آمریکا تسلیم اهرم فشار پیونگ‌یانگ خواهد شد؟

کره شمالی برای اولین بار در پنج سال گذشته یک موشک بالستیک میان برد را بر فراز شمال ژاپن پرتاب کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، در پیامد آزمایش موشکی کره شمالی، دولت ژاپن از مردم خواست که به پناهگاه ها بروند. دولت ژاپن سیستم موسوم به J-Alert خود را صبح روز سه شنبه برای ساکنان شمالی ترین جزیره اصلی هوکایدو و استان آئوموری در شمال شرقی این کشور فعال کرد و خدمات قطار در این منطقه به طور موقت متوقف شد. فومیو کیشیدا، نخست وزیر، اقدامات کره شمالی را “ظالمانه” خواند و گفت که دولت به جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات ادامه خواهد داد. وزیر دفاع، یاسوکازو هامادا، گفت ژاپن همه گزینه‌ها، از جمله قابلیت‌های ضدحمله را بررسی خواهد کرد و به دنبال تقویت دفاعی خود در برابر شلیک‌های مکرر موشک از کره شمالی است.

به نقل از خبرآنلاین، خبرگزاری یونهاپ گزارش داد، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی، نسبت به واکنش قاطعانه پس از پرتاب هشدار داده است. یونهاپ افزود: یون گفت که موشک حدود ۴۰۰۰ کیلومتر پرواز کرده است. این محدوده، قلمرو گوام در اقیانوس آرام ایالات متحده را در معرض هدف خود قرار می دهد. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت که به نظر می رسد این موشک یک موشک بالستیک میان برد بوده که از استان جاگانگ کره شمالی پرتاب شده است. این اولین باری است که کره شمالی از سال ۲۰۱۷ موشکی را بر فراز خاک ژاپن ارسال می کند. تلویزیون آساهی به نقل از یک منبع دولتی ناشناس گفت که این موشک در ساعت ۷:۴۴ صبح به وقت محلی در ۳۰۰۰ کیلومتری دریای شرق ژاپن سقوط کرده است.

هیروکازو سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفت: سلسله اقدامات کره شمالی، از جمله شلیک های مکرر موشک های بالستیک، صلح و امنیت ژاپن، منطقه و جامعه بین المللی را تهدید کرده و کل جامعه بین المللی از جمله ژاپن را با چالش جدی مواجه می کند.

پیش از این حادثه، در بحبوحه تنش ها بر سر آزمایش های پیشین موشکی کره شمالی، نیروی دریایی کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن برای اولین بار در پنج سال گذشته تمرینات سه جانبه ضد زیردریایی را روز جمعه گذشته برگزار کردند. این رزمایش ها در آب های بین المللی در سواحل شرقی شبه جزیره کره برگزار شد، درست یک روز پس از شلیک دو موشک بالستیک در سواحل شرقی از سوی کره شمالی و بازدید کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا از سئول و مرزهای به شدت مستحکم بین دو کره.

این مطالب را هم ببینید:

کاخ سفید این آزمایش را “به شدت محکوم کرد” و آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی، آن را اقدامی “بی ثبات کننده” خواند که نشان دهنده “بی توجهی آشکار کره شمالی به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و هنجارهای ایمنی بین المللی” است. فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده بیانیه‌ای منتشر و ضمن تاکید بر تعهدات آمریکا در دفاع از ژاپن و کره جنوبی، این تعهدات را «آهنین» نامید. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه پس از پرتاب موشک با همتایان ژاپنی و کره جنوبی خود گفتگو کرد. هنوز به روشنی معلوم نیست که چرا کره شمالی دست به این آزمایش زده و به چه دلیل این تاریخ را برای انجام آن انتخاب کرده است. با این حال، به نظر می رسد این پیام روشنی از سوی پیونگ یانگ باشد که قصد ندارد در طول مدت زمانی که غرب توجه خود را به اوکراین و روسیه معطوف کرده، در گوشه ای منتظر پایان این جنگ بماند.

در طی دهه های گذشته این روشی آشنا و ساده از جانب کره شمالی برای جلب توجه جهان به خود و تلاش برای اخذ امتیاز از آمریکا بوده است. با این حال، ناظران منطقه نگرانند که تحرکات نظامی غافلگیر کننده مانند آنچه کره شمالی انجام داد می تواند جرقه خطای محاسباتی و آغاز جنگی باشد که دامنه آن به سرعت می تواند به منازعه قدرت های اصلی این منطقه گسترش یابد. بعد از پایان دولت ترامپ و دیدار او با رهبر کره شمالی، هیچ سطحی از دیپلماسی میان واشنگتن و پیونگ یانگ وجود نداشته است. در عین حال، دولت بایدن مصصم تر از دولت های پیشین آمریکا کوشیده است که از طریق تقویت اتحاد خود با ژاپن و کره جنوبی و مجموعه کشورهای شمال شرق آسیا، اراده آمریکا برای دفاع از متحدان خود را گوشزد کند. هرچند محور این همکاری ها همچنان مهار نفوذ و قدرت فزاینده چین بوده اما همزمان نتایج آن شامل حال کره شمالی نیز می شود. در این چنین شرایطی، انتظار می رود که پکن نیز بطور متقابل کره شمالی را از حمایت های بیشتری بهره مند کند و از این منظر بعید نیست که پیونگ یانگ در هماهنگی با چین دست به این آزمایش ها زده باشد. از آنجاییکه در اواسط ماه جاری میلادی کنگره حزب کمونیست چین به منزله مهمترین رویداد سیاسی این کشور برگزار خواهد شد، نگرانی ها از هم اکنون نسبت به تشدید تنش در پس از برگزاری این مجمع بزرگ آغاز شده است.

هرچند نشانه ای از کاهش رقابت های میان چین و آمریکا در دوره بایدن مشاهده نشده اما به نظر نمی رسد که هیچکدام تمایلی به بالا بردن سطح اختلافات داشته باشند؛ اختلافاتی که هر دو نسبت به پتانسیل آن برای تبدیل شدن به بحرانی برگشت ناپذیر واقف اند. با این همه، فاکتور کره شمالی و رفتارهای پیش بینی ناپذیر آن یکی از عواملی است که می تواند خویشتن داری آمریکا و چین را متاثر کرده و ناخواسته این دو ابرقدرت را به گرداب منازعه ای مستقیم بکشاند. موضوعی که در نوع خود، اهرم فشاری به دست پیونگ یانگ می دهد تا هراس دو ابرقدرت را به زمینه ای برای کسب امتیازهای مطلوب اقتصادی خود از آمریکا تبدیل کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.