رایزنی نفتی روسیه و عربستان تهدیدی برای ایران/ ایران از بازار انرژی حذف می‌شود؟

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز همکاری جدید اقتصادی میان عربستان و روسیه در حال شکل‌گیری است. مشارکتی که به نظر می‌رسد بازار انرژی ایران را تحت تاثیر قرار داده یا به عبارتی تهدیدی برای آن تلقی شود.

به گزارش تازه‌نیوز، نیویورک‌تایمز طی گزارشی از همکاری نوظهور اقتصادی روسیه و عربستان خبر داد. این روزنامه علل شکل‌گیری این همکاری را مقابله روسیه با انزوای حاصل از تحریم‌های غرب عنوان کرد.

همکاری اقتصادی این دو کشور موضوع تازه‌ای نیست. کمااینکه هم‌زمان در بحبوبه جنگ روسیه و اوکراین، شاهد سرمایه‌گذاری پنهان ۶۰۰ میلیون دلاری عربستان در سه شرکت انرژی روسیه بودیم.

روسیه قدرت اول خاورمیانه است؟

به نقل از تجارت‌نیوز، عربستان در طول تابستان نیز برای مقابله با تبعات کاهش واردات نفت روسیه از سوی آمریکا و کانادا و چند کشور اروپایی، اقدام به دو برابر کردن خرید نفت کوره‌ای روسیه برای استفاده در نیروگاه‌های خود کرد.

همچنین در ماه جاری روسیه و عربستان توانستند دوشادوش هم به سازمان اوپک برای افزایش قیمت‌ها فشار آورده تا به سود مشترکی برسند.

در همین ارتباط: بن سلمان و پوتین درباره بازار نفت رایزنی کردند

بر این اساس شاهد گرایش عربستان به مسکو و دور شدن این کشور از دوست قدیمی خود آمریکا هستیم. البته حضور کمرنگ آمریکا در خاورمیانه قابل انکار نیست  و به روسیه مجال کسب عنوان قدرت اول فرامنطقه‌ای در خاورمیانه را داد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.