شاخص کل بورس یک‌شنبه ۲۲ آبان ریزشی شد

شاخص کل بورس تهران امروز یکشنبه برخلاف روزهای اخیر خود روند نزولی به خود گرفت. در این روز کدام نمادها بیشترین افت را داشتند؟

به گزارش تازه‌نیوز، بورس تهران امروز یکشنبه ۲۲ آبان ماه با کاهش ۶ هزار و ۹۳۸ واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۸۰ واحد کاهش یافت و در همان محدوده روز گذشته یعنی ۴۰۱ واحدی ایستاد.

ارزش معاملات بازار سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش به ۳ هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان رسید. ۳۱۲ میلیارد تومان نیز خروج پول حقیقی از معاملات بورس رقم خورد. همچنین ۲۶۱ نماد مثبت و ۳۶۶ نماد منفی در تابلوی معاملات امروز به چشم می‌خورد.

امروز نمادهای فولاد، فملی، شتستا، کگل، شبندر، شپدیس، وبملت و فارس تاثیر منفی روی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای شپنا، شخارک، پارسان، حکشتی، شفن و پارسان نیز توانستند تاثیر مثبتی روی شاخص کل بگذارند.

در سوی دیگر بازار نمادهای شاوان، فغدیر، دماوند، فرابورس، تجلی و شگویا تاثیر منفی روی شاخص کل فرابورس داشتند اما زاگرس، آریان، اتکای، بساما و غصینو توانستند تاثیر مثبتی روی این شاخص بگذارند.

بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها متعلق به نمادهای شپنا، شفن، غدشت، غبشهر، آریان، خگستر و حکشتی بود. وسالت، حبندر، شلرد، بتک و اتکاسا بیشترین صف فروش نمادها را به خود اختصاص دادند. بیشترین صف خرید متعلق به نمادهای آریان، زاگرس، بالبر، خکاوه و رنیک بود.

نقش صندوق املاک در بورس

روز گذشته صندوق املاک و مستغلات در سازمان بورس رونمایی شد و براساس اخبار منتشرشده مسئولان قول فروش مسکن متری و سانتی‌متری را دادند. اما سرمایه‌گذاران نسبت به این موضوع واکنش بسیار تندی نشان دادند.

گروهی از فعالان بازار نسبت به ابهامات این طرح اعتراض داشتند. چرا که مشخص نیست سهامدار چه ملکی و از کجا می‌خرد. برای نمونه فردی قصد دارد یک متر خانه از منطقه ۲ تهران بخرد اما به علت مشخص نبودن وضعیت یک متر خانه از منطقه ۱۸ می‌خرد. سازمان بورس نیز باید این موضوع را مشخص کند؛ یعنی اگر قرار است ملکی در بازار سرمایه عرضه شود، در مرحله اول باید مختصات آن مشخص و پس آن ارزش‌گذاری شود تا سهامدار بتواند سرمایه‌گذاری کند.

برخی از کارشناسان نیز عقیده دارند که اخبار صندوق املاک و فروش سانتی‌متری باعث ریزش شاخص شد. اما گروهی دیگر از کارشناسان می‌گویند که این روند طبیعی بازار است و احتمالا شاخص تا چند روزی نزولی باشد اما پس از آن دوباره رشد شاخص و معاملات آغاز خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.