کشف یک بازی باستانی توسط باستان‌شناسان! +عکس

گروهی از باستان‌شناسان سنگ‌های کروی در نقاط مختلف کشف کرده اند که ممکن است بخش‌هایی از نسخه‌ اولیه بازی‌های روی تخته‌ باشند.

به گزارش تازه‌نیوز، باستان‌شناسان دانشگاه بریستول اعلام کرده اند، سنگ‌های کروی اسرارآمیزی که در مناطق نزدیک به دریای اژه و مدیترانه کشف شده‌اند، ممکن است بخش‌هایی از بازی‌های تخته‌ای باستانی باشند. تاکنون سنگ‌های کروی در مکان‌هایی همچون قبرس و سانتورینی، کرت و سایر جزایر یونان پیدا شده‌اند و متخصصان حدس می‌زنند که این کُره‌ها می‌توانند سنگ‌های طناب‌زنی، پرتاب توپ، قطعاتی از سیستم شمارش و نگهداری یا کُره‌های شمارنده باشند.

به نقل از باشگاه‌خبرنگاران، در مطالعه‌ای که توسط محققان دپارتمان مردم‌شناسی و باستان‌شناسی دانشگاه بریستول در مجله علوم باستان‌شناسی منتشر شده است، این گروه از متخصصان ویژگی‌های مشترک ۷۰۰ کُره سنگی متعلق به فاصله بین ۴۵۰۰ تا ۳۶۰۰ سال پیش که در این شهر عصر برنزی «آکروتیری» در جزیره سانتورینی (یونان) کشف شده‌اند را مورد بررسی قرار دادند. این کُره‌ها اغلب کوچکتر از یک توپ گلف امروزی بوده و از نظر رنگ و مواد مختلف متفاوت هستند. در محوطه‌های سراسر دریای اژه و آکروتیری، تخته‌های سنگی با نشانه‌های جامِ کم‌عمق وجود دارد که می‌شد کره‌ها را در آن جا قرار داد.

دکتر فرنی، محقق دپارتمان مردم‌شناسی و باستان‌شناسی دانشگاه بریستول بیان کرد: مهم‌ترین نتیجه این تحقیق این است که این سنگ‌های کروی به دو دسته اصلی (دسته‌ای از سنگ‌های کوچکتر و دسته‌ای از سنگ‌های بزرگتر) تقسیم می‌شوند. این نکته به این فرضیه که گوی‌ها به عنوان شمارنده برای یک بازی تخته‌ای استفاده می‌شدند بیشتر دامن می‌زند؛ چرا که احتمالاً کُره‌ها برای قرار داده شدن در این دو دسته جمع‌آوری می‌شدند و برای استفاده در سیستم شمارش باید دسته‌های بیشتری شکل می‌گرفت.

اگر این گوی‌ها بخشی از یک بازی تخته‌ای باشند، می‌توان از آن‌ها به همراه نمونه‌های مشابهی که در شهر شام و مصر کشف شده‌اند به عنوان قدیمی‌ترین نمونه‌ها یاد کرد. در مرحله بعدی این تحقیقات، محققان تلاش خواهند کرد تا از همین روش برای بررسی اندازه جایگاه‌های ایجاد شده روی تخته‌سنگ‌های باستانی استفاده کنند تا از این طریق بتوانند ارتباط احتمالی بین گوی‌ها و تخته‌سنگ‌ها را کشف کنند. این گروه از محققان همچنین امیدوارند با کمک هوش مصنوعی بتوانند نحوه این نوع بازی را تشخیص دهند.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.