وضعیت بورس در هفته دوم آبان ۱۴۰۱ / هفته رویایی بورس ادامه پیدا می‌کند؟

وضعیت بورس در هفته دوم آبان ۱۴۰۱ به چه صورت بود؟

به گزارش تازه‌نیوز، بورس بالاخره و پس از چند ماه، یک هفته خوب را سپری کرد. بازدهی شاخص کل یکی از بالاترین اعداد سال ۱۴۰۱ را ثبت کرد و شاخص هم‌ وزن هم پس از ۸ هفته توانست بازدهی هفتگی مثبت را از خود به جا بگذارد. با این وجود کاملاً مشخص است که بازار سهام در هفته دوم آبان، بیش از آنکه خود جوش صعودی شده باشد، به واسطه حمایت‌های قابل توجه سازمان بورس روند صعودی در پیش گرفت.

البته این حمایت‌ها قابل پیش بینی و شاید هم منطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که با روند اصلاحی که بورس طی چند ماه گذشته و به ویژه از مهر ماه در پیش گرفته بود، عملاً نسبت قیمت به سود در بازار سهام به کم‌ترین میزان خود از سال ۱۳۹۴ رسیده بود و بسیاری از نمادهای در قیمت‌های ارزشمندی قرار داشتند. اما باید توجه داشت که این حمایت‌ها تنها به عنوان یک جرقه و محرک کوتاه مدت عمل می‌کند و در صورتی که شاهد بازگشت نقدینگی و افزایش تقاضا به بورس نباشیم، احتمالا اثر این حمایت‌ها به زودی از بین خواهد رفت و دوباره شاهد بازگشت بورس به روند نزولی خواهیم بود.

روز شمار بورس در هفته دوم آبان

روز شنبه، پس از مدت‌ها شاخص کل هفته را با افزایش بیش از ۳هزار و ۵۰۰ واحدی آغاز کرد. با این وجود، جهش شاخص کل بورس به همان ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار محدود بود و عملاً از ساعت ۱۰ شاهد عقب نشینی شاخص کل بودیم. اما شاخص هم وزن منفی بود و بیش از ۳هزار و ۲۰۰ واحد کاهش یافت. هر چند ارزش معاملات خرد نسبت به میانگین روزهای گذشته بهبود یافت اما در جریان معاملات روز شنبه باز هم رکورد خروج پول حقیقی شکسته شد و بیش از ۳۴ درصد ارزش معاملات خرد مربوط به خروج پول حقیقی بود.

شاخص کل در معاملات روز یکشنبه نیز صعودی بود و با افزایش ۹هزار و ۸۳۷ واحد توانست ارتفاع یک میلون و ۲۵۴هزار واحدی را پس بگیرد. فولاد، فملی، فارس و شبندر بیشترین تاثیر را بر روی شاخص کل داشتند. با این وجود شاخص هم وزن همچنان در محدود قرمز قرار داشت و افت حدود ۲هزار واحدی را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد نهایتا به ۲هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان رسید و حقیقی ها ۵۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

روز دوشنبه را می‌توان نقطه عطف بورس در هفته دوم آبان دانست. در جریان معاملات روز دوشنبه شاخص کل با بیش از ۱۵ هزار واحد و شاخص هم وزن نیز با ۴هزار و ۵۰۰ واحد افزایش، بهترین عملکرد دو ماه گذشته خود را ثبت کردند. ارزش معاملات خرد همچنان بالای سطح ۲هزار میلیارد تومان تثبیت شد و خروج پول حقیقی نیز به طور محسوسی بهبود یافت.

روز سه شنبه هم هفته رویایی بورس ادامه پیدا کرد و شاخص کل بورس با رشدی ۱۰هزار و ۶۲۸ واحدی توانست تا میانه کانال یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی بالا بیاید. فارس، فولاد، وامید و شستا بیشترین تاثیر را بر روی شاخص کل داشتند. شاخص هم وزن نیز افزایشی ۴هزار و ۲۴۳ واحدی را به همراه داشت. ارزش معاملات خرد نهایتا به حدود ۲هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسید و گرچه نشان دهنده بهبود نسبی در مقایسه با هفته گذشته بود اما همچنان در قیاس با سقف خود سطح پایینی است. همچنین با وجود ورود ۲۳ میلیارد تومان پول از طرف حقیقی ها در ۶۰ دقیقه ابتدایی بازار، نهایتا حقیقی ها ۱۸۶ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

روز چهارشنبه بورس به دو نیمه تقسیم شد؛ در نیمه اول معاملات، شاخص کل بیش از هزار و۱۲۰ واحد افت را تجربه و شاخص هم وزن نیز افت حدود ۵۰۰ واحدی را ثبت کرد. اما در نیمه دوم با افزایش حمایت‌ها شاهد کامبک بورس بودیم تا هفته رویایی بازار رقم بخورد. در نهایت، شاخص کل با ۳هزار و ۸۴واحد افزایش توانست تا میانه کانال یک میلیون و ۲۸۳هزار واحدی بالا بیاید. وامید با هزار و۸۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت برروی شاخص کل را ثبت کرد و فملی، شاراک و فارس در رده‌های بعدی قرار گرفتند. شاخص هم وزن نیز توانست ۶۸۹واحد رشد را ثبت کند. ارزش معاملات خرد اما دوباره با افت همراه بود و نهایتا تنها نتوانست بالای ۲هزار میلیارد تومان بماند. همچنین حقیقی ها در مجموع ۲۷۱ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

این مطلب را از دست ندهید: ببینید: عکس متفاوت از آرتین در حضور رهبر انقلاب!

نقدینگی به بورس بر می‌گردد؟

همانگونه که معاملات روز چهارشنبه نشان داد، بازگشت بازار سهام به روند صعودی تنها با حمایت ممکن نیست؛ حتی اگر این حمایت ها همه جانبه و گسترده باشد؛ مسئله این روزهای بورس کمبود نقدینگی است. به بیان دیگر،‌ تشدید ریسک‌های سیستماتیک بازار سهام به حدی رسیده است که فعلاً پول وارد بورس نمی شود. بنابراین به نظر می رسد که تا زمانی که اعتماد نسبی به بورس بر نگردد، نباید انتظار داشت که بازار سهام این روند صعودی را در هفته‌های آینده ادامه دهد. در این شرایط به نظر می‌رسد که باید احتیاط را در معاملات رعایت کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.