بیانیه وزارت ارتباطات درباره محدودیت‌های گوگل برای برنامه‌های ایرانی

وزارت ارتباطات در مورد محدودیت‌های اعمال شده گوگل برای برنامه‌های ایرانی آن را سیاسی دانست اما خبر از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی روبیکا داد.

به گزارش تازه‌نیوز، وزارت ارتباطات با انتشار اطلاعیه‌ای در واکنش به محدودسازی محتوا و برنامه‌های ایرانی توسط پلتفرم های آمریکایی، از اعمال محدودیت خارج از عرف پلتفرم‌های آمریکایی در مواجهه با رویدادهای اجتماعی و برنامه‌های بومی ایران انتقاد کرد.

به نقل از خبرآنلاین، در بیانیه‌ای که از سوی وزارت ارتباطات منتشر شده، وزارت ارتباطات اقدامات گوگل را سیاسی می‌داند و خبر از تشکیل کمیته‌ای با حضور کارشناسان فنی داده تا ادعای طرح شده از سوی گوگل به طور دقیق بررسی و نتیجه بررسی‌ها به طور عمومی منتشر شود.

این بیانیه در شرایطی از سوی وزارت ارتباطات منتشر شده که اگرچه پیش از این کاربران ایرانی برای دسترسی به اینترنت بی‌الملل با کندی سرعت و اختلال مواجه بودند اما طی نزدیک به یک ماه و نیم گذشته دسترسی به تعداد قابل توجهی از اپلیکیشن‌های خارجی، محصوصا اینستاگرام و واتس‌اپ به دلیل فیلترینگ تقریبا ممکن نیست.

این مطالب را هم ببینید:

در بیانیه وزارت ارتباطات چه موضوعاتی عنوان شد؟

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

در روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از اعمال محدودیت‌های خارج از عرف پلتفرم‌های امریکایی در مواجهه با رویدادهای اجتماعی و برنامه‌های بومی ایران عزیز هستیم. حذف مطالب و هشتگ‌های مرتبط با شهدای مظلوم حادثه تروریستی حرم مطهر شاه چراغ(ع) در پلتفرم‌های آمریکایی و به طور مشخص حذف مطالب مربوط به کودکان مظلوم، آرتین و آرشام و از سوی دیگر اجازه انتشار و حتی ترویج ویدئوهای تحریک آمیز حاوی خشونت عیان، سطح تازه‌ای از استاندارد دوگانه این پلتفرم‌ها را در تفسیر آزادی بیان و حقوق بشر را آشکار کرده است.

در ادامه این بیانیه وزارت ارتباطات با تاکید بر اینکه پلتفرم گوگل پلی متعلق به شرکت گوگل، با استفاده از موقعیت انحصاری خود در گوشی‌های اندروید و بدون اطلاع قبلی در اقدامی خارج از عرف، فرآیند محدودسازی برخی از برنامه‌ها و پلتفرم‌های پرکاربرد ایرانی را به بهانه حمایت از حریم خصوصی کاربران آغاز کرده است، تاکید کرد: «این اقدام غیر مسئولانه در مورد برنامه‌های پرمخاطب ایرانی که عمدتاً حاصل تلاش جوانان نخبه این مرز و بوم‌اند و مورد استقبال میلیونی کاربران قرار گرفته‌اند، در حالی صورت پذیرفته است که طبق بررسی‌های این وزارتخانه، برنامه‌های فوق هیچ هشدار پیشینی از سوی گوگل دریافت نکرده بودند.»

وزارت ارتباطات در این بیانیه با تاکید بر اینکه اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده توضیح داد: «علیرغم اینکه بلافاصله اعتراض خود را نسبت به این رفتار غیر مسئولانه اعلام کرده‌اند، تاکنون هیچ پاسخی از گوگل دریافت نکرده‌اند. لازم به توضیح است که اقدامات مذکور محدود به یک یا دو برنامه خبرساز نیست و طی دو هفته گذشته در خصوص چند برنامه‌ کاربردی ایرانی دیگر نیز اعمال شده است.»

وزارت ارتباطات در این بند از بیانیه خود به اعمال محدودیت توسط گوگل پلی برای چند برنامه دیگر ایرانی هم اشاره کرده است. هرچند تاکید شده این محدودیت‌ها در دو هفته گذشته شکل گرفته اما هیچ نامی از برنامه‌ها برده نشده است. از سویی دیگر کاربران اپلیکیشن‌های داخلی هم تا کنون گزارشی درباره این موضوع نداده‌اند.

روبیکار زیر ذره‌بین وزارت ارتباطات می‌رود

در ادامه بیانیه وزارت ارتباطات به پیشینه سیاسی شرکت‌های آمریکایی اشاره شده و چنین آمده است: «با وجود پیشینه سیاسی اقدامات یک‌جانبه شرکت‌های آمریکایی و همچنین تاکید توسعه دهندگان این پلتفرم‌ها بر رعایت اصول حرفه‌ای مطابق استانداردهای بین المللی، شائبه سیاسی بودن این اقدام گوگل بسیار پر رنگ است، اما به دلیل اهمیت موضوع و حفاظت حداکثری از حقوق کاربران ایرانی در برابر هرگونه قصور یا تقصیر احتمالی، وزیر ارتباطات دستور داده‌اند درصورت دریافت مستندات مورد ادعای شرکت گوگل در خصوص پلتفرم‌های ایرانی، کمیته‌ای شامل کارشناسان فنی خبره و مستقل برای بررسی دقیق این ادعاها تشکیل شود و نتیجه بررسی‌ها را به اطلاع عموم و بخصوص دستگاه های ذیربط از جمله مرکز ملی فضای مجازی برساند.»

همچنین در بخش پایانی این بیانیه تاکید شد: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به تکالیف و رسالت قانونی خود در حمایت از زیست بوم فناوری اطلاعات کشور، تمام قد پشت سر پلتفرم‌ها و شرکت‌های ایرانی توسعه دهنده خدمات حوزه اقتصاد دیجیتال ایستاده است و ضمن اینکه اجازه نخواهد داد که تصمیمات ضد ایرانی و استانداردهای دوگانه شرکت های امریکایی تلاش های جوانان این مرز و بوم برای تامین نیاز های فناورانه مردم را به حاشیه ببرد، از تمام ظرفیت‌های فنی و قانونی خود برای حفاظت از حقوق کاربران ایرانی استفاده خواهد نمود.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.