چین: آمریکا نشانه های بسیار خطرناکی در باره تایوان می فرستد

وانگ ئی وزیر امور خارجه چین در واکنش به ارزیابی آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در باره اهمیت بسیار زیاد حفظ و ادامه صلح و ثبات بر سر تایوان، گفت که واشنگتن نشانه های بسیار بسیار خطرناکی در باره تایوان می فرستد.

به گزارش تازه‌نیوز، وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای در باره دیدار بلینکن با وانگ ئی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، اعلام کرد که ایالات متحده نشانه های بسیار خطرناکی در باره تایوان می فرستد و هر چه فعالیت ها در راستای استقلال تایوان گسترده تر شود، احتمال مصالحه کمتر خواهد بود.

پکن، مساله تایوان را موضوع داخلی چین دانسته که ایالات متحده حق مداخله در روش حل و فصل آن را ندارد.

مقام های ایالات متحده گفته اند که تایوان موضوع اصلی این گفتگوهای مستقیم و شفاف بوده و بلینکن از سوی آمریکا به صورت کاملا شفاف و آشکار گفته است که بر اساس سیاست دیرباز چین واحد که بدون تغییر مانده، حفظ و ادامه صلح و ثبات در دو سوی تنگه تایوان از اهمیتی قطعی و حیاتی برخوردار است.

تنش های پکن با واشنگتن بر سر تایوان در پی دیدار ماه اوت نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از و رزمایش های گسترده ارتش چین در پیامد آن و همچنین تعهد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر دفاع از حکومت مردمسالاری این جزیره، اوج گرفته است.

به نقل از ایرنا، «وانگ ئی» در دیداری با «هنری کسینجر» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در نیویورک گفت که او اولویت فوری برای آمریکا و چین را حل و فصل صحیح مساله تایوان دانست و درباره پیامدهای عدم برخورد درست با این موضوع و تاثیر مخربی که بر روابط دو کشور خواهد داشت هشدار داد.

بیشتر بخوانید:

وی خاطرنشان کرد سفر پلوسی به تایوان، برگزاری جلسه مشورتی سناتورهای آمریکا با عنوان ” اقدام برای سیاست تایوان ۲۰۲۲ ” و ادعاهای مطرح شده درباره دفاع از تایوان از سوی آمریکا به طور کلی تمامی سه بیانیه مشترک آمریکا و چین را به چالش می کشد و به شکل جدی اساس روابط سیاسی آمریکا و چین را تضعیف می کند.

این مقام سیاسی چینی در ادامه افزود بزرگترین آرزوی چین دستیابی به یکپارچگی و وحدت صلح‌آمیز است و تمام تلاش خود را برای تحقق این آرمان انجام خواهد داد. وی همچنین هشدار داد هرچه فعالیت ها برای ” استقلال تایوان ” گسترده تر شود احتمال دستیابی به راه حل صلح آمیز کمتر خواهد شد.

وزیر امورخارجه چین با اشاره به جمله معروف و قدیمی چینی تاکید کرد: «بهتر است هزاران سرباز از دست بدهیم تا ذره ای از خاک وطن مان را » و در ادامه اضافه کرد اگر از قانون ضدتجزیه طلبی تخطی شود، چین با تحکم این اقدام را برای دفاع از تمامیت ارضی و حق حاکمیت خود پاسخ خواهد داد. براساس این قانون که از سوی چین در سال ۲۰۰۵ تصویب شده است تایوان بخشی از خاک این کشور است و هرگز به نیروهای تجزیه طلب اجازه داده نمی شود ” تایوان مستقل ” تاسیس کنند.

وانگ ئی در پایان تصریح کرد برای حفظ صلح و امنیت تنگه تایوان، آمریکا باید به شکل کامل به معنای “یک چین واحد” احترام بگذارد و از استقلال تایوان حمایت نکند. طی این جلسه وزیرامورخارجه چین با خطاب قرار دادن کسینجر به عنوان دوست مردم چین که در تاسیس و توسعه روابط چین و آمریکا مشارکتی تاریخی داشت، صدمین سالگرد تولد وی را تبریک گفت.

از سوی دیگر هنری کسینجر نیز که ۵۰ سال پیش شخصا در شکل گیری اعلامیه شانگهای میان آمریکا و چین نقش داشت یادآوری کرد چگونه وی و رهبران آن زمان چین به توافقی در این سندی تاریخی دست یافتند و افزود اهمیت بسیار زیاد مسئله تایوان برای چین باید به طور کامل به رسمیت شناخته شود.

این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی در پایان گفت آمریکا و چین باید از طریق مذاکره به راه حلی دست پیدا کنند و نه از طریق رویارویی با یکدیگر. این دو کشور باید به رابطه دوجانبه صلح‌آمیز ادامه دهند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.