نخست وزیر تندروی انگلیس به خدمت ایران خواهد رسید؟ سوناک به دنبال نابودی برجام است؟

با نخست وزیر شدن ریشی سوناک آیا سیاست‌های کشور انگلیس درباره ایران تغییری خواهد کرد؟

به گزارش تازه‌نیوز،  با رسمی شدن نخست وزیری ریشی سوناک، انگلیس وارد دوره ای جدید از حیات خود شد. ریشی سوناک از هر لحاظ نخست وزیری جدید و ساختارشکن است. او جوان ترین نخست وزیر بریتانیا و اولین نخست وزیر هندی الاصل و (اصالتا) غیرانگلیسی است که توانسته به بالاترین مقام سیاسی در بریتانیا برسد. همچنین، او جایگزین لیز تراسی شد که کوتاه ترین دوره نخست وزیری را در تاریخ انگلیس تجربه کرد.

به نقل از خبر فوری، در مورد عقاید، سیاست ها و برنامه های ریشی سوناک صحبت های فراوان شده است. بسیاری او را یک ترامپ انگلیسی و تندروتر از بوریس جانسون می دانند. عده ای دیگر معتقدند او یک نوگراست که سعی دارد به وضعیت طبقات کارگر، مهاجر و فقیران انگلیس رسیدگی کند. عده ای هم معتقدند او یک پوپولیست تمام عیار است که توانسته با حقه های رسانه ای و خیانت به بوریس جانسون به این مقام برسد.

سوناک یکی از افرادی است که از طریق سیاست درهای باز دیوید کمرون وارد حزب محافظه کار شد و توانست به مراتب بالای این حزب برسد. با اینکه او خود را مدیون کمرون می داند اما در سیاست خارجه به هیچ وجه پیرو او نیست. او همچنین تفاوت های بنیادینی با بوریس جانسون و لیز تراس دارد. ریشی سوناک نسبت به دو نخست وزیر قبلی انگلیس تندروتر است و به خصوص مواضع تندی در رابطه با ایران و جبهه مقاومت دارد.

بیشتر بخوانید:

سیاست های تند سوناک، از تقویت پیمان ابراهیم تا تحریم سپاه

لیز تراس و بوریس جانسون سیاست یک بام و دو هوا را در مورد ایران دنبال می کردند. آنها از طرفی خود را موافق توافق هسته ای و کاهش تحریم ها نشان می دادند اما از طرف دیگر، به طرق مختلف به تهدید ایران پرداخته و با سیاست های آمریکا همراهی می کردند. به نظر می رسد ریشی سوناک بر خلاف دو نخست وزیر قبلی نگاهی منسجم اما تندتر از دیگر محافظه کاران دارد.

ریشی سوناک ابتدا بعد از حمله به سلمان رشدی بود که مواضع ضد ایرانی خود را نشان داد. او با پیوند زدن حمله به رشدی و ایران مدعی شد: «چاقو زدن وحشیانه به سلمان رشدی باید زنگ خطری برای غرب باشد و واکنش ایران به این حمله، دلایل تقویت اتهام‌ها بر ضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تقویت می‌کند.»

سوناک همچنین بر خلاف بوریس جانسون مخالف احیای برجام است و معتقد است اگر هم قرار است توافقی جدید با ایران امضاء شود، این توافق باید سختگیرانه تر از برجام باشد. او در اظهارنظری در این رابطه گفته است: «ما به یک توافق جدید و تقویت‌شده و تحریم‌ های بسیار سخت ‌تر نیاز فوری داریم و اگر نتوانیم نتیجه بگیریم، باید این سوال را مطرح کنیم که آیا برجام به بن‌ بست رسیده است یا خیر.»

همچنین، نخست وزیر جوان بریتانیا ضد فلسطین است و از جمله سیاستمدارانی است که وعده داده پیمان ابراهیم با قدرت پیگیری می شود.

این مواضع نشان می دهد که احتمالا مشکلات ایران و انگلیس بیشتر خواهد شد. در حال حاضر، تروئیکای اروپا در مورد ایران و برجام با هم هماهنگ هستند. سه کشور اروپایی یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه از احیای برجام حمایت کرده و با رابرت مالی، نماینده جو بایدن در وین هماهنگ هستند. در حال حاضر، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه متنفذترین سیاست‌مدار در بین کشورهای اروپایی است و او نیز بارها گفته قصد ندارد وضعیت خاورمیانه را از این بدتر کند.

به نظر می رسد سوناک سیاستمداری نباشد که در مورد ایران از مکرون تبعیت کند. او یکی از جدی ترین طرفداران برگزیت است و همواره از جدا شدن سیاست های بریتانیا از اتحادیه اروپا حمایت کرده است. این بدین معنی است که سوناک در مورد ایران هم از مکرون و بایدن تبعیت نخواهد کرد و راه خود را خواهد رفت. نخست وزیر جدید انگلیس مدعی شده می خواهد نام سپاه پاسداران را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد. این اقدام مصداق دقیق تکرار سیاست های ترامپ و دوری از سیاست های مکرون و بایدن است.

بنابراین، می توان گفت اتفاقات مهمی در بریتانیا در حال وقوع است. اگرچه ریشی سوناک بیشتر روی مسائل داخلی بریتانیا به خصوص مساله افت اقتصادی این کشور تمرکز دارد اما به نظر می رسد همان اقداماتی هم که در عرصه سیاست خارجی قرار است رخ دهد، جدید بوده و متفاوت از سیاست های دولت قبل خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.