یازده روز قطعی اینترنت چقدر به کسب‌وکارها و اقتصاد کشور آسیب زده است؟

۱۱ روز از قطع شدن مقطعی اینترنت در ایران می گذرد و وزیر ارتباطات از کسب‌وکارها خواسته که در فضای مجازی داخلی فعالیت کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، ۱۱ روز از قطع شدن مقطعی اینترنت در ایران می گذرد. این قطعی خسارت زیادی به کسب و کارهای آنلاین و غیرآنلاین زده است. علاوه بر این، در کار مراکز، موسسات و سازمان هایی که برای انجام امور معمول خود نیازمند اینترنت هستند نیز اختلال به وجود آمده است. در گزارش زیان ۱۱ روز قطعی اینترنت آمده است که خسارت ناشی از آن، معادل کل درآمد نفتی ایران توصیف شده است.

در بخش های دیگر گزارش نوشته شده است:

* شهریور ماه بود که اینترنت در ایران قطع شد. نت بلاکس اعلام کرده که قطعی اینترنت در ایران ساعتی یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان زیان اقتصادی به کشور وارد می‌کند. یعنی حدودا روزی هزار میلیارد تومان و در مجموع این ۱۱ روز، رقمی معادل ۱۱ هزار میلیارد دلار.

* برای بزرگی این زیان کافی است که بدانیم درآمد نفتی ایران در سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود. این رقم به آن معناست که قطع اینترنت به اندازه یکسال درآمد نفتی به اقتصاد ایران ضرر زده است.

ضرر قطعی اینترنت به مشاغل اینستاگرام

* این وضعیت، علاوه بر زیان اقتصادی مستقیم، می‌تواند اشتغال بسیاری از افراد را هم تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس برخی از گزارش‌ها یک میلیون شغل تنها در اینستاگرام ایجاد شده است.

* دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی اما آمار عجیبی را اعلام کرده بود. او گفته بود معیشت ۱۰ میلیون نفر اکنون وابسته به فضای مجازی است. اما حالا قطع اینترنت اشتغال و معیشت این گروه را نشانه گرفته است و این گروه حتی نمی‌دانند اینترنت، دوباره وصل و فیلترینگ برطرف می‌شود یا نه.

* نکته جالب‌تر اما اظهارات وزیر ارتباطات است. او از کسب‌وکارها خواسته که در فضای مجازی داخلی فعالیت کنند. از سوی دیگر خودش اذعان کرده که فعلا امکان فعالیت در بستر داخلی وجود ندارد و وعده داده که زیرساخت‌ها را توسعه دهد. تنها سوالی که وزیر به آن پاسخ نداده این است که تا اماده شدن زیرساخت‌ها، مشاغل اینترنتی باید چه کنند.

منبع: روزیاتو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.