بن سلمان و پوتین بایدن را به دردسر انداختند!/ نگرانی آمریکا از افزایش قیمت نفت

اوپک پلاس به دنبال تثبیت قیمت نفت است و به همین دلیل برای کاهش دو میلیونی تولید روزانه نفت در حال رایزنی است‌، این مقدار بیشترین کاهش اعمال شده از سال ۲۰۲۰ است که احتمال مخالفت آمریکا را به دنبال دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، تصمیم به کاهش عرضه دو میلیون بشکه ای نفت گرفته است. این اقدام نگرانی های آمریکا نسبت به افزایش قیمت نفت را تشدید می کند.

به نقل از اکوایران، اوپک پلاس به دنبال تثبیت قیمت نفت است و به همین دلیل برای کاهش دو میلیونی تولید روزانه نفت در حال رایزنی است‌، این مقدار بیشترین کاهش اعمال شده از سال ۲۰۲۰ است که احتمال مخالفت آمریکا را به دنبال دارد.

بلومبرگ مدعی است این مقدار کاهش تولید تأثیر کمتری بر کاهش عرضه نفت در سطح جهان خواهد داشت زیرا در حال حاضر تعدادی از کشورهای عضو کمتر از سهمیه خودشان نفت را عرضه می کنند.

نمایندگان در اوپک می گویند کاهش کمتر یک تا ۱.۵ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت نیز در جلسه اوپک بررسی می شود.

اقتصاد جهانی در حال مبارزه با تورم ناشی از افزایش قیمت انرژی است و کاهش بزرگ اوپک پلاس می تواند شوک دیگری را به اقتصاد جهانی وارد کند‌.

این اقدام کشورهای مصرف کننده انرژی و آمریکا را ناراحت خواهد کرد.

این مطالب را هم ببینید:

با افزایش قیمت انرژی و تورم محبوبیت جو بایدن رییس جمهور آمریکا و حزبش به خطر افتاد و رییس جمهور آمریکا برای کاهش فشار تورم برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا به عربستان سفر کرد تا از این کشور بخواهد میزان عرضه نفت را افزایش دهد و نفت را به قیمت کمتری به آمریکا بفروشد.

این اقدام بایدن منجر ناراحتی بخشی از افکار عمومی از بایدن شد زیرا او در شعارهای انتخاباتی خود اعلام کرده بود که با بن سلمان ولیعهد سعودی که در قتل یک خبرنگار مقصر بوده مانند یک منفور برخورد خواهد کرد، نقض عهد بایدن باعث شد افکار عمومی آمریکا به او لقب ریاکاری دهند ولی با تمام این اتفاقات انتخابات میان دوره ای آمریکا در ماه نوامبر(آبان) برگزار خواهد شد و عربستان نه تنها تولید نفت را افزایش نداده است بلکه اوپک پلاس در آستانه انتخابات آمریکا با رهبری عربستان و روسیه به دنبال بیشترین کاهش تولید نفت از سال ۲۰۲۰ می باشد.

ممکن است این تصمیم مخالفت کاخ سفید را به دنبال داشته باشد ولی برخی می گویند کاخ سفید تا مشخص شدن تاثیر این تصمیم بر قیمت انرژی صبر می کند. مقامات رسمی کاخ سفید از دپارتمان انرژی خواسته اند که بررسی کند که آیا محدودیت صادرات گازوئیل و فرآورده های نفتی می تواند منجر به کاهش قیمت انرژی شود؟

پس از ورود وزرای کشورهای نفتی به وین، وزیران نظرات خود را مطرح کردند. وزیر انرژی عربستان شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان از اظهار نظر درباره برنامه گروه خود خودداری کرد. سهیل المرزوعی همتای او از امارات متحده عربی نیز اعلام کرد که این کشور پس از بررسی داده های بازار که توسط کمیته فنی این گروه ارائه شده تصمیم گیری خواهد کرد.

این میزان کاهش در میزان تولید، نگرانی کشورهای صادرکننده نفت را از کاهش رشد اقتصاد جهان و سیاست های انقباضی بانک های مرکزی منعکس می کند، همچنین تعیین سقف قیمتی بر نفت روسیه توسط آمریکا به عنوان یک ریسک دیگر بر جلسه اوپک پلاس سایه افکنده است ولی در کل نفت به خاطر جلسه اوپک پلاس رشد کرده است.

چندین عضو اوپک پلاس در حال حاضر کمتر از سهمیه خود نفت عرضه می کنند که این نشان می دهد این کشورها بدون توجه به اعمال محدودیت ها می توانند میزان عرضه خود را افزایش دهند. البته اگر این میزان کاهش تایید شود بیش ترین مقدار کاهش اتحادیه از زمان کرونا خواهد بود. همه گیری کرونا و حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه قیمت نفت را به بالای ۱۲۵ دلار در هر بشکه رساند ولی هم اکنون درآمد های شگفت انگیز عربستان، روسیه و امارات به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

اعضای اوپک پلاس به صورت ماهانه جلسات آنلاین برگزار می کردند و تشکیل گردهمایی حضوری در سال جاری برای این اتحادیه پیش بینی نمی شد. ولی این جلسه اولین گردهمایی حضوری از سال ۲۰۲۰ است و احتمالا حضور الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در این جلسه برای اروپا خوشایند نخواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.