واکنش ایران به تهدید اوکراین: عضو هیچ طرفی در جنگ نیستیم/ به عواقب تهدید خود فکر کنید

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما عضو هیچ ائتلاف نظامی و عضو هیچ طرفی در جنگ نیستیم. در ارتباط با تهدیدها علیه ایران همه اطلاع دارید ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی ایران را مورد خدشه قرار دهد با قاطعیت عمل می‌کند و سوابق این را نشان می‌دهد.

به گزارش تازه‌نیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اوکراین گفت:‌ در خصوص اوکراین ایران بارها مواضع خود را در سطوح مختلف صریح و واضح بیان کرده است. در ارتباط با بحران اوکراین پایبند به سیاست بیطرفی فعال هستیم به این معنا که یک طرف جنگ نیستیم و از ابتدای بحران تلاش کردیم در چارچوب مناسبات دوستانه با دو طرف بحران تلاش کنیم طرفین را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانده و از استمرار جنگ جلوگیری کنیم.

به نقل از اقتصادنیوز، وی ادامه داد: ادعاهایی که در این خصوص مطرح شده ایران همواره تأکید کرده ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین برای روسیه ارسال نکردیم و یک طرف جنگ نیستیم و همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع جنگ بوده است. همکاری دفاعی ما در چارچوب دوجانبه و مبتنی بر مسیرهای مشخص و شفاف قانونی بوده است. ایران اصل را بر روابط دوستانه کشورها می‌گذارد و اوکراین از این اصل مستثنا نیست. رابطه نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با این کشور نگاه می‌کنیم. ایران در اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک با خویشتنداری عمل کرد.

این مطالب را هم ببینید:

کنعانی ادامه داد: ما عضو هیچ ائتلاف نظامی و عضو هیچ طرفی در جنگ نیستیم. در ارتباط با تهدیدها علیه ایران همه اطلاع دارید ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی ایران را مورد خدشه قرار دهد با قاطعیت عمل می‌کند و سوابق این را نشان می‌دهد. مقام یا کشوری که خارج از موازین بین‌المللی و مناسبات دوستانه اقدام به اتخاذ مواضع تهدیدآمیز می‌کند باید متوجه مسئولیت‌های بین‌المللی ناشی از این رویکردها باشد و به عواقبش فکر کند. در ارتباط با اوکراین همواره تلاش کردیم نقش مثبتی در مسیر کمک به حل و فصل بحران و ممانعت از جنگ ایفا کنیم و در این مسیر عمل خواهیم کرد و امیدواریم اوکراین تحت تاثیر مطالبات خارجی و بازی طراحی شده طرف‌های دیگر قرار نگیرند. ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این خصوص عمل خواهد کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.