واکنش دلار به تهدید قطعنامه شورای حکام/ ردپای محرک سیاسی در بازار ارز

فعالان اقتصادی معتقدند با توجه به برخی محرک‌های سیاسی و اقتصادی، پیش‌بینی ریزش محسوس در نرخ ارز با تردید مواجه است.

به گزارش تازه‌نیوز، نوسان قیمت دلار بازار آزاد همچنان ادامه دارد، به طوری که هر دلار آمریکا در حالی که معاملات دیروز را در کانال ۳۴ هزار تومان آغاز کرد، اما در پایان معاملات دومین روز هفته، در نرخ ۳۵ هزار و ۵۲۰ تومان ایستاد. به عبارتی، در دو روز اول هفته جاری، قیمت دلار با رشد در حدود ۶۶۰ تومان افزایش قیمت داشت.

به نقل از خبرآنلاین، این نوسان قیمتی در هفته گذشته نیز مشاهده شد، تا جایی که در نیمه هفته قیمت دلار به مرز کانال ۳۷ هزار تومان رسید، اما پس از اعلام خبر احتمال قطع یارانه افرادی که اقدام به خرید و استفاده از سهمیه دو هزار دلاری خود می‌کنند، صف‌های خرید دلار به یک‌باره غیب شد و نرخ‌ها در بازار ارز روند نزولی به خود گرفت.

البته در همان شرایط ریزشی قیمت دلار در هفته گذشته، برخی فعالان اقتصادی معتقد بودند با توجه به برخی محرک‌های سیاسی و اقتصادی، پیش‌بینی ریزش محسوس در نرخ ارز با تردید مواجه است.

ردپای قطعنامه در بازار ارز

در این میان، تحلیلگران بازار ارز از احتمال تصویب قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام به عنوان محرک سیاسی در بازار ارز سخن می‌گویند که می‌تواند بیش از پیش از احتمال وقوع یک توافق بین ایران و غرب بکاهد و موجب رشد نرخ ارز باشد.

این مطالب را هم ببینید:

در همین رابطه، آمریکا و سه کشور اروپایی از شورای حکام خواستند که با تصویب قطعنامه‌ای در رابطه با ایران، خواستار همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود.

رویترز اعلام کرد مطابق متنی که به رصد این خبرگزاری رسیده است، آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس با درخواست از شورای دیدبان هسته‌ای سازمان ملل برای صدور قطعنامه مدعی شدند که ارائه توضیحات توسط ایران درخصوص ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده “الزامی و اضطراری” است.

پیش‌نویس این قطعنامه در روز جمعه به ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی ارسال شده است.

تورم و کسری بودجه با نرخ ارز چه کرد؟

در کنار این موضوع، کارشناسان اقتصادی از شرایط تورمی کشور می‌گویند که به عنوان محرک اقتصادی، روی بازار ارز اثر گذاشته است. به عبارتی، استمرار تورم بالا و نزدیک به ۵۰ درصد و پیش‌بینی تداوم کسری بودجه دولت در سال آتی و به تبع آن رشد بالای نقدینگی، از دلایلی است که می‌تواند محرک دلار برای ادامه روند صعودی و ثبت سقف‌های جدید باشد.

در همین رابطه، میثم رادپور، کارشناس اقتصادی‌ی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به این موضوع که برای توضیح اینکه چرا نرخ ارز در حال بالا رفتن است، اظهار داشت: با تورمی که اقتصاد ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و همه آن را در محل احساس می‌کنند، اینکه دلار تاکنون بالا نرفته‌است، نجابت به خرج داده‌است.

وی عنوان کرد: این امر نگران کننده‌است که دلار چرا تاکنون انقدر نجابت به خرج داده‌است. به عبارت دیگر، فشار تورمی در کشور موجود است و بنابر نظریه برابری قدرت خرید، اگر تورم کشور شما با یک کشور مورد نظر مانند ایالات متحده اختلاف داشته باشد که در بازه زمانی یک ساله نزدیک به۳۷ تا ۳۸ درصد با آمریکا اختلاف تورمی داریم، نرخ ارز شما نیز باید به این مقدار در بازه یک ساله تضعیف شود و تا زمانی که تورم هست نیاز به دلیل بیشتری برای فشار به بازار ارز نیست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.