رستم قاسمی وزیری میان ماندن و رفتن؛ از بازداشت مشاور تا عکس دو نفره کوالالامپور

جنجال جدید رستم قاسمی، وزیر مسکن و شهرسازی ابراهیم رئیسی چیست؟

به گزارش تازه‌نیوز، اکوایران نوشت: رستم قاسمی که با نام و آوازه‌ای متفاوت از دولت دهم خارج شده بود؛ حال با هیئتی متفاوت به میدان سیاست بازگشته است.

او زاده سرگاه است و در سن ۱۷ سالگی وارد سپاه شد.  از همان آغاز یعنی از  ۱۳۶۰ فعالیت نظامیش آغاز شد. در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ در کسوت فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا به فعالیتش ادامه داد . از قرارگاه خاتم به کابینه احمدی نژاد راه یافت. هیبت متفاوت و خاستگاه سازمانی اش او را در کابینه احمدی نژاد  تبدیل به یک چهره کاریزماتیک و ذی نفوذ در جریان قدرت کرد. بر پایه همین تلقی نیز در سال ۱۳۹۲ نیز از سوی نشریه “فارن پالیسی” در لیست قدرتمندترین افراد جهان قرار گرفت.

قاسمی پس از پایان دولت احمدنژاد از قدرت کنار گذاشته شد و هشت سال بعد مجددا به قدرت بازگشت بخت خود را برای نامزدی ریاست جمهوری آزمود اما قبل از اعلام فهرست نهایی اعلام انصراف کرد این اتفاق و خروج از پرده نشینی در دوره وزارت کم کم نگاه ها به او را تعدیل کرد. او دیگر همانند نامش یک شخص پرقدرت و صاحب نفوذ شناخته نمی شد. سیاستمداری بود همانند سایر سیاستمدارها. که بسته به موقعیت اداری می تواند در متن قرار بگیرد یا حاشیه اما خود توان   صحنه چینی ندارد.

وعده‌های مسکنی

حضور متفاوت قاسمی در دولت کنونی از همان روز دفاع شروع شد وقتی دو بار نام وزارت نفت را به جای وزارت راه و شهرسازی به کار برد و حتی سر و صدای نمایندگان هم در بار اول او را متوجه اشتباهش نکرد. همین خطا هم او را به یک چهره اصلی در فضای مجازی تبدیل کرد.

کسی که در تجربه قبلی وزارت قدر قدرت به شمار می رفت در این دور برای کاربران فضای مجازی چهره خودمانی تر به حساب می آمد.

در همین ارتباط: مردم میخوان بچه‌دار بشن منتظر رستم قاسمی هستن!

وعده ابراهیم رئیسی برای ساخت ۴ میلیون مسکن رستم را علاوه بر رسانه ها و فضای مجازی بیش از قبل در دید  افکار عمومی قرار داد. ماموریتی سختی که انصافا خودش نیز به آن معترف بود.در ۲۷ خرداد سال جاری، وعده ۴ میلیون مسکن رئیسی را نصف کرد و گفت، تا پایان دولت باید دو میلیون مسکن ساخته شود و به بهره‌برداری برسد. اما با تاکید مجدد ابراهیم رئیسی بر ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی او نیز موضع خود را تغییر داد.

در این مدت او وعده های زیادی داده است از صاحب خانه شدن تا راحت خانه اجاره کردن. در  کنار وعده ساخت مسکن در تیر ماه وعده‌ای هم به مستاجران  می‌دهد . او گفت:با کمک بسته حمایتی وزارت راه و شهرسازی ۸۰ درصد مستاجران ملزم به جا به جایی نیستند. اما آمارها نشان از آغاز موج جابه جایی مستاجران در نیمه مرداد داد.

با این وجود قاسمی از ادعاهایش دست برنداشته است. در ۵ آبان سال جاری  از واگذاری زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی در ۹۰۰ شهر ایران خبر داد.  وعده‌هایی که ظاهرا برای آنها پایانی وجود ندارد.

جدال توئیتری

در کنار وعده‌های جنجالی جدال‌های توئیتری قاسمی با برخی مقامات پیشین نیز در مقطعی خبرساز شد. جدال توئیتریش  با عبدالناصر همتی در نیمه مرداد ماه سال جاری یکی از این رویدادهاست. جدالی که برای جلوگیری از ناکامی  به ادعای بزرگ آن در مورد ساخت مسکن بدل شد. ماجرا از آن جا شروع شده بود که عبدالناصر همتی رقیب ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، در آستانه یکسالگی دولت او، توئیتی درباره عقب ماندگی ایران در صادرات نفت از کشورهای همسایه زد. این توئیت را، وزیر راه و شهرسازی بی‌پاسخ نگذاشت.

همتی نیز در پاسخ به رستم قاسمی نوشت:یادآوری می‌کنم، یکساله که شما وزیر مسکن هستید نه نفت! راستی، از ساخت ۴ میلیون مسکن چه خبر؟ هنوز نساخته قیمتش رو که گرون کردین، برای مهندسیش هم که دنبال خارجی‌ها بودین!! چی شد؟»(این‌جا ببینید)

انتهای این بگومگو به طرح ادعای بزرگ قاسمی در مورد روند اجرای پروژه مسکن ملی رسید. قاسمی آن زمان مطرح کرد، قریب یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن بانضمام واحدهای که در هشت سال دولت قبل قرار بود ساخته شود ،همگی درحال ساخت است. آماری که باز هم برای رستم سر و صدا به دنبال داشت.

بازداشت مشاور

هنوز جدال توئیتریش تمام نشده بود که هفته اول شهریور خبر بازداشت مشاور قاسمی به همراه چند نفر دیگر در مجموعه وزارت متبوعش رسید. مشاور او قاسم  مکارم شیرازی نام داشت.پس از خبر بازداشت رستم قاسمی مدتی آفتابی نشد و سکوت کرد. سکوتی که حتی با انتقاد رسانه های اصولگرا روبرو شد اما بعد حامیانش گفتند او به دلیل جراحی در بیمارستان بستری بوده.در نیمه شهریور بالاخره او موضع گرفت در یک برنامه تلویزیونی  گفت: بنده از بازداشت یک نفر اطلاع دارم و بیشتر از یک نفر بازداشت نشده و نمی‌دانم علت دستگیری وی چه بوده است.

در همین ارتباط بخوانید:

عکس کوالالامپور

۹ آبان بازهم فضای مجازی برایش حاشیه ساز شد  عکس‌هایی از او در کوالالامپور منتشر شد  چند ساعت بعد  مشاور و رئیس دفتر رستم قاسمی واکنش نشان داد و  در صفحه توییتری خود نوشت، صرف‌نظر از اصالت عکس‌ها، انتشار عکس‌های خصوصی یک زن و شوهر با کدام مکتب اخلاقی سازگار است؟ برای اغراض سیاسی، شرافت و انسانیت را لجن‌مال نکنیم.خودش نیز در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره حاشیه جدید ایجاد شده و اینکه آیا قصد پیگیری دارد یا خیر گفت: خود خداوند باید جوابگو باشد.

حواشی مربوط به تصویر رستم قاسمی در مالزی را ببینید:

وزیری میان ماندن و رفتن

در یک سال و نیم گذشته دوبار احتمال کناره گیری قاسمی از کابینه مطرح شده یک بار به دلیل بیماری، یک بار به دلیل عملکردی. گفته می شود حتی با علی نیکزاد نیز مذاکره شده اما وزیر مسکن احمدی نژاد که از قضا رئیس ستاد رئیسی در انتخابات بود تمایلی به برگشت نشان نداده توئیت مشاور قاسمی نیز نشان داد انتشار عکس های خصوصی او زمینه برای  کناره گیریش از دولت بوده.

بیشتر بخوانید:

روزی که او از سپاه به دولت آمد نفس ها در سینه حبس شده بود تحلیل های زیادی شد که احمدی نژاد با آوردن او به دولت چه آرایشی را قرار است در صحنه قدرت عوض کند اما امروز  خبری از آن تحلیل ها و دبدبه خبری نیست چهره سخت دولت اصولگرای قبل به یک چهره نرم در دولت معاصر آنها تبدیل شده و مخالفانش علیه او از هر ترفندی استفاده می کنند. اتفاقی که نشان می دهد میدان سیاست چقدر بی رحم است و در آن سندان را نمی توان حتی با مشت قوی شکست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.