باید اینها از جیب مصرف‌کننده برود؟ تا زمانیکه خودروسازان گام‌های اساسی برای اصلاح ساختار برندارند، نمی‌توان انتظار داشت که با افزایش قیمت زیان‌شان جبران شود. البته خودروسازان اقداماتی در راستای اصلاح ساختار انجام داده‌اند و شرکت‌ها در حال جمع شدن است.

سخنگوی وزارت صمت ادامه داد: البته مسیر صدور مجوز افزایش قیمت‌ها را نبسته‌ایم و باز است. خودروسازان می‌توانند متناسب با افزایش هزینه‌های تولید درخواست‌ خود را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کنند تا در ستاد تنظیم بازار این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و حتی ممکن است اجازه افزایش قیمت داده شود، زیرا به هرحال خودروسازان با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه‌اند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصویب دوفوریتی لایحه اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: این مسئله فضا را برای سرعت گرفتن روند اسقاط خودرو باز می‌کند.

رشد فصل بهار صنعت و معدن

همچنین سخنگوی وزارت صمت نگاهی به آمارهای رشد اقتصادی در فصل اول ۱۴۰۱ داشت و گفت: بنا به اعلام مرکز آمار ایران در سه ماه اخیر متوسط رشد کل بخش اقتصادی کشور ۳.۸درصد بوده است. مطابق گزارش مرکز آمار ایران رشد بخش صنعت و معدن در سه ماهه نخست امسال ۶درصد و سهم رشد بخش صنعت به تنهایی ۵.۱درصد بوده است. در مرداد ماه امسال در همسنجی با پارسال شرکت‌های صنعتی بورسی کشور ۶.۷ درصد رشد به ثبت رساندند که این رشد در زیر بخش ها ۸.۵درصد برای فلزات اساسی، ۲۲.۱درصد برای خودرو و قطعات، منفی ۶.۸درصد برای صنایع غذایی، ۵.۹درصد برای کانی های غیرفلزی، ۱۹.۶درصد برای ماشین آلات و ۱۷.۷درصد برای منسوجات بوده است.

۵۰۴۰ فقره مزایده معادن اکتشافی

قالیباف از رونمایی ۵۰۴۰فقره مزایده معادن اکتشافی جدید هم خبر داد و افزود: از امروز در سامانه کاداستر صلاحیت فنی و مالی افراد شرکت کننده قابل رویت است و این مزایده دو ماه و نیم ادامه دارد. سخنگوی وزارت صمت در خصوص طرح کاهش تعرفه واردات ماشین‌آلات معدنی که طبق گفته معاون صنایع عمومی وزارت صمت قرار بود در شهریور ماه در مجلس تعیین و تکلیف شود، گفت: طرح کاهش تعرفه واردات ماشین‌آلات معدنی در کمیسیون اقتصاد و صنایع و معادن مجلس مورد تایید قرار گرفته است و وزارت صمت به دنبال این است تا خارج از نوبت این طرح در صحن مجلس مطرح شود.

وی در ادامه با اشاره به حمایت همه‌جانبه دولت از تولیدکننده داخلی، افزود: حمایت از تولیدکننده داخل به‌ویژه هپکو و ممنوعیت واردات کالای مشابه ساخت داخل، خط قرمز وزارت صمت است. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره حقوق دولتی معادن، گفت: حقوق دولتی معادن به صورت هوشمند و الکترونیکی طراحی شده و در حال حاضر ۳۵ درصد معادن از این سازوکار استفاده می‌کنند و طی هفته‌های آینده صد درصد معادن از آن استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن متوسط عمر ۳۰سال به عنوان سن فرسودگی ماشین‌آلات معادن ۵۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در این حوزه نیاز داریم، اما در صورتی‌که عمر فرسودگی را به ۲۰سال کاهش دهیم، بیش از ۱۰هزار دستگاه ماشین آلات معدنی موردنیاز است و این در حالی است که توان تولید هپکو شاید کمتر از هزار دستگاه باشد. قالیباف اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با سال گذشته ماشین‌آلات معدنی بیشتری به کشور وارد شده و این امر بدون امضای طلایی و رانت بوده است.

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت استیضاح وزیر صمت نیز گفت: این مبحث در شرایط فعلی به هیچ وجه دیگر مطرح نیست، البته ممکن است نمایندگان انتقاداتی داشته باشند.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه با اشاره با نیاز کشاورزان به ماشین آلات کشاورزی به‌ویژه تراکتور اظهار کرد: سال گذشته ۲۳هزار دستگاه تراکتور تولید داشتیم در حالیکه این عدد امسال به ۳۳هزار دستگاه می‌رسد و مشکل تولید حل می‌شود. وی درباره ارائه تسهیلات به کشاورزان برای بالابردن توان خرید تراکتور افزود: بانک کشاورزی مسئول اعطای تسهیلات است و باید تسریع شود.

چه خبر از استخراج رمزارزها؟

قالیباف از تدوین مصوبه‌ای مبنی بر شفاف شدن استخراج رمزارزها توسط هیات دولت نیز خبر داد و گفت: این مصوبه هنوز ابلاغ نشده است، اما طبق این مصوبه سامانه‌ای ایجاد می‌شود که افراد می‌توانند میزان رمزارزی که دارند را در آن سامانه اعلام و به ازای آن واردات داشته باشند که به عنوان تشویق از مالیات معاف می‌شوند. وی افزود: در حال حاضر، ۴۴۰ بیت‌کوین به صورت مجاز و ۴برابر این عدد به صورت غیرمجاز استخراج می‌شود.

قالیباف با اشاره به وضعیت صادرات لوازم خانگی نیز گفت: صادرات لوازم خانگی در پنج ماهه ابتدای امسال ۱۷درصد رشد داشته است، برنامه‌ریزی شده تا پایان امسال صادرات در این حوزه به ۴۴۰میلیون دلار برسد. سخنگوی وزارت صمت همچنین از صادرات لوازم خانگی به کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان خبر داد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.