تضمین‌نامه وام ۲۰۰ میلیونی مسکن ناپدید شد

در حالی دولت مصوبه پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی را اصلاح کرده که خبرها حاکی از این است بانک ها هنوز تضمین نامه سازمان برنامه و بودجه را برای استارت و آغاز پرداخت این تسهیلات دریافت نکرده اند.

به گزارش تازه‌نیوز، با اصلاح مصوبه مربوط به پرداخت تسهیلات نوسازی مسکن روستایی از سوی هیات وزیران در ساعات پایانی ۸ آبان ماه جاری از سوی دولت همگان تصور کردند که این بار و از فردا، تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۲۰ ساله و نرخ سود ۵ درصد پرداخت می‌شود.

به نقل از اقتصاد۲۴، این مصوبه جزئیات جالبی داشت و نشان می‌داد که دولت مصرّ است تا تسهیلات مزبور به متقاضیانی که در بنیاد مسکن استان‌ها تشکیل پرونده داده اند پرداخت شود. اگر چه و به گفته مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از ۲۳۰ هزار متقاضی نسبت به دریافت این وام برای ۲۰۰ هزار فقره وام تشکیل پرونده داده اند، اما اکثر این متقاضیان بنا به دلایلی ریزش خواهند داشت.

در جزئیات مصوبه ۸ آبان دولت یکی از نکاتی که دولت به آن توجه کرده بود پرداخت وام به متقاضیان در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر و کسانی که از تاریخ تصویب تسهیلات مذکور در شورای عالی مسکن ۲۵ آبان ۱۴۰۰ نسبت به انعقاد قراداد با بانک عامل اقدام کرده‌اند و وام ۱۰۰ میلیونی دریافت کرده اند می‌توانند ۱۰۰ میلیون تومان دیگر نیز دریافت کنند.

اما به هر سوی به نظر می‌رسد که این داستان وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی سر دراز دارد و قرار نیست به این راحتی‌ها مشکلاتش برطرف شود. آنطور که از شنیده‌ها و اخبار بانک مرکزی حکایت دارد این است که بانک‌ها علیرغم ابلاغ این مصوبه منتظر دریافت تضمین‌نامه (مابه التفاوت نرخ سود) از سوی سازمان برنامه و بودجه برای استارت پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد هستند.

مهدی صحابی، معاون اداره کل اعتبارات بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به دلایل توقف پرداخت وام مسکن روستایی گفت: باید بپذیریم از سال ۱۳۸۴ که وام مسکن روستایی به مردم پرداخت شد، زمینه موفقت‌ترین تسهیلات دهی در جمهوری اسلامی مهیا شد و تسهیلات مسکن روستایی تسهیلاتی به واقع موفق‌ترین تسهیلات پرداخت شده در کشور است.

این مطالب را هم ببینید:

وی افزود: با توجه به اینکه نظام بانکی مطابق برنامه ششم توسعه نمی‌تواند وام زیر ۱۸ درصد بدهد و نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی نیز ۵ درصد است، لذا برای پرداخت این وام نیاز به ضمانت‌نامه برنامه و بودجه داریم.

صحابی گفت: بنا به دلایلی که دوستان دولت باید توضیح دهند، تضمین‌نامه سازمان برنامه و بودجه برای بانک مرکزی که اصل سود تعهد می‌کرد صادر نشد و همین مسئله دلیل تاخیر در پرداخت وام مسکن روستایی است.

معاون اداره کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: ما به بانک‌ها ابلاغ کردیم، به محض دریافت تضمین‌نامه از سوی سازمان برنامه وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را پرداخت کنند.

هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه هفته جاری به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با هدف رفع موانع ساخت مسکن روستایی، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در خصوص اصلاح مصوبه مربوط به پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ را تصویب کرد.

به موجب اصلاح مصوبه مذکور، سقف فردی تسهیلات از ابتدای سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، مبلغ ۲ میلیارد ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) تعیین می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر اساس معیار‌های شدت ضریب محرومیت، بالاتر بودن جمعیت نسبی و نسبت خانواده‌های دچار بدمسکنی، روستا‌های هدف را انتخاب و اشخاص مشمول با اولویت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به بانک عامل معرفی شوند.

شرایط استفاده از تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه در سال ۱۴۰۱ عبارتند از:

الف) عدم استفاده متقاضی از تسهیلات بانکی طرح ویژه نوسازی و بهسازی در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در سنوات گذشته

ب) عدم استفاده متقاضی از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی در مناطق شهری (استعلام سبز بودن فرم «ج» از سامانه وزارت راه و شهرسازی)

ج) متقاضیان شهری در طرح‌های حمایتی مسکن، درصورت استفاده از تسهیلات مسکن در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت از سال ۱۳۸۴، امکان بهره‌مندی از طرح‌های حمایتی مسکن در شهر‌ها را ندارند.

د- استفاده از ظرفیت این آیین‌نامه برای مردان مجرد با اولویت متأهلین، بلااشکال است.

همچنین به موجب مصوبه دولت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آن‌ها برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت با ضمانت سفته زنجیره‌ای اقدام کند.

در صورت درخواست متقاضی، بانک عامل سند مالکیت واحد روستایی در حال بهسازی و نوسازی را به عنوان وثیقه و ضمانت دریافت تسهیلات دریافت می‌کند.

علاوه بر این، متقاضیانی که از تاریخ تصویب تسهیلات مذکور در شورای عالی مسکن ۲۵ آبان ۱۴۰۰ نسبت به انعقاد قراداد با بانک عامل اقدام کرده‌اند، می‌توانند از تسهیلات متمم تا سقف فردی تسهیلات (۲۰۰ میلیون تومان) از محل سهمیه سال ۱۴۰۱ و در چارچوب تضمین نامه صادره سازمان برنامه و بودجه کشور استفاده کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.