اوضاع خوب نیست؛ شورای امنیت ایران را محکوم می‌کند؟

به نظر می‌رسد که صدور قطعنامه علیه ایران به بهانه ارائه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین محتمل نباشد اما این همه ماجرا نیست.

به گزارش تازه‌نیوز، اوضاع خیلی خوب نیست، به خصوص در حوزه سیاست خارجی که نه مذاکرات هسته‌ای پیش می‌رود و نه مذاکرات با سعودی و نه سایر مسائل چشم‌انداز روشنی دارد. خاصه آنکه غربی‌های پایشان را در یک کفش کرده و قضیه پهپاد و جنگ روسیه و اوکراین را بهانه کرده‌اند تا دردسر تازه‌ای برای ما رقم زنند.

به نقل از نامه نیوز، رویکرد غربی‌ها نسبت به ایران تازگی ندارد و ناشناخته هم نیست اما در دو ماه گذشته تحت تاثیر مسائل داخلی و فضاسازی رسانه‌های خارجی ، بیش از قبل قابل توجه و تامل شده است. دلیلش نیز آن است که برخی رسانه‌های آن سوی آبی و برخی رسانه‌های خارجی افکار عمومی دنیا را تحت تاثیر قرار داده و نسبت به نظام جمهوری اسلامی در کشورمان بدبین کرده‌اند. همان وضعیتی که نورنیوز رسانه نزدیک به شورای امنیت آن را جنگ جهانی رسانه‌ای می‌خواند.

در پی این جنگ است که هم نگاه مردم دنیا به ما منفی شده و هم سیاستمداران غربی پیرو رویه همیشگی خود مواضع سرسختانه و بدبینانه علیه ما می‌گیرند. آنها از یک طرف احیای برجام تا برگزاری انتخابات کنگره عقب انداخته و در ظاهر طوری جلوه می‌دهند که انگار به خاطر ناآرامی‌های داخل ایران چنین تصمیم گرفته‌اند.

از طرف دیگر دولت بایدن و دموکرات‌ها در آمریکا در عین حال که به خاطر جلب رای بیشتر و تقویت موقعیت خود در انتخابات دنبال نشان دادن فاصله با ایران هستند، به احیای برجام نیاز دارند. از همین رو است که یکی به نعل زده و یکی به میخ. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تمرکز بر مسائلی مثل اینکه پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده شده، برای افزایش فشار به ایران و به نتیجه رساندن هم سیاست یکی به نعل و یکی به میخ است.

در این بین اما این نگرانی برای برخی در داخل ایجاد شده که آیا واقعا در فقره ادعای ارائه پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین، ایران محکوم شده و تحت فشار بیشتر قرار خواهد گرفت؟

به نظر می‌رسد که اینطور نباشد چراکه محکوم شدن ایران در قضیه اوکراین باید توسط شورای امنیت انجام شود. همانطور که تحلیلگران هم می‌گویند، در چنین شرایطی ایران از دوستی با روسیه بهره برده و با وتوی آنها خطر صدور قطعنامه‌ را از سر خواهد گذراند.

قبل از رسیدن به این مرحله اما باید دبیرخانه سازمان ملل معلوم کند که پهپادهای ادعای اصلا ایرانی است یا خیر؛ به هرحال ، روسیه کلا ایرانی بودن پهپاد‌ها را تکذیب و اعلام کرده که آنها متعلق به خودش هستند.

در این شرایط لازم است که یک هیات حقیقت‌یاب به اوکراین برود. غربی‌ها اصرار دارند این هیات از سمت سازمان ملل و در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ باشد و دستور اجرایی رییس شورای امنیت برای این قطعنامه باید به اوکراین برود. روس‌ها اما معتقدند در صورت لزوم حضور هیات حقیقت‌یاب در هر مکانی، شورای امنیت باید موافقت کند؛ در حالی که غربی‌ها می‌گویند در گذشته هیات‌هایی از دبیرخانه سازمان ملل برای آگاهی از اینکه موشک‌ها ساخت چه کشوری هستند، به کشورهایی مثل عربستان و امارات می‌رفته‌اند. بنابراین همواره چنین رویه‌ای وجود دارد، ولی روس‌ها بر این باورند که این رویه اشتباه و غیرقانونی بوده است.

ناگفته نماند که دبیرخانه سازمان ملل با وجود مخالفت روسیه، می‌تواند هیاتی برای تحقیق به اوکراین بفرستد. در این حال روسیه تهدید کرده که در صورت اعزام هیات حقیقت‌یاب، همکاری خود را قطع خواهد کرد. به همین دلیل اکنون سازمان ملل و کشورهای غربی باید شرایط را بسنجند و تصمیم بگیرند که آیا ریسک برخورد جدی‌تر با روسیه را پذیرفته‌اند و این کار را انجام می‌دهند یا خیر؟

برای اینکه معلوم شود این ماجرا برای ایران دردسرساز خواهد شد یا خیر باید بدبینانه‌ترین شرایط را در نظر بگیریم یعنی فرض کنیم که به رغم همه تکذیب‌ها در پی اتمام کار کمیته حقیقت‌یاب معلوم شود که پهپادها ایرانی هستند؛ در این شرایط باز هم در نهایت تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت، مستلزم عدم مخالفت روسیه است.

وتو روسیه و عدم صدور قطعنامه اما به معنی خوب بودن اوضاع نیست، چراکه اگر بتوانند هیاتی را از دبیرخانه سازمان ملل به اوکراین بفرستند و ایران محکوم شود، از لحاظ دیپلماتیک، سیاسی و تبلیغاتی نتیجه مثبتی برای ایران رقم نخواهد خورد.

9 نظر
  1. حمید reza

    Don’t throw stone whn you are living the house glass

  2. ایرانی

    اوج بی کفایتی یعنی همین

  3. دلسوز ایران

    فراتر از آ«چه که غربیها می گویند یک سری بهمین سایتهای داخلی که در شهر خبر پیام می گذارند بزنید تعدادی با شوق و ذوق از اثرات شگفت انگیز پهباد های ایران در حمله به مواضع اوکراین نوشته بودند . وقتی خودتان اینگونه می نویسید از دشمن چه انتظاری دارید. جنگ روسیه بهر دلیل که اگر برای پوتین توجیه پذیر باشد نباید مورد حمایت لفظی ضمنی یا رسمی و یا غیر رسمی ایران باشد . این یک تجاوز آشکار است و اهداف و بدعت شومی می تواند برای کشورها یی مثل ایران باشد

  4. مهدی

    شورای امنیت 40 ساله که علیه جمهوری اسلامی موضع گرفته این شورا . شورای امنیت آمریکا و اسزاییل است دیگران نباید به آن دل خوش کنن فقط باید شهریه خود را بپردازند

  5. علی اکبری

    به ایران چه نربوط که روسیه میخواهد چه خاکی برسر کشورش بریزد باپوتین دلقک چراایران بایدبه روسهاکمک نظامی کندکه خودش درتنگناقراربگیرد

  6. رزمنده

    وقتی در داخل کسی حق حرف زدن نداشته باشدبهرحال دشمنان از حرکت ملت سواستفاده میکنندچرانبایدملتی که حکومت را تشکیل دادندحالا تقاضای رفراندوم پهنه پرسی نداشته باشندمملکت مال همه است وکسی حق نداردنسبت به حق مردم خودرا برتربدانددرهرمقامی که باشد

  7. علی اصغر از تهران

    وقتی دیدید کشوری را در داخل و بیرون شروع به خراب کردنش کردن بترسید از جنگ چون این روش قدیمی ناتو است وقتی میخواهد به کشوری حمله کند

  8. محمد

    واقعا مسخره است، این چه مدل سیایت اخه ، شتر سواری دولا دولا نمیشه که، یا کاری که انجام دادید گردن بگیرید و‌ کم نیارید، یا اگه عرضه ندارید اقلا انجام ندید، این همه فرصت افسوس که یه مشت شل مغز نمیتونن ازش به نفع کشور استفاده کنند، در هر شرایطی باید سوخت دادن بلدن فقط

  9. اکبر

    اگر اغتشاشگران و حامیان داخلی که مدام تحلیل های تحریک آمیز و ناامیدکنند به خورد مردم ندهند، واز کشور دست بردارند اوضاع خوب است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.