جنگ ترکیه و روسیه درباره “قره‌باغ” بالا می‌گیرد؟

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در شماره جدید خود به گسترش جنگ در منطقه جنوب قفقاز با طمع ترکیه و مانور قدرت توسط روسیه اشاره کرده است.

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز، در مقاله این روزنامه آمده است در شرایطی که آذربایجان با کمک مستشاران ترکیه ای و جهادی های سوری خود را برای جنگ در قره باغ آماده می کرد، دولت ارمنستان به نیازهای دفاعی این کشور توجه چندانی نداشت زیرا گمان می کرد روسیه همواره از ارمنستان حمایت خواهد کرد. ارمنی ها در چند جبهه شکست خوردند و به دعوت مسکو توافقنامه آتش بس را امضا کردند. این توافقنامه هرچند آتش بس را اجرا کرد ولی عوامل ریشه ای اختلاف را به قوت خود باقی گذاشت.
از سوی دیگر روسیه در اقدامی فرصت طلبانه، حضور نظامی خود را از ارمنستان به داخل آذربایجان گسترش داد به طوری که نیروی پاسدار صلح روسی، کنترل خط آتش بس و همچنین مرزهای آذربایجان و ارمنستان با ایران و گذرگاهی که آذربایجان را به نخجوان متصل می کند را در اختیار خواهد داشت.

پیام روشن توافقنامه ای که با میانجی گری مسکو بین ایروان و باکو امضا شد این بود که منطقه جنوب قفقاز که طی دو قرن در کنترل روسیه بوده است، بار دیگر به مناطق تحت نفوذ این کشور باز می گردد.

پیروزی نظامی کوچکی که در برابر ارمنستان به دست آمد، احتمالا اشتهای اردوغان را برای به راه انداختن جنگ های بیشتر تحریک خواهد کرد. به همین علت است که رسانه های حامی اردوغان در ترکیه، با شعار پیروزی در قفقاز، گوش همه را کر کرده اند و آن را نخستین موفقیت ترکیه پس از سقوط امپراتوری عثمانی در آزادسازی قطعه ای از جهان اسلام از دست یک نظام کافر توصیف می کنند.

در شرایطی که اردوغان به اعزام نیرو به آذربایجان می اندیشد، این خطر وجود دارد که حضور نظامی ترکیه در جنوب قفقاز به رویارویی مستقیم با روسیه منجر شود…

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.