واکسن انگیسی چه تفاوتی با انواع امریکایی دارد؟

چند نکته خواندنی درباره واکسن کرونایی آکسفورد

اعلام خبر قطعی تاثیر مثبت سه واکسن ضد کرونا در امریکا و انگلیس، علاوه بر ایجاد موج خوشحالی میان مردم، سوالاتی را نیز به ذهن متبادر می‌سازد.

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز، مقایسه بین سه واکسن اعلامی و مورد تایید کشورهای امریکا و انگلیس نتایج جالب توجهی دارد.

واکسن فایزر و مدرنا از نوع واکسن مدرن پیام رسان mRNA هستند که قطعات ویروسی را به سلول انسانی وارد کرده تاز از آن برای تولید آنتی ژن بیماری زا استفاده کرده و سپس پاسخ ایمنی تطبیقی را در برابر عامل بیماری زا تحریک می‌کند.

در واقع واکسن از نوع mRNA به بدن تزریق شده تا آنتی ژن تولید کند. آنتی ژن توسط سیستم ایمنی بدن شناخته شده و آن را برای مبارزه با کرونا آماده می‌کند. برای تولید واکسن mRNA نیازی به ویروس واقعی نیست که باعث سرعت بخشیدن به تولید واکسن می‌شود.

اما واکسن معمولی از اَشکال ضعیف ویروس تولید می‌شود. واکسن آکسفورد موسوم به ChAd0x1 nCoV-19 از نسخه بی خطر و ضعیف شده ویروس استفاده می‌کند که باعث سرماخوردگی در شامپانزه می‌شود. قبلا محققان از این فناوری برای تولید واکسن آنفلوانزا، زیکا و سندرم Mers استفاده کرده‌اند.

به گزارش تازه نیوز، در همین رابطه دانشگاه آکسفورد درباره موفقیت جدید واکسن ضد کرونای تولید خود بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن نوشت: آکسفورد با همکاری AstraZeneca امیدوار است تا پایان سال 2021 بیش از 3 میلیارد دُز واکسن را تولید و روانه بازار جهانی کند.

واکسن آکسفورد را می‌توان در دمای یخچال نگهداری کرد (برعکس واکسن ساخت فایزر)و بنابراین زیرساختهای نگهداری از واکسن در حجم انبوه به سرعت فراهم می‌شود.

آزمایش واکسن روی 23 هزار داوطلب انجام شده و ریز نتایج آکادمیک آن به زودی منتشر خواهد شد. این پروژه حاصل همکاری جهانی و شرکای آکسفورد از سراسر جهان است و از همکاری و سخت کوشی آنها سپاس گذاریم. بدون آنها واکسن آکسفورد امکان پذیر نبود.

درباره واکسن کرونا اینجــــا بیشتر بخوانید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.