نقشه راه جدید برای برداشتن بن‌بست در مسیر احیای برجام

در شرایطی که وزیر امور خارجه ایران از رسیدن به درک مشترک در مسیر احیای برجام سخن گفت، یک خبرنگار آمریکایی ادعا کرد نشانه‌هایی برای تائید این مسئله در وین و سایر پایتخت‌ها وجود ندارد.

به گزارش تازه‌نیوز، شب گذشته، حسین امیرعبدالهیان در بازگشت از نیویورک پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام، اظهار داشت: «فکر می‌کنم اقداماتی که برای لغو تحریم‌ها از مسیر مذاکرات و تبادل پیام در حال انجام است، در مجموع در مسیر درست خودش قرار دارد». او افزود: «در حال حاضر به نقطه‌ای رسیدیم که درک مشترک در موضوعات مختلف وجود دارد و این کمک می‌کند در گام‌های نهایی توافق بتوانیم با سرعت بهتر و بیشتری عمل کنیم. طرف آمریکایی با یک مشکل پیش از این مواجه بود، اینکه درک درستی از شرایط نداشت، احساس می‌کنیم طرف آمریکایی اکنون با درک بهتری در تبادل پیام‌ها حضور دارد».

به نقل از اکوایران، امیر عبداللهیان در ادامه به موضوع همکاری ایران و آژانس اشاره کرد و گفت: «همکاری‌های ما با آژانس وارد فاز جدیدی شده بود که در گفت‌وگوهای اخیر بین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مباحث مطرح شد و فکر می‌کنم به درک و تفاهم مشترکی رسیدیم. در آن چارچوب درباره همکاری‌های ایران با آژانس و پاسخ دادن به برخی اتهامات بی اساس آژانس و همچنین در ارتباط با رسیدن به توافق یک نقشه راهی در مقابل ما قرار دارد».

وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: «فکر می‌کنم چنانچه طرف آمریکایی همین مسیری که در روزهای گذشته در رابطه با آن تبادل پیام شده است و یک درک نسبتا مشترکی در این موضوع ایجاد شده را به همین شکل واقع بینانه پیش ببرد، توافق بین ایران و سایر طرف های دیگر در دسترس است».

این مطالب را هم ببینید:

بن‌بست ادامه دارد

در همین شرایط، لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال که جریان مذاکرات را از نزدیک دنبال می‌کند در اکانت توئیتر خود نوشت: «طور خلاصه، عبداللهیان گفته: ۱) ما با آمریکا در مورد احیای برجام به «درک مشترک» رسیده‌ایم و «توافق در دسترس». است ۲) ما یک «نقشه راه» داریم که با آژانس در مورد پادمان مشخص شده است. ۳) امیدواریم در مورد دارایی بلوکه  شده در کره جنوبی «به زودی شاهد اتفاقات خوب» باشیم». او در ادامه نوشته: «با این حال، آنچه من از منابعی در وین و سایر پایتخت ها می‌شنوم این است که هیچ توافقی در مورد هیچ یک از این ۳ جنبه وجود ندارد».

شب گذشته هم جوزپ بورل در پاسخ به پرسشی در این مورد که آیا زمینه مشترکی بین اسرائیل و اتحادیه اروپا در مورد توافق هسته ای ایران وجود دارد گفته بود : «این یکی از موضوعاتی است که قطعاً ما در آن اختلاف نظر داریم. و نخست وزیر لاپید در بیان مخالفت خود با این روند بسیار پر سر و صدا بود. اما من از سوی اتحادیه اروپا دستور کاری دارم و این چیزی است که سعی می کنم انجام دهم. فعلاً در هر صورت مذاکرات به بن بست خورده است».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.