کرباسچی: گزارش الهه محمدی مشابه گزارش خبرگزاری‌های دیگر مانند فارس بود

غلامحسین کرباسچی گفت: کاری که خانم الهه محمدی انجام دادند این بود که رفتند گزارشی برای روزنامه تهیه کردند و مشابه آن گزارش نیز در خبرگزاری‌های فارس و دیگر خبرگزاری‌ها به تفصیل و با جزئیات بیشتر تهیه شده است.

به گزارش تازه‌نیوز، غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی و مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن درباره وضعیت به وجود آمده برای خبرنگاران بازداشتی و اطلاعیه روز گذشته نهادهای امنیتی و در پاسخ به این سوال که برخوردهای محدودکننده و اتهام‌زنی به فعالان رسانه چه آسیب‌هایی می‌تواند داشته باشد، گفت: من اطلاعات خاصی ندارم، تا آنجایی که پرسیدیم به ما گفتند هیچ ارتباطی به مسائل روزنامه‌نگاری و خبرنگاری ندارد. اما آن چیزی هم که در اطلاعیه آمده مربوط به همین فعالیت روزنامه‌نگاری و تهیه گزارش درباره ماجرای اخیر بوده است. حالا منتظر هستیم تا ببینیم مقام‌های قضایی چه قضاوت و مدارکی دارند.

به نقل از ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی کرباسچی را در ادامه می خوانید:

  • تا آنجا که ما پرسیدیم چیزی به ما اعلام نشده و کاری هم که خانم الهه محمدی انجام دادند این بود که رفتند گزارشی برای روزنامه تهیه کردند و مشابه آن گزارش نیز در خبرگزاری‌های فارس و دیگر خبرگزاری‌ها به تفصیل و با جزئیات بیشتر تهیه شده است.
  • از لحاظ کاری چیزی که ما دیدیم همین تهیه گزارش بود. اما غیر از این اگر موضوع دیگری است، باید اسناد و مدارک آن به دادگاه و مراجع قضایی ارائه شود. بعد از آن منتظر باشیم و ببینیم این ادعاهایی که مطرح شده به چه نتایجی خواهد رسید.
  • خبرنگاران از تحرک و فعالیت کاری خودشان باز نمی‌مانند و کارشان را انجام می‌دهند. اما نوع نگاه به رسانه و خبرنگاران نگاه ارتقاءبخشی نیست. زیرا تلقی کردن کار خبرنگاران به این شکل، به نفع جریان رسانه داخل کشور نیست.
  • در هرصورت ما امیدوار هستیم دستگاه‌های قضایی که این موارد را بررسی می‌کنند و نظر نهایی را می‌دهند، واقعیت مطلب را دریابند، قضاوت داشته باشند و نتیجه درست را اعلام کنند.
  • بالاخره این نگاه‌ها و گزارش‌ها ادعا بوده حالا باید دلایل آن آورده و سنجیده شود. خبرنگار کاری به جز این ندارد. یعنی هر خبرنگاری که در یک صحنه‌ای برای تهیه گزارش می‌رود، آموزش دیده است.
  • به همه خبرنگاران در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های رسانه‌ای آموزش می‌دهند و هر خبرنگاری تلاش می‌کند اولین خبر را بدهد. برای آنکه انتشار خبر، صحنه رقابت با سایر رسانه‌های دیگر است. به همین دلیل ما خبر دیگری نداریم و نمی‌دانیم این ادعاهایی که مطرح شده چیست و باید دید نظر دادگاه چیست.
  • اینکه به وجود آمدن فضای امنیتی در این شرایط در کار اصلی رسانه‌ها اثرگذار خواهد بود، طبیعتا اثرگذار است. کار کردن خبرنگاران در فضای امنیتی آسان نیست. اما نیاز است که فضای آرام و سالمی وجود داشته باشد تا جریان اطلاع‌رسانی در کشور رشد پیدا کرده و شکل بگیرد.
  • خبر و حوادث در دنیای امروز مخفی نمی‌ماند هر اتفاقی در هر گوشه‌ای با تاخیر چند دقیقه‌ای یا حتی چند ثانیه‌ای بیفتد در همه جای دنیا پخش می‌شود. اگر فضای رسانه‌ای در داخل کشور به گونه‌ای باشد که خبرنگاران بتوانند خبر صحیح و درست را منتشر کنند، این بیشتر به نفع امنیت کشور خواهد بود تا اینکه فضایی در کشور ایجاد شود که خبرنگاران نتوانند سریع و سالم خبر خود را منتشر کنند.
  • اگر مرجع خبری با هر سلیقه سیاسی در داخل کشور باشد، بیشتر به نفع کشور است تا اینکه منبع و مرجع بخش اخبار به بیرون از کشور منتقل شود.
  • ما باید تلاش کنیم تا جو سالم برای اطلاع‌رسانی درست به مردم در داخل کشور را تقویت کنیم. تلاش همه خبرنگارانی که در داخل کشور کار می‌کنند در همین زمینه است. این بستگی به نگاه مسئولان دارد که این نگاه را چطور درک کنند.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.