امیرعبداللهیان تحویل پهپاد‌های ایرانی به روسیه را تایید کرد/ نسبت به مسئله بی‌تفاوت نخواهیم بود

حسین امیرعبداللهیان در رابطه با اخباری مبنی بر استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ روسیه و اوکراین واکنش نشان داد.

به گزارش تازه‌نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برخی از اخبار منتشرشده از سوی مقامات و رسانه‌های غربی در مورد ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه و این‌که ایران این ابزارها را در اختیار روسیه قرار داده است، تصریح کرد: اظهارات آن‌ها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.

وی با اشاره به موضع ایران در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین و با تاکید بر این‌که ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراین نیز اعلام کرده‌ایم، افزود: به مقامات اوکراین تاکید کرده‌ایم که اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد در اختیار ما قرار بدهند. در همین چارچوب دو هفته پیش هیات دفاعی ما برای بررسی این موضوع و برگزاری یک نشست مشترک با اوکراینی‌ها در این زمینه به یک کشور اروپایی رفت ولی در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی‌ها در جلسه حضور پیدا نکردند و علت آن نیز فشار آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان بود. آن‌ها به طرف اوکراینی گفته بودند که ما می‌خواهیم ایران را به خاطر موضوع پهپادها تحریم کنیم و حالا شما می‌خواهید در یک نشست مشترک با ایرانی‌ها حضور پیدا کنید و با آن‌ها قهوه بخورید.

به نقل از ایسنا، امیرعبداللهیان با بیان این‌که چند روز پیش نیز با وزیر خارجه اوکراین به صورت تلفنی گفت‌وگو کردیم افزود: بار دیگر در این گفت‌وگو تاکید کردیم که اگر طرف اوکراینی مستنداتی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه دارد به ما ارائه کند و در این زمینه توافق کردیم که چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پای‌بند بماند طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آن‌ها مورد توجه ماست.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی گفت: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده ما نسبت به این مسئله بی‌تفاوت نخواهیم بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.