توافق دوباره کشورهای اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران

ریاست شورای اتحادیه اروپا اعلام کرده است که کشورهای عضو درباره تحریم‌های تازه علیه افراد و نهادهای مرتبط با فروش این پهپادها به توافق رسیده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، صفحه توییتر ریاست شورای اروپا نوشت: پس از سه روز مذاکره، سفرای اتحادیه اروپا درباره اقدامات علیه نهادهای تامین‌کننده پهپادهای ایرانی که در اوکراین به کار می‌روند، توافق کردند. روند مکاتبات به پایان رسیده است. تحریم‌ها از امروز بعد از ظهر اجرایی شده و اعلام می‌شوند.

به نقل از ایسنا، در ادامه آمده است: کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند دارایی سه شخص و یک نهاد مسئول تحویل این پهپادها را مسدود کنند؛ اتحادیه اروپا همچنین آماده گسترش تحریم‌ها علیه ۴ نهاد ایرانی دیگر است که پیش از این در لیست تحریمی قبلی گنجانده شده بودند.

اجماع کشورهای اتحادیه اروپا برای تحریم بیشتر ایران در پی این انجام شده است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، طی چند روز گذشته و پیش از آغاز نشست وزیران اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا به دنبال دلیل قاطع درخصوص دست داشتن ایران در حمله نظامی روسیه به اوکراین است.

او همچنین گفته بود، این اتحادیه در حال بررسی پیشنهاد بسته تحریمی علیه ایران به دلیل ناآرامی های اخیر است.

این مطالب را هم ببینید:

به دنبال این اظهارات بورل، اتحادیه اروپا، دوشنبه گذشته (۱۷ اکتبر) تحریم‌هایی را علیه وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد.

علاوه بر این، دیپلمات‌های غربی گفته بودند، اتحادیه اروپا به دنبال اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران در رابطه با ادعای فروش پهپادها به روسیه است.

ادعای فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، چند ماه پیش از سوی دولت آمریکا مطرح شد. واشنگتن همچین مدعی شده بود که مقامات روسیه آموزش‌های لازم جهت استفاده از این پهپادها را در ایران دریافت می‌کنند.

این در حالی است که، دمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، روز گذشته، پس از نشست غیر علنی شورای امنیت که قرار بود نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس این ادعا را برای بررسی کنند، با «بی‌اساس» و «ساختگی» خواندن این اتهامات، گفته بود: ما صنعت پهپادسازی خودمان را داریم که چیزهای مورد نیازمان در این جنگ را برایمان می‌سازد و این‌ها تماما اتهامات همکاران غربی ما هستند.

پولیانسکی با اشاره به این‌که هیچ شواهد و مدارکی برای اثبات این ادعای کشورهای غربی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه نشده است، گفت: هدف همکاران غربی ما روشن است؛ آن‌ها سعی دارند هم‌زمان به دو هدف بزنند، این که با پیش کشیدن بهانه‌ای ساختگی هم‌زمان به ایران و روسیه فشار بیاورند.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز شب گذشته در گفت‌وگو با همتای کرواتش با اشاره به حوادث اخیر اوکراین و ادعاهای مطرح‌شده از سوی برخی مقامات این کشور، مبنی بر اینکه از پهپادهای ایرانی که سال‌ها قبل به روسیه تحویل داده شده‌اند، در جنگ علیه اوکراین استفاده شده، اظهار کرد: ما قویاً مخالف جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ بوده و هستیم و به مقامات اوکراین گفته‌ایم چنانچه سندی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد، ارائه کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: البته ما سال‌هاست که با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم و هیچ‌یک از تسلیحات ایرانی را در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین قرار نداده‌ایم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.