چرا این نماینده مجلس گوشی موبایلش را با چکش شکست! +عکس

بوراک اربای، یکی از نمایندگان اپوزیسیون ترکیه، روز چهارشنبه ۱۲ اکتبر در جریان سخنرانی خود در اعتراض به لایحه پیشنهادی مورد حمایت دولت که هدف تصویب قانونی برای مبارزه با اطلاعات نادرست آنلاین است، در پارلمان ترکیه، با چکش موبایل خود را شکست.

به گزارش تازه‌نیوز، بوراک اربای، یکی از اعضای حزب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق ترکیه است. این حزب در حال حاضر به عنوان اصلی ترین حزب مخالف در ترکیه شناخته می شود. ویدیویی که از اربای منتشر شده نشان می‌دهد که او تلفن همراه خود را شکسته و سپس آن را به کناری می‌اندازد.

نماینده پارلمان ترکیه گوشی خود را با چکش شکست
این حادثه در اعتراض به لایحه پیشنهادی مورد حمایت دولت با هدف مبارزه با اطلاعات نادرست آنلاین بود. «امروز ۱۲ اکتبر است. اگر این قانون در پارلمان تصویب شد، می توانید گوشی های خود را بشکنید و آنها را اینطور دور بیندازید. برادران و خواهران جوانم. شما دیگر نیازی به استفاده از آنها ندارید.»

نماینده پارلمان ترکیه گوشی خود را با چکش شکست

طبق این قانون، روزنامه نگاران و کاربران شبکه های اجتماعی ترکیه ممکن است به دلیل انتشار اخبار جعلی تا سه سال زندانی شوند. این امر همچنین مستلزم آن است که شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی جزئیات کاربران مشکوک به تبلیغ اطلاعات گمراه‌کننده را منتشر کنند.

ائتلاف ۲۲ سازمان آزادی مطبوعات، گفتند که این لایحه چارچوبی برای سانسور گسترده اطلاعات آنلاین و جرم انگاری روزنامه نگاری فراهم می کند، که به دولت این امکان را می دهد تا بحث های عمومی را در آستانه انتخابات ترکیه در سال ۲۰۲۳ بیشتر تحت کنترل درآورد.

این لایحه همچنین پیشنهاد می‌کند که اگر از حساب‌های ناشناس برای انتشار اطلاعات نادرست استفاده شود، مجازات افزایش می یابد.

امره کیزیلکایا، روزنامه‌نگار و رئیس شعبه موسسه مطبوعاتی بین‌المللی ترکیه گفت: «این لایحه آنچه را که مقامات اطلاعات نادرست می‌خوانند، بدون تعریف معنای واقعی، جرم انگاری می‌کند. یک قاضی تصمیم می گیرد که چه اطلاعاتی نادرست است و قصد شخص را مشخص می کند، که واقعاً به دولت اختیارات خودسرانه برای برخورد با روزنامه‌نگاران را می‌دهد.»

در نهایت این قانون ۴۰ ماده‌ای با رای حزب حاکم رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و متحدان ملی‌گرای او، که اکثریت پارلمان را در اختیار دارند، تصویب شد.

اعتراض به لایحه پیشنهادی تصویب قانونی برای مبارزه با اطلاعات نادرست آنلاین در ترکیه
بحث برانگیزترین ماده، ماده ۲۹، برای انتشار اطلاعات «مخالف با واقعیت» در مورد امنیت داخلی و بین المللی، نظم عمومی و سلامت ترکیه به منظور ایجاد «نگرانی، ترس و وحشت عمومی» تا سه سال زندان تعیین می کند.

عفو بین‌الملل پس از این رای‌گیری گفت که این یک روز سیاه دیگر برای آزادی بیان آنلاین و آزادی مطبوعات در ترکیه است. ترکیه در حال حاضر از میان ۱۸۰ کشور در فهرست آزادی مطبوعات جهانی و گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۲۲، در جایگاه ۱۴۹اُم قرار دارد. ترکیه جلوتر از هند ایستاده است و دولت هر دو کشور، اکثر رسانه ها را تحت کنترل خود دارند. باید دید پس از تصویب این قانون در ترکیه، جایگاه این کشور د این لیست چه تغییری می کند.

منبع:روزیاتو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.