کاربرد انگشت دراز آی آی‌ها کشف شد! +تصاویر و ویدئو

در حالی که ممکن است دست در بینی کردن برای ما یک عادت وحشتناک باشد و از نظر اجتماعی غیرقابل قبول به نظر برسد، اما در قلمرو حیوانات داستان متفاوت است.

به گزارش تازه‌نیوز،  یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آی-آی ها (aye-aye) – گونه‌ای از لمور با انگشت بلند – اغلب در حین فرو کردن انگشت در سوراخ‌های بینی‌شان دیده می‌شوند. این گونه، یکی از ۱۲ گونه ای است که این رفتار را از خود نشان می دهد که شامل شامپانزه ها، اورانگوتان ها و البته انسان نیز می شود.
آی-آی یا Daubentonia madagascariensis، انگشتان سوم و چهارم بلندی دارند که به آنها کمک می کند تا دانه درختان را بیرون بکشند و بخورند.

آی-آی

 

دکتر آن کلر فابر، نویسنده اصلی این مطالعه، که یک آی-آی به نام کالی را در مرکز دوک لمور در کارولینای شمالی، ایالات متحده آمریکا مورد مطالعه قرار داد، گفت: «غیرممکن بود که متوجه نشوید که در حال در آوردن آشغال بینی‌اش است. این عمل، فقط یک رفتار ناگهانی نبود، بلکه چیزی بود که به طور کامل درگیر آن می شد. او انگشت بسیار بلند خود را به طور عجیبی، در بینی خود فرو می‌کرد و سپس با لیسیدن انگشتش از هر چیزی که بیرون می‌آورد نمونه‌برداری می‌کرد!»

آی-آی گونه ای از پستانداران استرپسیرین بومی ماداگاسکار و بزرگترین پستانداران شب زنده دار در جهان است. انگشتان بلند آنها حدود ۶۵ درصد از طول دست آنها را تشکیل می دهد و خود دست بیش از ۴۰ درصد از طول کل اندام جلویی آنها را تشکیل می دهد.

متأسفانه، برخی از افسانه‌ها از آی-آی به عنوان منادی مرگ یاد می‌کنند و این بدان معنی است که آنها در برخی از کشورها به محض مشاهده شدن، کشته می شوند. این گونه، توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت به عنوان گونه ای در معرض خطر، طبقه بندی می شوند.

آی-آی ها

در حقیقت، انگشتان سوم و چهارم آنها – یا انگشتان حلقه و میانی – بلند و کشیده هستند تا به تغذیه آنها کمک کنند. آنها روی چوب درختان ضربه می زنند تا طنین های صوتی ایجاد کنند که به آنها امکان می دهد دانه های درون آن را پیدا کنند، چیزی که به عنوان جستجوی ضربه ای شناخته می شود. سپس انگشت میانی باریک خود را وارد سوراخی که با جویدن ایجاد می کنند کرده و دانه ها را بیرون می کشند.

دکتر فابر در حین مطالعه آی-آی ها متوجه شد که آنها از تمام طول انگشت میانی بلند خود برای برداشتن بینی و سپس لیسیدن مخاط بینی استفاده می‌کنند. او تصمیم گرفت این رفتار را در مقاله‌اش، مستند کند. با انجام این کار، تیم او کشف کرد که این رفتار، حداقل در ۱۲ گونه پستانداران مشاهده شده است. او گفت: «شواهد کمی در مورد اینکه چرا ما و سایر حیوانات مخاط بینی خود را در می آوریم، وجود دارد.»

به منظور تلاش برای درک بهتر این رفتار، تیم او از جمجمه و دست نمونه ای از موزه تاریخ طبیعی آمریکا سی تی اسکن گرفت. آنها موقعیت انگشت میانی را در داخل حفره بینی بازسازی کردند و دریافتند که احتمالاً وقتی آی آی انگشت خود را وارد بینی خود می کند، تا گلویش پیش می رود. مطالعات قبلی در مورد برداشتن بینی در پستانداران نشان داده است که بلع مخاط بینی می تواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند. برخی دیگر می گویند که این می تواند از چسبیدن باکتری ها به سطوح دندان نیز جلوگیری کند، بنابراین سلامت دهان و دندان را بهبود می بخشد.

منبع: روزیاتو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.