اتفاق بسیار خطرناک در بازار خودرو/ به اقتصاد کشور ضربه جدی وارد می‌شود!

تداوم روند رکودتورمی بازار خودرو بسیار خطرناک است. یامدهای منفی این رکود بر صنایع مربوط آن بازار نیز تاثیر می‌گذارد.

به گزارش تازه‌نیوز، طبق پیش‌بینی‌ها قیمت خودرو از زمان صعود نرخ دلار، روند افزایشی در پیش گرفت. بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد نوسانات قیمت خودرو هنوز بر وضعیت رکود معاملات تاثیری نگذاشته است. در میان نوسانات موجود در بازار خودرو، این مساله مطرح می‌شود که بازار و قیمت‌ها در هفته‌های آینده به چه سمت و سویی می‌روند؟ آیا این افزایش قیمت دلار قیمت یا معاملات خودرو را بالا می‌برد؟ امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت به بررسی وضعیت بازار خودرو تحت تاثیر سقف‌شکنی نرخ دلار پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

افزایش نرخ دلار چه تأثیری بر قیمت خودرو می‌گذارد؟

به نقل از تجارت‌نیوز، پس از سقف‌شکنی نرخ دلار در هفته گذشته مشاهده شد که قیمت خودرو هم‌گام با این اتفاق، با افزایش چشم‌گیری همراه شد.

اما طی دو روز گذشته به دلیل کنترل نرخ دلار توسط دولت، سرعت افزایش قیمت خودرو هم مقداری کاهش یافت. در این بین دولت سعی دارد بورس را هم به‌طور دستوری مثبت نگه دارد تا اعتماد مردم را جلب کند و درنهایت، سرمایه‌ها به سمت این بازار روانه شود.

به نظر می‌رسد دولت نتواند این روند را در طولانی‌مدت ادامه دهد. چراکه مشخص است افراد حقیقی دست به این کار نزده‌اند و بازار به شکل مصنوعی سبزپوش است.

در حال حاضر سرمایه‌های سرگردان مردم به دنبال بازاری برای سرمایه‌گذاری ایمن می‌گردند. به همین علت پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی قیمت خودرو در کشور به صورت هفتگی ادامه یابد.

پیش از سقف‌شکنی دلار که در هفته گذشته اتفاق افتاد، پیش‌بینی می‌شد خودرو هم‌گام با تورم تا پایان سال حداقل 40 درصد افزایش قیمت داشته باشد. اما حالا به بهانه رکوردشکنی دلار احتمالا بازار خودرو با سرعت بیشتری به افزایش قیمت خود ادامه دهد.

با افزایش قیمت خودرو رکود معاملات از بین می‌رود؟

پیش‌بینی اینکه آیا رکود بازار خودرو از بین می‌رود یا خیر با توجه به اوضاع اقتصادی وخیم کشور بسیار مشکل است. البته این مشکلات تنها به بازار خودرو محدود نمی‌شود و به بازارهای دیگر نظیر لوازم خانگی و دیگر صنایع نیز رسیده است.

قیمت خودرو در حال حاضر روند صعودی را در پیش گرفته است. اما سطح معاملات هم‌گام با این تحولات بالا نمی‌رود. چراکه بدنه اصلی مصرف‌کنندگان نهایی در بازار خودرو، یعنی مردم دیگر سرمایه‌ای در دست ندارند که اقدام به خرید و فروش خودرو کنند.

درنهایت به نظر می‌رسد که رونق به‌راحتی و در کوتاه‌مدت به بازار بازنگردد. شهروندان در حال حاضر در وضیعتی قرار گرفته‌اند که سرمایه‌ خود را تا جایی که می‌توانند پیش خود نگه می‌دارند. پس این طبیعی است که دیگر اقدام به فروش خودروهایشان نکنند.

تداوم رکود چه پیامدهایی در پی دارد؟

تداوم روند رکودتورمی بازار خودرو بسیار خطرناک است. بیش از هشت ماه است که بازار در این وضعیت قرار دارد. زمانی که رکود در بازاری طولانی می‌شود، پیامدهای منفی این رکود بر صنایع مربوط آن بازار نیز تاثیر می‌گذارد.

رکود موجود در بازارها بر قدرت خرید مردم تاثیر می‌گذارد. در نتیجه صنایع با مشکلات فروش مواجه می‌شوند و این اتفاقات ضربه جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.