چشم آمریکا به اعتراضات داخل ایران/ سرنوشت برجام نامعلوم است!

یک فعال سیاسی درباره مذاکرات برجام گفت: طرف آمریکایی به ناآرامی‌های داخلی ایران هم نظر دارد و احتمالا منتظر می‌مانند که ببینند وضعیت داخلی ایران به کجا می‌انجامد

به گزارش تازه‌نیوز، مثبت و امیدوارکننده‌ترین خبری که این روزها شنیده شده آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران است. خبری که دیروز رسانه‌های داخلی به نقل از نورنیوز یعنی رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی دادند و روزنامه و سایت‌های نزدیک به دولت نیز با آب و تاب بیشتری به آن پرداختند.

این خبر خوب می‌توانست به افزایش امیدواری‌ها به حل و فصل مساله هسته‌ای و گره گشایی از روند مذاکرات که اکنون دچار وقفه شده انجامد به خصوص که با خبر آزادی نمازی‌ها همزمان بود. موضع گیری کاخ سفید و اعلام مشروط بودن آزادسازی پول‌ها اما از شدت امیدواری‌ها کاست و وضعیت بار دیگر در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

به نقل از نامه‌نیوز، حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌المللی خیلی خوشبین نیست که مذاکرات در روند مثبتی قرار گرفته باشد. او ضمن اشاره به تکذیب خبر از سوی کاخ سفید، گفت: «باید ببینیم که اصلا قضیه چیست و چرا طرف آمریکایی موضوع را تکذیب کرده است؟ آیا واسطه ایران یعنی عمان همینطور یک حرفی زده و چه دلیلی در کار بوده است؟!»

وی افزود: «ضمن اینکه این موضوع یک بحث جدای از مذاکرات است. درست است که می‌تواند نشانه مثبتی برای از سرگیری مذاکرات باشد اما فعلا نمی‌توان روی آن حساب کرد. اگر این خبر صحت داشت می‌تواند مقدمه از سرگیری مذاکرات باشد اما از آنجایی که این موضوع از سوی طرف آمریکایی تکذیب شده است نمی‌توان خوشبین بود».

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: «دلیل تکذیب آمریکا را نمی‌دانیم اما آیا در هیات حاکمه آمریکا اختلافاتی وجود دارد و یا اینکه طرف عمانی اطلاعات اشتباهی به ما داده است. شاید هم چنین وعده‌ای داده شده و بعد وعده را پس گرفته‌اند!».

بهشتی‌پور همچنین گفت: «به هر حال مسئولان ایرانی بی دلیل چنین خبری را اعلام نمی‌کنند. به خصوص که یک منبع موثق یعنی نور نیوز که نزدیک به شورای عالی امنیت ملی است اولین بار این خبر را اعلام کرد. به هرحال اما کاخ سفید موضوع را تکذیب کرده ما نمی‌دانیم دلیلش چیست. باید صبر کرد و دید که چه می‌شود. به هرحال در شرایط فعلی نمی‌توان به هیچ وجه امیدوار شد».

وی تاکید کرد: «نکته قابل توجه دیگر آن است که طرف آمریکایی به ناآرامی‌های داخلی ایران هم نظر دارد و احتمالا منتظر می‌مانند که ببینند وضعیت داخلی ایران به کجا می‌انجامد»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.