هک صداوسیما خرابکاری داخلی بود؟/ پلی‌آوت شبکه خبر که هک شد چیست؟

یک منبع آگاه از تلویزیون به ایرنا گفته اتفاق رخ داده در بخش خبری ساعت ۲۱ دیشب نفوذ یا خرابکاری نبوده و هکرها باهک پلی آوت توانسته اند این اقدام را انجام دهند.

به گزارش تازه‌نیوز، با گذشت بیش از ۱۸ ساعت از پخش تصاویر ساختارشکنانه از تلویزیون در یک بخش خبری که با لوگوی یک گروه هکری منتشر شد، هنوز هیچ موضع گیری رسمی از رسانه ملی روی آنتن نرفته و آنها نسبت به آنچه برای شان رخ داده سکوت کرده اند.

به نقل از ایسنا، بسیاری البته با گرفتن ایرادهای فنی و بررسی زوایا و قاب تصویر و نوع سوئیچهای تلویزیون می گویند آنچه رخ داده یک حمله هکری نیست و یک خراب کاری داخلی است اما رسانه ملی بدون اظهارنظر رسمی ، از یک حمله هکری خبر می دهد.

ایرنا به نقل از یک منبع آگاه در رسانه ملی از این گفته که آنها از طریق پلی آوت شبکه خبر هک شدند:«بررسی‌های اولیهنشان می‌دهد پخش فایل آلوده در اخبار ساعت ۲۱ روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است. پشت صحنهبرخی خبرسازی‌ها و شایعات منتشرشده و اکانت‌های سازمانی، برخی گروه‌ها و جریان‌ها هستند که تضعیف مدیریتسازمان صداوسیما را دنبال می‌کنند.»

او با اعلام اینکه بعد از هک ۷ بهمن ۱۴۰۰ هیچ کدام از نهادهای مسئول حتی یک ریال نیز به امن‌سازی شبکه سازمانکمک نکردند، گفت: «بررسی‌های فارنزیک هک سال گذشته مشخص کرد مهاجم از خردادماه ۱۴۰۰ در شبکه سازمانحضور داشته و فرایند امن‌سازی شبکه های سیما موفق بوده است؛ اما شبکه خبر به واسطه ماهیت خبری خوددسترسی‌های ویژه‌ای داشته که بعد از رخداد اخیر در حال امن‌سازی است.»

اما پلی آوت شبکه خبر چه بوده که ارتباط زنده با اینترنت ماهواره ای داشته است؟

با یک سرچ ساده گوگلی هر مخاطبی می تواند دریابد آنچه درباره پلی آوت گفته شده ، کدام تکنولوژی فنی است و کارایی آن چیست؟

یک سرور مجازی آنلاین گران قیمت ، این احتمالا این طور که این مقام آگاه به ایرنا گفته پاشنه آشیل شبکه خبر بوده است. البته اگر گفته های مقام آگاه درست بوده باشد.

این مطالب را هم ببینید:

پلی اوت در واقع یک سرور قدرتمند است که بر آن اپلیکیشن های گران قیمتی نصب شده. از طریق ارتباط پرسرعت راه دور، مدیران و مسئولان شبکه ها به این سرور ها متصل می شوند و خروجی های با کیفیت از ویدئو های ساختهشده شبکه خودشان را روی آن اصطلاحا Upload می کنند. سپس این سرور ها را طوری تنظیم می کنند و چیدمانشانرا طوری می چینند که برنامه های مد نظر آن ها در ساعاتی که مشخص شده است پخش شوند. استریم های پخش هایزنده اینترنتی تلوبیون اکثرا از این قابلیت استفاده می کنند.این سرور ها با لینک های زمینی یا هوایی پر سرعت به پروایدرهای ماهواره ای متصل می شوند و پروایدر ها تصاویر خروجی این سرور ها را بر روی ماهواره ها می فرستند. پلی اوتها می توانند به دو شکل باشند:

۱) پلی اوت هایی که صرفا هاست هستند: پلی اوت هایی هستند که صرفا فایل های ویدئویی روی آن ها آپلود می شود وپشت سر هم طبق برنامه ریزی خاص پخش می شوند. شیوه ای که بسیاری از بسترهای پخش اینترنتی چون وی او دی ها از آن بهره می گیرند.

۲) پلی اوت هایی که امکان پخش زنده دارند: برخی سرور های قدرتمند، مانند سرور شبکه های. بزرگ دنیا این امکان را دارند که علاوه بر چیدمان ویدئو ها، در ساعاتی از روز که بخواهند توسط دستگاه های encoder و decoder ای که به آن ها متصل می شود، تصویر را به صورت زنده از مبدا بگیرند و به مقصد (که همان ماهواره است) برسانند. این پلی اوت ها عموما گران تر هستند و تقریبا در اختیار هر شبکه ای قرار نمی گیرد.

اگرچه تلویزیون این امکان را دارد ولی از دیرباز مدل پخش و چینش برنامه های کنداکتور در رسانه ملی، مدل پخش بر اساس نسخه رسیده پلمپ شده از پخش بوده است که موارد بازبینی را طی کرده است.

بعد از اتفاقات یک سال اخیر و البته تهدیدهای روزهای گذشته هم این روال احتمالا با دقت بیشتری پیگیری می شده است و بخصوص پس تهدیدهای روزهای اخیر ، این روند باید با وسواس بیشتری پیگیری می شده است. آن هم در معاونت سیاسی سیما.

در شرایطی که به دلیل پخش منطقه ای و استفاده از ماهواره های زمینی و نوع دستی چینش کنداکتور ، بسیاری از کارشناسان احتمال هک را بعید دانسته اند اما جملات امروز منبع آگاه صدا و سیما به ایرنا و تاکید بر هک پلی آوت این شبکه ، بر ابهامات افزوده شده است . اینکه چطور تهدیدات اخیر نادیده گرفته شده اند؟

و البته همچنان این پرسش از رسانه ملی که تمام اتفاق رخ داده را در عدم هزینه نهادهای مسئول دیگر برای ایمن سازی شبکه خلاصه کرده باقی ست که چرا به جای موضع گیری غیر رسمی، توضیحات رسمی در باره این اتفاق نمی دهد ؟

اینکه چرا تشریح نمی کند در اتفاقات رخ داده مشابه قبلی چه کارهایی برای ایمن سازی انجام داده و چه واکنش های فنی و عملی داشته است تا چنین اتفاقی در یک بخش مهم خبری رخ ندهد؟

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.