تلاش برای حذف شمخانی؛ سعید جلیلی به قدرت باز‌می‌گردد؟

آرمان ملی نوشت: یکی از گمانه‌ها برای تلاش جبهه پایداری در حذف شمخانی را می‌توان بازگشت سعید جلیلی به این کرسی دانست.

به گزارش تازه‌نیوز، آرمان ملی نوشت: تلاش جبهه پایداری برای حذف شمخانی عیان است. چنانکه حسین جلالی، عضو جبهه پایداری در مجلس گفت: «وقتی سرکرده فتنه ۸۸ ابوموسی اشعری به‌عنوان صلح کل قیافه حق به جانب به خود می‌گیرد و بیانیه می‌دهد و جمهوری اسلامی را به خشونت متهم می‌کند و از طرف اغتشاشگران و جمهوری اسلامی مظلوم می‌خواهد که از اقدامات خشونت‌آمیز اجتناب کند چرا دبیر شورای امنیت ملی این کد واضح امنیتی را جدی نمی‌گیرد و روابط عاطفی و رفاقت با شخص ممنوع‌التصویر مانع از برخورد جدی با این شخص مفسد و محارب می‌شود. آقای شمخانی حفظ نظام از اوجب واجبات است. شما نباید رفاقت با خاتمی را بر اصل نظام اسلامی مقدم بدارید.» (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

کارزار حذف شمخانی

جبهه پایداری و همفکران آن‌ها در این روزها برنامه‌های جدیدی در دستور کار قرار داده است و آن هم فشار برای حذف دبیران شورای‌عالی است! ماجرا از متنی آغاز شد که «فارس» در اول آبان سال جاری منتشر کرد: «از آقای رئیسی؛ رئیس‌جمهور محترم خواستاریم دبیران شورای‌عالی را که همگی از دولت قبل باقی مانده‌اند یعنی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی و دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را تغییر و افراد انقلابی را جایگزین کنند.» اما رسایی روزگذشته باانتشار این متن در کانال تلگرامی‌اش خواستار مشارکت در این کارزار شد و البته از هشتک‌های #پایان_مماشات و #عزل_شمخانی بهره برد!

ابوالحسن فیروزآبادی؛ دبیر شورای‌عالی فضای‌مجازی و سعید رضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هستند که ظاهرا رسایی مشکلی با آن‌ها ندارد. البته این برنامه رسایی را نباید محدود به کارزار حذف دبیران شورای‌عالی دانست چنانکه چندی قبل از آن با انتقاد صریح حمید رسایی از رئیس‌جمهور گفته بود:

«آقای رییسی، شمخانی (دبیر شورای‌عالی امنیت ملی) را به دلیل ناکارآمدی برکنار کنید.» باردیگر پس از حمله به حرم شاهچراغ نوشت: «آقای شمخانی شما مقصرید! این خون‌های ریخته شده، دل‌های شکسته شده نیروهای مظلوم فراجا و اقتدار لطمه دیده نیروهای حافظ امنیت کشور، آن هم یک هفته پس از حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ و هشدار فرمانده کل سپاه، نتیجه سردرگمی، تعلل و دست‌دست‌کردن دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی است! مماشات تا کجا؟ .» رسایی حتی از واکنش‌های شمخانی به ماجرای متروپل نگذشت و نوشته بود: «جناب دبیر شورای‌عالی امنیت ملی؛ سینه‌زنی‌تان را نخواستیم پاسخگوی عملکرد خودتان در برابر فساد و تخلفات #منطقه_آزاد_اروند باشید! جالب است آقای شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در تهران برای جانباختگان #متروپل سینه‌زنی می‌کند نه در آبادان. وی در جمع عزاداران حاضر در مقابل مسجد ولی‌عصر (عج) تهران (به‌عنوان مراسم خوزستانی‌های مقیم تهران) سینه‌زنی می‌کند!»

انتظار برای جلوس جلیلی بر کرسی شمخانی

یکی از گمانه‌ها یرای تلاش جبهه پایداری در حذف شمخانی را می‌توان بازگشت سعید جلیلی به این کرسی دانست.

از سال ۶۸ تاکنون، شورای‌عالی امنیت ملی چهار دبیر داشته است؛ حسن روحانی از سال ۶۸ تا ۸۴ از سوی آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی به عنوان دبیر و از سال ۶۸ تا ۹۲ نماینده مقام معظم رهبری در این شورا بوده است. از سال ۶۸ حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی نماینده دیگر مقام معظم رهبری در این شورا بود که بعد از فوت ایشان، علی لاریجانی به این سمت رسید. از سال ۸۴، لاریجانی به‌عنوان دومین دبیر شورا انتخاب شد و در سال ۸۶ کار را به سعید جلیلی سپرد. با تغییر دولت در سال ۹۲، حسن روحانی، علی شمخانی را به‌عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی منصوب کرد. با روی کارآمدن دولت رئیسی این گمانه مطرح شد که سعید جلیلی بار دیگر بر کرسی دبیری شورای‌عالی امنیت ملی تکیه خواهد زد، اما چنین نشد و شمخانی باقی ماند.

جلیلی دو بار شانس خود را برای رسیدن به صندلی ریاست جمهوری امتحان کرده، اما ناکام بوده است؛ بار اول در انتخابات سال ۹۲ که از حسن روحانی شکست خورد و یک بار نیز در انتخابات پارسال که بعد از برگزاری مناظره‌های تلویزیونی به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت. با این حال جلیلی مهم‌ترین گزینه برای رسیدن به دبیری شورای‌عالی امنیت ملی محسوب می‌شد که چنین نشد. شمخانی هم که از نظر درجه نظامی دریابان محسوب می‌شود، در سال ۸۰، درحالی‌که وزیر دفاع بود، بخت خود را برای رسیدن به پاستور امتحان کرد؛ اما از سیدمحمد خاتمی شکست خورد. او در شهریور سال ۹۲ حکم دبیری شورای‌عالی امنیت ملی را گرفت و جایگزین سعید جلیلی شد. تا آن زمان پرونده هسته‌ای ایران در این شورا بود، ولی با روی کارآمدن حسن روحانی، این مأموریت به وزارت خارجه و محمدجواد ظریف واگذار شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.