دلار برای اولین بار به بیش از ۳۴هزار تومان رسید/ چرا قیمت دلار رکورد زد؟

قیمت دلار در ادامه رکوردشکنی خود امروز برای اولین بار در تاریخ به بیش از ۳۴ هزار تومان رسید.

به گزارش تازه‌نیوز،  قیمت دلار تهران صبح امروز برای نخستین بار در تاریخ خود به ۳۴ هزار تومان رسید. اسکناس آمریکایی که دیروز سقف تاریخی خود را جابه‌جا کرده بود، به سرعت در حال رشد در کانال قیمتی جدید است. به طوری که به ۳۴ هزار و ۲۲۰ تومان رسید.

به نقل از فردای اقتصاد، قیمت دلار ۱۱ مهر هم به رکورد تاریخی جدیدی دست یافته بود. اما در آن مقطع به ناگهان با افت هزار تومانی مواجه شد و سپس طی یک ماه اخیر تحت کنترل بازارساز حوالی مرز ۳۳ هزار تومان ثبات یافت. تا آنکه از روز دوشنبه هفته جاری با افزایش تقاضا مواجه و در سه روز گذشته بیش از هزار تومان رشد کرده است.

رکوردشکنی دلار

بازگشت صف به صرافی‌ها

مشاهدات میدانی نیز حاکی از صف مقابل برخی صرافی‌ها برای خرید دلار با کارت ملی در روز جاری است. حجم معاملات بازار توافقی دلار (بازاری که صرافی‌ها ارز متقاضیان را آنجا تامین می‌کنند) در طی روزهای گذشته به سطوح کم‌سابقه‌ای افزایش یافت. به طوری که دیروز بیش از ۲۱ میلیون دلار بود و تا حوالی ساعت ۱۴ امروز هم به رکورد روز گذشته رسید. انتظار می‌رود حجم معاملات تا بسته شدن بازار در ساعت ۱۸، از این هم فراتر رود.

چرا قیمت دلار رکورد زد؟

کارشناسان بازار ارز، کمرنگ شدن چشم‌انداز احیای برجام و ناآرامی‌های هفته‌های اخیر را به عنوان دو عامل اصلی که جرقه رشد دلار را زدند مطرح می‌کنند. البته که بالاتر بودن رشد پایه پولی و نقدینگی از میانگین بلندمدت آن‌ها نیز پتانسیل این رشد را تقویت می‌کرد. در ادامه به بررسی بیشتر دلایل رشد دلار می‌پردازیم.

تاثیر انتخابات در اسرائیل و آمریکا بر قیمت دلار

امید فعالان بازارها به احیای برجام بیش از پیش کاهش یافته است. انتخابات روز گذشته رژیم صهیونیستی و انتخابات آتی کنگره آمریکا هم چندان در جهت مثبتی برای احیای برجام پیش نمی‌روند. از یک طرف، حزب راست افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو به مرز پیروزی رسیده است. از طرف دیگر، دموکرات‌های آمریکا هم نگرانی جدی برای از دست دادن اکثریت مجلس سنا، یعنی تنها سنگر خود در کنگره را دارند. انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده ۱۷ آبان برگزار می‌شود و احتمال تشدید هیجانات بازار ارز تا آن زمان وجود دارد.

شوک شبانه به دلار با خبر وال استریت ژورنال

در همین حال، ادعای وال استریت ژورنال که سه‌شنبه مدعی شد عربستان سعودی اطلاعاتی را مبنی بر حمله قریب الوقوع ایران به اهدافی در داخل عربستان، با آمریکا به اشتراک گذاشته است هم به نگرانی از تشدید تنش‌ها افزوده است.

این خبر شب گذشته منتشر شد و صبح امروز شاهد بازگشایی معاملات دلار تهران با گپ ۱۰۰ تومانی بودیم.

واردات خودرو بر قیمت ارز اثر می‌گذارد؟

عامل دیگری که می‌تواند در افزایش تقاضای ارز در روزهای گذشته موثر باشد هم واردات خودرو است. واردات خودرو از هفته گذشته وارد مرحله اجرایی و ثبت سفارش شد. طبق آیین‌نامه واردات قرار است تا سقف یک میلیون یورو انجام شود. در هفته‌های گذشته اخبار غیررسمی حاکی از آن بود که وزارت صمت از واردکنندگان خواسته است که ارز موردنیاز خود را خودشان تامین کنند. هر چند بانک مرکزی با رد این موضوع، از آمادگی خود برای تامین ارز واردات خودرو خبر داد.

با این حال باید در نظر داشت اگرچه واردات خودرو می‌تواند با ایجاد تقاضای جدید برای ارز، به قیمت دلار فشار آورد، اما بخشی از این فشار تقاضا به واسطه کاهش تقاضای ارز توسط کسب‌وکارها که در حدود ۶ هفته اخیر با رکود نسبی و کمبود خریداران مواجه شدند، جبران می‌شود.

افزایش ریسک رشد دلار با ارزپاشی

ضمنا آمار معاملات بازار توافقی هم حاکی از ورود خریداران خانگی دلار (افرادی که قصد دارند مبلغی ارز برای پوشش ریسک خود نگهداری کنند) است. علاوه بر افزایش تقاضای خرد، می‌توان انتظار داشت که با پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز توسط بازارساز، خروج سرمایه نیز شدت گیرد و فشار دوجانبه‌ای بر نرخ‌ها آورد. این موضوع می‌تواند به شتاب گرفتن حرکت صعودی دلار منجر شود. البته برخی فعالان بازار ارز کاهش سرمایه‌های اجتماعی از جمله ناامیدی به بهبود شرایط اقتصادی را در چنین مسأله‌ای موثر می‌دانند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.