حمایت دولت از بازار سرمایه/ بورس حمام خون می‌شود؟

دولت اعلام کرده که قصد حمایت از بازار سرمایه را دارد. وعده‌ای تکراری که این بار وزیر اقتصاد آن را مطرح کرده است. اما با فرض تحقق این وعده، آیا حمایت دولت از بورس، به نفع بورس است؟

به گزارش تازه‌نیوز، روز شنبه جلسه‌ای بین رئیس سازمان بورس، وزیر اقتصاد و حقوقی‌های بازار سرمایه برگزار شد و در نهایت قرار شد با مصوبه‌ای بلند مدت از بازار سرمایه حمایت شود. اما در اینجا یک سوال مطرح می‌شود که چرا در یکسال اخیر دولت از بورس حمایت نکرده است؟

یکی از مهم‌ترین وعده‌های اقتصادی دولت سیزدهم حمایت از بازار سرمایه و سهامداران بود. وعده‌ای که رئیسی بارها آن را در برنامه‌های انتخاباتی خود مطرح کرد. جز رئیسی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم هم وعده‌های متعددی درباره بهبود شرایط بازار سرمایه داده است. وعده‌هایی که یا به آن عمل نشده و یا در صورت اقدام، شرایط بازار سرمایه را سخت‌تر کرده است.

جلسه روز گذشته خاندوزی با فعالان بازار سرمایه این سوال را مطرح می‌کند که اگر حمایت دولت از بورس جواب می‌دهد چرا دولت یکسال تمام بازار سرمایه را به حال خود رها کرده و اگر این حمایت‌ها، به ضرر بازار است، چرا دوباره تکرار شده است؟

کارشناسان معتقدند در این یکسال دولت اقداماتی در راستای بهبود شرایط بورس انجام داده اما در مقابل اقدامات دیگری هم بوده که اثر برخی از اقدامات مطلوب را کاملا خنثی کرده است.

اگر هشت ماهه ابتدای کار دولت صرف سنجش و بررسی فضای اقتصادی شده باشد، این دولت حداقل شش ماه زمان داشت که عملکرد مثبتی در خصوص بورس انجام بدهد. اما آمارهای معاملاتی نشان می‌دهد که شاخص در حدود یک درصد افت و تنها ماه‌های ابتدای سال رشد داشت و پس از آن روند اصلاحی شاخص آغاز شد. حتی شاخص کل بورس در شهریور ماه  بازدهی منفی ۴٫۹ درصدی را ثبت کرد.

شاخص کل بورس تهران روز ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ یعنی روز شروع به کار دولت روی عدد یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی بود و امروز ۱۷ مهر ماه این شاخص در میانه معاملات به محدوده یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد رسیده است.

با وجود این وضعیت همچنان از حمایت بورس سخن گفته می‌شود در صورتی که در یکسال و دوماه اخیر حمایتی از بازار انجام نشد و عملکرد شش ماهه دولت باعث شد که شرایط بازار و سهامداران بدتر شود. در شش ماهه نخست سال قیمت تک سهم‌های بازار هم افت کرده است.

این مطلب را از دست ندهید: چرا روسیه سخنگوی وزارت خارجه ایران شده؟

حمایت بلندمدت از بورس

روز گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد، رئیس سازمان و حقوقی‌های بزرگ بازار سرمایه برگزار شد. در این جلسه احساس خاندوزی با تاکید بر ضرورت اتخاذ راهکارهای بلندمدت برای حمایت از بازار سرمایه گفت: گرچه شرایط جهانی و عوامل خارجی بر وضعیت بازار سرمایه موثر است اما مدیریت عوامل داخلی با نگاه بلند مدت نیز باید معطوف به حمایت از بازار باشد.

وی با اشاره به نگاه مثبت و حمایت رئیس جمهور از راهکارهای حمایتی از بازار سرمایه یادآور شد: برای نمونه موضوع اصلاح اساسنامه پالایشی و دارایکم و همچنین موضوع واریزی ها به صندوق تثبت بازار با گردش کاری سریع به سرانجام رسید.

همچنان سوال مهم وجود دارد که مگر در یکسال و دوماه اخیر از بازار سرمایه حمایت نمی‌شد که اکنون وزیر اقتصاد به فکر تصمیم‌های بلند مدت است. بیش از دوسال است که بورس روی مدار ریزش قرار دارد چرا در این مدت مسولان نگاه بلند مدت نداشتند و اکنون با افت بی‌سابقه ارزش دارایی مردم، به دنبال بهترین راهکار هستند؟

کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در دو سال اخیر راهکاری زیادی برای ترمیم بورس معرفی کردند اما تا به امروز هیچ یک اجرایی نشده است. به گفته این کارشناسان بهترین راه حمایت از بورس عدم دخالت دولت در آن است. اینگ روه معتقدند اگر دولت در بورس مداخله نکند وضعیت تالار شیشه‌ای آرام آرام ترمیم می‌شود.

به هر حال با بررسی وضعیت گذشته بورس و جلسات حمایتی از بازار سهام می‌توان گفت که هیچ یک بدون توجه به توصیه‌های کارشناسی، نمی‌تواند حال بورس را بهبود دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.