دست خالی ایران از جنگ اوکراین؛ منافع ایران فدای روسیه شد!

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: متأسفانه روزی را دیدیم که ایران منافع برجامی خودش را فدای جنگ روسیه با اوکراین کرد و حالا یکباره دیگر در سایه توافق روسیه با غرب منافعش فدای اوکراین می شود.

به گزارش تازه‌نیوز، غربی‌ها در هفته های اخیر شانتاژ تبلیغاتی وسیعی را علیه ایران تدارک دیدند و علاوه بر موضوع هسته ای، پای تهران را به جنگ روسیه و اوکراین باز کردند تا جایی که حتی شایعه حذف ایران از جام جهانی نیز مطرح شد. حالا از اوکراین خبر می رسد که روسیه در حال عقب نشینی از مناطق اشغالی است. برخی تحلیلگران معتقدند این موضوع می تواند معادلات بین ایران و غرب را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

به نقل از نامه نیوز، حشمت الله فلاحت پیشه درباره میزان تأثیرپذیری معادلات بین ایران و اروپا از تحولات جدید در اوکراین گفت: هر چه در دنیا اتفاق می افتد که نام ایران هم در رابطه با آن موضوع مطرح می شود، روز به روز ضعف و نقص در سیاست خارجی ما را آشکارتر می کند.

وی افزود: روسیه یکی از بزرگترین مصادیق نقض منشور سازمان ملل متحد را با تجاوز به خاک اوکراین مرتکب شد، الان به گونه ای وضعیت را مدیریت می کند که کشورهای اروپایی و حتی اوکراین درخواست مذاکره با روسیه را دارند اما همزمان غربی ها ایران را به عنوان متهم این جنگ زیر سئوال می برند، بدون آنکه ایران بهره ای از این جنگ برده باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه منافع برجامی ایران تحت الشعاع منافع روس‌ها در اوکراین قرار گرفت، تأکید کرد: در اوکراین نیز همچون مصادیق تاریخی دیگر منافع ایران دور خواهد خورد. هم اکنون روس ها در حال جبران اشتباه خودشان هستند و زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به شدت نگران است در این وضعیت حمایت غرب از او کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به پیروزی نتانیاهو در سرزمین های اشغالی و اکثریت شدن جمهوری خواهان در کنگره آمریکا ادامه داد: این اتفاقات پیام خوبی برای زلنسکی نداشت، لذا شاهد هستیم معادلات در جنگ اوکراین به شکل دیگری در حال رقم خوردن است. در این اوضاع سئوال اصلی آن است که چه بر سر منافع ایران خواهد آمد؟

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه روسها دارند مسئله خودشان را با غرب حل می کنند، تأکید کرد: روس ها هر گاه احتمال توافق با غرب را ببینند هیچ اهمیتی برای منافع ایران قائل نیستند و به راحتی بر سر ایران بین روسیه و غرب تبانی صورت گرفته است. متأسفانه تکرار این اتفاق بسیار محتمل و نزدیک است.

وی ادامه داد: ایرانی که می توانست با امضای برجام خودش تعیین کننده منافع ملی اش باشد، دوباره همچون یک سیبل مورد هجمه غربی ها قرار دارد. متأسفانه روزی را دیدیم که ایران منافع برجامی خودش را فدای جنگ روسیه با اوکراین کرد و حالا یکباره دیگر در سایه توافق روسیه با غرب منافعش فدای اوکراین می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.