ویروس کرونا روی این خوراکی‌ها بیش از ۱۰ روز زنده می‌ماند!

تیمی از محققان طی مطالعات جدید خود به بررسی قابلیت زنده ماندن ویروس کرونا بر روی اقلام غذایی و روش هایی که ممکن است ویروس را روی این محصولات غیرفعال کند، پرداختند.

به گزارش تازه‌نیوز، ویروس موسوم به SARS-CoV-2، پاتوژن عامل بیماری کرونا است که عمدتاً از طریق قطرات تنفسی و ذرات معلق در هوا پخش می ‌شود. مطالعات پیشین نشان داد، بازار غذاهای دریایی در ووهان چین، منبع اولیه کرونا در نظر گرفته می شود و حدود ۵۵ درصد از موارد ابتلا به کووید-۱۹ در چین که در دسامبر ۲۰۱۹ شناسایی شد، مربوط به این بازار بود.

به نقل از سیناپرس، چندین مطالعه دیگر شیوع کرونا را با غذاهای منجمد آلوده به ویروس و مواد بسته بندی مواد غذایی مرتبط دانسته اند. این مشاهدات باعث نگرانی جهانی در مورد ایمنی مواد غذایی در طول همه گیری شده است. در مطالعه حاضر، دانشمندان قابلیت زنده ماندن ویروس SARS-CoV-2 را در سه ماده غذایی ذخیره شده در دماهای مختلف ارزیابی کردند. آنها همچنین قدرت سه ماده ضد عفونی کننده را در غیرفعال کردن ویروس روی مواد غذایی تعیین می کنند.

این سه ماده غذایی شامل کاهو، مرغ و ماهی قزل آل بودند. در ادامه، محققان مواد غذایی آلوده به ویروس را در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد (دمای اتاق)، ۴ درجه سانتیگراد (در یخچال) و منفی ۴۰ درجه سانتیگراد (منجمد) نگهداری کردند.

برای غیرفعال ‌سازی ویروس نیز سه ماده ضدعفونی کننده شامل الکل سفید (اتانول) ، دی اکسید کلر و اسید پراستیک انتخاب شدند. به جز اتانول که در غلظت های ۳۰، ۵۰ و ۷۰ درصد استفاده شد، دو ضدعفونی کننده دیگر در سه غلظت مختلف شامل غلظت توصیه شده،نیم و دو برابر غلظت توصیه شده استفاده شدند.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است کمترین قابلیت زنده ماندن SARS-CoV-2 روی مواد غذایی در دمای اتاق مشاهده شد. پس از ۴۸ ساعت آلودگی، هیچ ویروس قابل تشخیصی روی هیچ ماده غذایی به دست نیامد. از سوی دیگر در میان اقلام مختلف غذایی، بیشترین عمر ویروس کرونا روی ماهی قزل آلا و پس از آن مرغ و کاهو مشاهده شد.

در این میان قابلیت قابل توجهی در زنده ماندن ویروس کرونا در دمای ۴ درجه سانتی گراد مشاهده شد. بیشترین میزان زنده ماندن در دمای یخچال در ماهی قزل آلا مشاهده شد، جایی که ویروس  تا ۱۴ روز پس از آلودگی عفونی باقی ماند. این طول عمر در کاهو و مرغ، به مدت ۱۰ روز بود. در دمای انجماد اما ویروس کرونا با کمال تعجب توانست تا چهار هفته روی اقلام غذایی آزمایش شده زنده بماند.

 

کدام ضد عفونی کننده در مقابل ویروس کرونا موثر است

بررسی های انجام شده نشان می دهد: قرار گرفتن کوتاه مدت یک دقیقه در معرض اتانول ۷۰ درصد به طور موثری ویروس کرونا را روی کاهو غیرفعال کرد، اما این کار را در مورد مرغ و ماهی قزل آلا انجام نداد. غیرفعال شدن ویروس در مرغ و ماهی قزل آلا پس از ۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض اتانول ۷۰ درصد مشاهده شد. از سوی دیگر هیچ اثر غیرفعال کننده قابل توجهی برای دی اکسید کلر در تمام غلظت ها و دوره های قرار گرفتن در معرض آزمایش مشاهده نشد. به گفته محققان، در بالاترین غلظت و زمان قرار گرفتن در معرض، دی اکسید کلر تنها در کاهو، عفونت ویروسی را تا حد معینی کاهش می دهد.

برخلاف دی اکسید کلر، اسید پراستیک به طور قابل توجهی در غیرفعال کردن SARS-CoV-2 در مواد غذایی قدرت بیشتری نشان داد. به طور خاص، اسید پراستیک به طور کامل ویروس را با دو برابر غلظت توصیه شده در هر ماده غذایی آزمایش شده غیرفعال کرد. یافته های این مطالعه نشان می دهد :قابلیت زنده ماندن ویروس کرونا روی مواد غذایی در دمای انجماد بیش از ۳۰ برابر در مقایسه با دمای اتاق افزایش می یابد. علاوه بر دمای نگهداری، زنده ماندن ویروس به نوع غذا نیز بستگی دارد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره  ژورنال میکروبیولوژی مواد غذایی (Food Microbiology journal)  منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.