پوتین ۷۰ ساله شد؛ برای سلامتی‌اش دو روز دعا کنید!

پوتین پس از شروع جنگ با اوکراین که باعث جدی‌ترین مواجهه این کشور با غرب از هنگام بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ شده است، با بزرگترین چالش دوران حکومتش روبرو است. ارتش روسیه در ماه گذشته متحمل شکست‌هایی در میدان جنگ در اوکراین شده است.

به گزارش تازه‌نیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ججمهور روسیه روز جمعه در میان تبریک‌های مقامات این کشور و تقاضای رئیس کلیسای ارتودوکس روسیه برای دعا برای سلامتی رهبری با طولانی‌ترین دوران حکومت پس از ژوزف استالین ۷۰ ساله شد.

به گزارش رویترز، پوتین پس از شروع جنگ با اوکراین که باعث جدی‌ترین مواجهه این کشور با غرب از هنگام بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ شده است، با بزرگترین چالش دوران حکومتش روبرو است. ارتش روسیه در ماه گذشته متحمنل شکست‌هایی در میدان جنگ در اوکراین شده است.

به نقل از همشهری‌آنلاین، مقامات پوتین را به عنوان منجی روسیه مدرن ستودند و پاتریارک (رئیس کلیسای ارتودوکس) مسکو همه روسیه از همه مردم خواست که دو روز به دعا کردن برای حفظ سلامت و طول عمر پوتین اختصاص دهند.

موافقان و مخالفان پوتین چه می‌گویند؟

پوتین که توانست به آشوبی که روسیه را پس از سقوط اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ در برگرفته بود، پایان دهد، اکنون با جدی‌ترین بحران نظامی روبرو است که یک رئیس کرملین از هنگام جنگ افغانستان در سال‌های ۱۹۷۹- ۱۹۸۹ با آن مواجه بوده است.

اپوزیسیون روسیه مانند آلکسی ناوالنی، رهبر مخالف زندانی می‌گویند پوتین روسیه به بن‌بستی کشانده است که به ویرانی آن ختم می‌شود و سیستمی شکننده از متملقان ناکارآمد ساخته است که نهایت فروخواهد پاشید و آشوب را به دنبال خواهد آورد.

در مقابل، حامیان پوتین می‌گویند پوتین روسیه از ویرانی بوسیله غرب مهاجم و مغرور نجات داده است.

این مطالب را هم ببینید:

رمضان قدیروف، رهبر چچن‌ در این باره گفت: «امروز رهبرما، یکی از تاثیرگذارترین و برجسته‌ترین شخصیت‌های دوران ما، میهن‌پرست شماره یک در جهان، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین ۷۰ ساله می‌شود.»

او افزود:‌«پوتین موقعیت جهانی روسیه را تغییر داده است و جهان را وادار کرده است که موضع دولت بزرگ ما را به حساب آورد.»

چالش‌های جنگ در اوکراین

اما جنگ هفت‌ماهه در اوکراین پوتین را وادار کرده است که میزان بزرگی از سرمایه سیاسی، دیپلماتیک و نظامی‌اش را صرف کند. عقب‌نشینی‌های ارتش روسیه در چندین جبهه در اوکراین در ماه گذشته حتی باعث شده است که متحدان کرملین به سرزنش فرماندهان نظامی و وزیر دفاع روسیه بپردازند، هر چند که دامنه انتقادات به خود پوتین نرسیده است.

پوتین حدود ۲۳ سال از هنگامی بوریس یلتسین در اعلامی ناگهانی در شب سال نوی ۱۹۹۹ به عنوان جانشین مطلوب خودش معرفی کرد، بر صحنه روسیه مسلط بوده است.

تغییراتی که در سال ۲۰۲۰ در قانون اساسی روسیه انجام شد، راه را برای ادامه بالقوه حکمرانی او تا سال ۲۰۳۶ گشود و هیچ رقیبی آشکاری برای جانشینی او وجود ندارد.

او برنامه کاملی از دیدارها و مراسم عمومی دارد و همیشه در گزارش‌دادن‌هایش مسلط به نظر می‌رسد و در کنفرانس‌های ویدئویی درباره موضوعات گوناگون از انرژی تا تعلیم و تربیت به طور مفصل سخن می‌گوید.

پوتین به فکر میراثی است که از او به جای می‌ماند

پوتین با افزایش سنش ظاهرا به طور فزاینده‌ای با میراثش مشغولیت ذهنی پیدا کرده است. او در ماه ژوئن عملیاتش در اوکراین را به پیکارهای تزار پتر کبیر مقایسه کرد و گفت هر دو نفر مشغول مبارزه‌ای ترایخی برای بازگرداندن سرزمین‌های روسیه بوده‌اند.

پوتین به طور فزاینده‌ای از فیلسوف روسی ایوان ایلیچ نقل قول می‌کند که استدلال می‌کرد روسیه مسیر مقدس و عرفانی استثنایی را در پیش دارد که نهایتا نظم را به جهان ناکامل بازخواهد گرداند.

او در یک دیدار با آموزگاران که این هفته از تلویزیون پخش شد، علاقه زیادی به یک دوران تاریخی دیگر نشان داد- قیام دهقانان در قرن هجدهم بر ضد امپراتریس کاترین کبیر که او مقصر آن را «ضعف حکومت مرکزی در کشور» دانست.

پوتین به عنوان مردی که برای بیش از دو دهه بر روسیه مسلط بوده است، ظاهرا درس عبرتی جدی از این حادثه گرفته است: حاکم در مواجهه با طغیان باید هم محکم و هم هشیار باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.