کرونا چه تاثیری بر قلب می‌گذارد؟

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در مطالعه اخیرشان به بررسی این موضوع که چگونه پروتئین ویروس “کروناویروس سندرم حاد تنفسی۲” به قلب آسیب می‌رساند، پرداخته‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، عفونت “کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲” باعث بیماری “کووید-۱۹” می‌شود. وجود ویروس در بافت قلب بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نشان می‌دهد که این یک اثر مستقیم و نه ثانویه این عفونت است. افراد آلوده به کووید-۱۹ در مقایسه با افرادی که به ویروس آلوده نشده‌اند در معرض خطر قابل توجه بالاتری برای ایجاد التهاب ماهیچه قلب، ریتم غیرطبیعی قلب، لخته شدن خون، سکته مغزی، حملات قلبی و نارسایی قلبی برای حداقل یک سال پس از عفونت قرار دارند.

به نقل از ایسنا، گرچه دانشمندان به سرعت واکسن‌ها و داروهایی را برای کاهش شدت بیماری کووید-۱۹ تولید کرده‌اند اما این درمان‌ها از قلب یا سایر اندام‌ها در برابر آسیب محافظت نمی‌کنند. دانشمندان در مرکز مدل‌سازی دقیق بیماری‌های دانشکده پزشکی مریلند(UMSOM) نحوه آسیب رساندن کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ به بافت قلب را شناسایی کردند.

سال گذشته، در تحقیقات مربوط به مگس میوه و سلول‌های انسانی، کشنده‌ترین پروتئین کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ کشف شد. آنها دریافتند داروی امیدوارکننده سلینکسور(selinexor ) سمیت یکی از این پروتئین‌ها را کاهش می‌دهد اما دیگری را که Nsp۶ نامیده می‌شود، کاهش نمی‌دهد. در این مطالعه، دانشمندان دریافتند که Nsp۶ سمی‌ترین پروتئین کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در قلب مگس است. سپس آنها کشف کردند که پروتئین Nsp۶ سلول‌های قلب مگس میوه را می‌رباید تا فرآیند گلیکولیز را فعال کند و به سلول‌ها اجازه دهد قند گلوکز را برای انرژی بسوزانند.

سلول‌های قلب معمولا از اسیدهای چرب به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند، اما در طول نارسایی قلبی، زمانی که این سلول‌ها تلاش می‌کنند بافت آسیب‌دیده را بهبود بخشند، به متابولیسم قند تبدیل می‌شوند. دانشمندان کشف کردند که پروتئین Nsp۶، میتوکندری که یک نیروگاه سلولی است که از متابولیسم قند برای تولید انرژی استفاده می‌کند را مختل می‌کند.

سپس، دانشمندان با استفاده از داروی ۲-deoxy-D-glucose (۲DG)، متابولیسم قند را در مگس‌های میوه و سلول‌های قلب موش مسدود کردند. آنها دریافتند که این دارو آسیب وارده به قلب و میتوکندری ناشی از پروتئین ویروسیNsp۶ را کاهش می‌دهد.

دکتر “ژه هان”(Zhe Han) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما می‌دانیم که برخی ویروس‌ها دستگاه سلولی حیوان آلوده را ربوده تا متابولیسم آن را تغییر دهند و منبع انرژی سلول را بدزدند. بنابراین ما مشکوک هستیم که کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ نیز کاری مشابه انجام دهد. این ویروس‌ها همچنین می‌توانند از محصولات جانبی متابولیسم قند به عنوان بلوک‌های ساختمانی برای تولید ویروس‌های بیشتر استفاده کنند. بنابراین، ما پیش‌بینی می‌کنیم که این دارویی که متابولیسم قلب را به آنچه قبل از عفونت بود تغییر می‌دهد، با قطع منبع انرژی و حذف قطعاتی که برای تکثیر نیاز دارد، برای ویروس مضر باشد.

دانشمندان خاطرنشان کردند: خوشبختانه، ۲DG ارزان است و به طور منظم در تحقیقات آزمایشگاهی استفاده می‌شود. اگرچه ۲DG توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان بیماری تایید نشده است، این دارو در حال حاضر در آزمایشات بالینی برای درمان کووید-۱۹ در هند استفاده می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.