طالبان برنامه درسی دانشگاه‌های افغانستان را مطابق با قوانین اسلامی بازنگری می‌کند

سرپرست افغانستان (طالبان) اعلام کرد قصد دارد برنامه درسی این کشور را با توجه به فرهنگ افغانستان، استانداردهای آموزشی بین المللی و قوانین اسلامی بازنگری و تجدید نظر کند.

به گزارش تازه‌نیوز، احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی طالبان گفت: ۳۵ برنامه درسی دانشگاهی در حال حاضر نهایی شده است و یک برنامه درسی دانشگاهی واحد در سراسر افغانستان ایجاد خواهد شد.

به نقل از ایرنا، تقی گفت: ما هنجارهای بین المللی را پذیرفته ایم و از آنها حمایت کرده و تلاش می کنیم تا برنامه درسی افغانستان را با آن معیارها هماهنگ کنیم تا بتوانیم در برنامه درسی با کشورهای دیگر رقابت کنیم.

خبرگزاری افغانستان با استناد به آمار وزارت معارف افغانستان گزارش داد که ۱۶۵ برنامه آموزشی مختلف در سراسر این کشور موجود است که از این میان ۲۰ برنامه درسی در مقطع لیسانس و ۱۵ برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد نهایی شده است.

در اوایل این هفته، هیبت الله آخوندزاده، چندین مقام عالی و ولایتی از جمله سرپرست وزارت معارف را تغییر داد.

این تغییر سازمانی در حالی صورت می گیرد که طالبان به دلیل محرومیت دختران از مدارس در افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است. طالبان می گویند که در حال کار بر روی طرحی برای بازگشایی مدارس متوسطه برای دختران هستند اما چارچوب زمانی مشخصی ارائه نکرده اند.

هفته گذشته، سازمان ملل متحد مجدداً درخواست خود را از مقامات گروه افغانستان برای اتخاذ تدابیر فوری برای بازگشایی مدارس برای همه تکرار کرد. مارکوس پوتزل، سرپرست موقت اداره یوناما، گفت: این یک سالگرد غم انگیز، شرم آور و کاملاً قابل اجتناب است.

وی در ادامه گفت: حذف دختران از مدارس هیچ توجیه معتبری ندارد و مشابهی در هیچ کجای جهان ندارد. این کار به نسلی از دختران و آینده خود افغانستان به شدت آسیب می رساند.

به گفته مأمورین سازمان ملل در افغانستان، طالبان به وعده‌های مختلف مبنی بر امکان بازگشت به صنوف درسی عمل نکرده‌اند. این ممنوعیت مانع از حضور دختران در سطوح تحصیلی هفتم تا دوازدهم می شود که عمدتاً دختران بین ۱۲ تا ۱۸ سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

سازمان ملل متحد از طالبان خواسته است تا اقدامات متعددی را که برای محدود کردن برخورداری زنان و دختران افغان از حقوق و آزادی‌های اولیه خود انجام داده‌اند، لغو کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.