نشست شورای امنیت درباره ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه

در پی فضاسازی‌ها و ادعاهای اثبات‌نشده کشورهای غربی در خصوص ارسال تسلیحات از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، شورای امنیت بعدازظهر چهارشنبه به وقت محلی نشستی غیرعلنی در این‌باره برگزار کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، آمریکا، انگلیس و فرانسه در این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد، ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و بکارگیری آن در جنگ اوکراین را مطرح کردند.

به نقل از ایلنا، پیش از این نیز برخی دیپلمات‌ها اعلام کرده بودند که آمریکا، بریتانیا و فرانسه روز چهارشنبه این موضوع را در نشست غیرعلنی شورای امنیت مطرح می‌کنند.

این دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، افزودند که به اعتقاد این سه کشور، ارسال این تسلیحات نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و از شورای امنیت خواهند خواست تا اعضا را در مورد این موضوع مطلع کند.

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار برخی ادعاهای اثبات‌نشده در خصوص ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، آن را مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خوانده بود.

وی با اشاره به این‌که فرانسه و بریتانیا ارزیابی خود را به طور علنی اعلام کرده و تأکید کرد‌ه‌اند که اقدام ایران در تأمین این پهپادها برای روسیه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است، گفت که واشنگتن نیز با این ارزیابی موافق است.

پاتل در پاسخ به پرسشی درباره پایان یافتن مهلت تحریم‌های تسلیحاتی ایران مدعی شد که واشنگتن معتقد است پهپادهایی که از ایران به روسیه منتقل شده و روسیه از آن در جنگ اوکراین استفاده می‌کند، از جمله تسلیحاتی هستند که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شامل تحریم‌ها می‌شود.

وی افزود که از ماه جولای درباره پهپادهای ایرانی ارسال‌شده به روسیه، هشدار داده بودیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.