فرانسه: فروش پهپاد‌های ایران به روسیه ناقض قطعنامه شورای امنیت است

وزارت امور خارجه فرانسه ادعا کرد: فروش پهپادهای ایرانی به روسیه، ناقض قطعنامه شورای امنیت در تایید برجام است

به گزارش تازه‌نیوز، وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه با تکرار ادعای اتحادیه اروپا در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین اعلام کرد که فروش این پهپادها به روسیه، ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تائید توافق هسته ای است.

به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه فرانسه همچنین تاکید کرد که پاریس با شرکایش در اتحادیه اروپا برای چگونگی پاسخگویی به این مساله در حال هماهنگی است.

پیشتر پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تکرار ادعای پرواز پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین، درباره تبعات همکاری تسلیحاتی ایران و روسیه هشدار داد.

چندی است که برخی اخبار تایید نشده‌ از ارسال پهپادهای ایران به روسیه منتشر شده که بارها از سوی مقام های ایرانی رد شده است. اوکراین و ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را به ارسال سلاح برای روسیه متهم کرده اند.

در همین زمینه، وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای مدعی شد: «عرضه سلاح به روسیه برای جنگ‌افروزی علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می‌کند.»

اوکراین همچنین اقدام به ابطال استوارنامه سفیر ایران در این کشور و کاهش پرسنل دیپلماتیک ایران کرد که این اقدام دولت اوکراین واکنش ایران را به همراه داشت و سخنگوی وزارت امور خارجه دوم مهر ماه ضمن ابراز تأسف از تصمیم دولت اوکراین در مورد روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، این تصمیم را براساس گزارش‌های تایید نشده و ناشی از فضاسازی رسانه‌ای طرف‌های خارجی خواند و از اقدام متناسب ایران در این زمینه خبر داد.

ناصر کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن راتأیید نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف و به دور از خشونت اعلام کرده‌ایم.

در همین پیوند حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز پانزدهم مهرماه در تماس تلفنی با همتای فنلاندی تصریح کرد: علیرغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد، چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.