آخرین ورژن از فهرست کاندیدا‌های ۱۴۰۰؛ لاریجانی با ظریف می‌آید؟

فضای سیاسی کشور هر روز انتخاباتی‌تر شده و فهرست کاندیداهای احتمالی نیز به‌روز می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از نامه نیوز، کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مانده و هر روز شاهد تحولاتی در هر دو جریان اصلاح طب و اصولگرا هستیم. فهرست کاندیدا‌های احتمالی هر روز به روز شده و برخی حذف یا اضافه می‌شوند طبق آخرین اخبار، اما اسامی زیر همچنان در لیست است.

 

فهرست اصلاح طلبانه
اسحاق جهانگیری، معاول اول رئیس جمهور و از جمله اصلی‌ترین مهره‌های جریان اصلاحات است. برخی از کارشناسان با توجه به حضور وی در دولت روحانی و اینکه امکان استفاده از اهرم انتقاد از وضع موجود را ندارد، او را دارای شانس زیادی نمی‌دانند، اما برخی دیگر نیز بر این باورند که او همچنان از دیگر گزینه‌های روی میز امکان رای آوری بیشتری دارد. دعوت اخیر شورای سیاست گذاری کارگزاران از وی برای شکل در جلسه حزب دلیل خوبی است برای برداشت که جهانگیری در نگاه اصلاح طلبان نسبت به چند هفته قبل، بیشتر جدی گرفته شده است.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و دیگر گزینه حزبی کارگزاران سازندگی است. برخی او را از جهانگیری رای‌آورتر می‌دانند، اما با توجه به همین اقدام مذکور کارگزاران باید به این نتیجه رسید که این حزب اصلاح طلب که از قضا بیش از سایر اصلاح طلبان به مشارکت فعال در انتخابات پیش رو تاکید دارد، درباره استفاده از هاشمی تردید کرده است. به خصوص اگر در نظر داشته باشیم که محمد قوچانی در مصاحبه اخیر خود انتقادات تندی را به عملکرد شورای شهر تهران وارد کرد و آن را یکی از دلایل ضرورت عذرخواهی ازمردم دانست.

محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم و رئیس مستعفی شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان همچنان یکی از گزینه‌های جدی این جریان سیاسی است. به عبارت دقیق تر، عارف همچنان خود را یک گزینه جدی برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ می‌داند. رویکرد روزنامه آفتاب یزد که نزدیک به او است نیز ثابت می‌کند عزم وی برای ورد به رقابت‌های انتخاباتی جدی‌تر شده و انتقادات تند این روزنامه به دولت را می‌توان تلاشی برای تبدیل شدن به وضع موجود دانست. نکته اینجا است که به اعتقاد کارشناسان امر سیاست، اینگونه ترفند‌ها به کار عارف نمی‌آید و نارضایتی از عملکرد او بیش از آن است که با این روش‌ها قابل چشم‌پوشی باشد.

 

فهرست اعتدالی
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روحانی از جمله مطرح‌ترین گزینه‌های انتخابات ۱۴۰۰ است. او بار‌ها گفته که فقط سیاست خارجی بلد است و می‌خواهد در این حوزه بماند، اما اسم وی از فهرست کاندیدا‌های احتمالی خط نمی‌خورد! یک دلیل آن میزان محبوبیت آقای وزیر است که به نسبت خیلی از گزینه‌های مطرح، قابل توجه است و دلیل دیگر اینکه او امکان تایید صلاحیت دارد.
ظریف یک چهره اصلاح طلب نیست، اما اصلاح طلبان از وی حمایت خواهند کرد، زیرا حاضر نیستند فرصت تایید صلاحیت و رای آوری او را از دست بدهند لذا حمایت خود را از وی با بیان که ظریف در کارنامه اقدامات اصلاح طلبانه دارد، توجیه می‌کنند.علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، اما گزینه‌ای جدی‌تر از ظریف در فهرست کاندیدا‌های ائتلافی است. اصولگرایان تقریبا تمایلی به حمایت از او ندارند، اما اصلاح طلبان و خاصه طیف کارگزاران او را مناسب‌ترین فرد برای ائتلاف می‌دانند. تنها مشکل لاریجانی، اما این است که از محبوبیت مردمی چندانی برخوردار نیست و شاید امکان رای آوری نداشته باشند. بر همین اساس هم سناریو ترکیب وی با ظریف نوشته شده و احتمال می‌رود که علی لاریجانی در صورت سپردن یک مسئولیت اساسی به محمد جواد ظریف مورد حمایت اصلاح طلبان قرار بگیرد.

فهرست اصولگرایی
اصولگرایان فهرست بلندبالایی نوشته و آنطور که حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفته بود، ۱۵ کاندیدا دارند که یک سوم آنان نیز نظامی هستند! در این میان، اما برخی چهره‌ها گزینه‌های جدی‌تری به حساب می‌آیند.
سعید جلیلی از جمله افرادی است که این روز‌ها کاندیداتوری او جدی شده است. به خصوص بعد از آن دیدار جبهه پایداری‌ها با آیت الله مصباح یزدی. موضوع دیگری که احتمال ورود او به رقابت‌های انتخاباتی و شانس پیروزی وی را جدی می‌کند، اخبار و زمزمه‌هایی است که درباره حمایت صادق محصولی از وی به گوش می‌رسد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز همچنان یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین گزینه‌های ورود به رقابت‌های ۱۴۰۰ به شمار می‌آید. بسیاری از کارشناسان معتقدند که او به ریاست قوه مقننه رضایت نداده و چشمش دنبال کرسی ریاست جمهوری است. سفر اخیر وی به خوزستان و رفتار نسبتا تبلیغاتی وی نیز به گمانه دامن زد و سبب شد که تحلیل‌گران ورود وی را جدی بگیرند. حسین مرعشی نیز این موضوع را تایید کرده است. او گفته بود که قالیباف و جلیلی حتی ستاد‌های انتخاباتی خود را تشکیل داده‌اند.علی نیکزاد، وزیر احمدی‌نژاد را هم نباید از فهرست گمانه‌ها حذف کرد. طیف نزدیک به رئیس دولت نهم و دهم علی‌رغم همه انتقاداتی که به آن وارد است حسابی خود را جدی گرفته و برای پیروزی در انتخابات آتی می‌کوشد. گزینه مورد نظر آنان نیکزاد است و برخی می‌گویند که او برای جلب حمایت پرنفوذ‌های اصولگرای از جمله محصولی می‌کوشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.