هواشناسی ایران جمعه ۲۹ مهر/ آغاز بارش باران و برف در ۱۳ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار آغاز و تشدید فعالیت سامانه بارشی و کاهش محسوس دما در ۱۳ استان از احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و سیلاب ناگهانی خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز، مطابق جدیدترین نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی از بعدازظهر امروز در برخی مناطق استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، گیلان، مازندران و گلستان بارش باران، وزش باد شدید موقتی و گاهی رعدوبرق آغاز می‌شود.

فردا بر شدت بارش‌ها افزوده شده و علاوه بر مناطق مذکور، بخش‌هایی از خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان را نیز در بر می‌گیرد.

روز یکشنبه فعالیت سامانه بارشی با شدت کمتری در این مناطق ادامه خواهد داشت. دوشنبه آینده در سواحل غربی دریای خزر، برخی مناطق شمال غرب و بخش‌هایی از تهران، البرز، قزوین و شمال استان مرکزی بارش پراکنده روی می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سه‌شنبه آینده در استان‌های ساحلی دریای خزر، بخش‌هایی از خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، شرق اردبیل و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، زنجان و سمنان بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش بینی شده است.

لازم به‌ ذکر است طی این مدت در ارتفاعات شمال غرب بارش برف دور از انتظار نیست. طی سه روز آینده در شمال شرق، بخش‌هایی از شمال غرب، غرب و شنبه و یکشنبه در استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش بینی می‌شود.

از بعدازظهر امروز تا یکشنبه آینده با توجه به شمالی شدن جریانات روی دریای خزر دما هوا در این مناطق ۸ تا ۱۵ درجه کاهش می‌یابد و دریای خزر مواج خواهد شد. همچنین دمای هوا جمعه و شنبه در شمال غرب و شنبه و یکشنبه در شمال شرق بین ۵ تا ۸ درجه کاهش می‌یابد.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی و کاهش محسوس دما

زمان شروع: بعدازظهر جمعه ۱۴۰۱/۰۷/۲۹

زمان پایان: یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۱

نوع مخاطره: رگبار باران، در ارتفاعات بارش برف، وزش باد شدید موقتی، کاهش محسوس دما، کاهش دید بر اثر بارندگی و پدیده مه و در مناطق مستعد با رعدوبرق

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۷/۲۹: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، گیلان، مازندران، شمال زنجان.

شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۳۰: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، کردستان، خراسان شمالی، ارتفاعات در استان‌های البرز و تهران.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۱: شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات در استان‌های البرز، زنجان، تهران و سمنان.

اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال رانش و ریزش کوه، آسیب به سازه‌های موقت، تاخیر و احتمال لغو پرواز، خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، اجتناب و پرهیز از تردد و اسکان در حاشیه مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و تسریع در کاشت محصولات پاییزه.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۷/۲۹: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، شمال همدان و شمال کرمانشاه.

شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۳۰: کردستان، زنجان، کرمانشاه، مرکزی، جنوب آذربایجان غربی، لرستان، قزوین، جنوب سمنان، قم، تهران، شمال شرق اصفهان، خراسان رضوی و خراسان شمالی.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۱: کردستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال و غرب اصفهان و جنوب آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز بویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.