آماده تولید دوباره بنزین احمدی‌نژادی باشید!

از آنجا که مردم خاطره خوبی از نخستین تولید بنزین در پتروشیمی ها در دولت دوم محمود احمدی نژاد ندارند، رسانه های دولتی در صدد تطهیر بنزین پتروشیمی ها هستند و در این مسیر، بی کیفیت بودن بنزین تولیدی در پتروشیمی ها را ادعای واهی مدیران دولت گذشته می دانند…

به گزارش تازه‌نیوز، خودکفایی در تولید بنزین که با ثبت میانگین تولید ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز در سال ۱۳۹۹ ثبت شد، حالا با کاهش تولید بنزین به میانگین روزانه ۹۸ میلیون لیتر عملا از دست رفته و دولت ابراهیم رئیسی پس از استفاده از ذخایر بنزین، حالا به سمت واردات (به اسم سوآپ) و تولید مجدد بنزین در پتروشیمی ها روی آورده است.

اخبار نفت گزارش داد: از آنجا که مردم خاطره خوبی از نخستین تولید بنزین در پتروشیمی ها در دولت دوم محمود احمدی نژاد ندارند، رسانه های دولتی در صدد تطهیر بنزین پتروشیمی ها هستند و در این مسیر، بی کیفیت بودن بنزین تولیدی در پتروشیمی ها را ادعای واهی مدیران دولت گذشته می دانند و مدعی باکیفیت بودن بنزین تولیدی در پتروشیمی ها هستند. دلایلی همراه با عدد و رقم برای اثبات آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها :

۱️. تعداد روزهای آلوده در تهران، نشان می دهد ورود بنزین پتروشیمی ها به چرخه توزیع بنزین، تا چه حد در آلودگی هوا تاثیر داشت. تعداد روزهای ناسالم تهران از ۴۰ روز در سال ۸۸، به ۱۰۳ روز در سال ۸۹، و به ۲۱۵ روز در سال ۹۰ رسید؛ یعنی سالی که اوج تولید بنزین از پتروشیمی ها بود…

۲️. از سال جاری دوباره شاهد افزایش تعداد روزهای ناسالم تهران هستیم. در شش ماه نخست امسال، ۴۸ درصد روزها هوای تهران آلوده بود اما در مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد روزها آلوده بود. به جز کیفیت بنزین عرضه شده در تهران، چه عاملی موجب افزایش آلودگی هوا شده؟!

۳️. مسئولانی که در زمان تولید بنزین در پتروشیمی ها در دولت احمدی نژاد مسئولیتی بر عهده داشتند خودشان به آلوده بودن آن بنزین اعتراف کرده بودند. فریبرز پناهی مجری طرح بنزین پتروشیمیایی، یک سال پس از آغاز اجرای طرح گفت: «روند اجرایی تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بدون استفاده از روند اصلاح و بهسازی بود. طرح بنده این نبود که استفاده کردند. در واقع همان چیزی که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شد را بدون هیچگونه روند اصلاحی و رساندن آن به استانداردهای روز تحویل پالایشگاه‌ها می‌دادند.» حتی ۱۰۰ روز پس از شروع تولید بنزین از پتروشیمی، عبدالحسین بیات معاون وقت وزیر نفت که در دولت فعلی هم در نفت مسئولیت دارد با تایید آلودگی بنزین تولیدی در اوایل تولید، اعلام کرد: «با حذف بنزن از چرخه تولید بنزین در برخی مجتمعها مشکل آلودگی آن هم به سرعت مرتفع شده‌است». البته این مشکلات رفع نشد و در مرداد ماه ۱۳۹۰ رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت که میزان آلاینده بنزن در جایگاه‌های بنزین به ۴۳۸ برابر حد استاندارد می‌رسد!

۴️. پایگاه خبری نفتون در دی ماه ۱۳۹۸ دو آنالیز فنی دقیق از ریفورمیت پتروشیمی نوری و پتروشیمی بندرامام را بررسی کرد که حاصل آن عجیب بود: آروماتیک ریفورمیت دو پتروشیمی نوری (برزویه) و بندرامام روی اعداد ۷۰ و ۶۷ و بنزن ریفورمیت هر دو واحد هم روی عدد ۱۰ بوده است، درحالیکه بنزن در بنزین مرغوب باید روی عدد نیم باشد! جالب اینجاست که سعید مداح مروج مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران که هنوز هم در همین شرکت مسئولیت دارد، در هفدهم فروردین ۱۳۹۹ توضیحاتی ارائه داد که موید همین موضوع است.

خبرگزاری فارس مدعی شده بیژن زنگنه و معصومه ابتکار وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت قبل، باید بابت اطلاعات غلطی که درباره بنزین آلوده به مردم دادند پاسخگو باشند. این درحالیست که نه تنها تمام آمارها درباره میزان آلودگی هوا و کیفیت بنزین، آن ادعاها را تایید می کند، بلکه در همان دولت، تولید بنزین در پتروشیمی، به خودکفایی در تولید بنزین، آن هم با تولید از پالایشگاهها – و نه پتروشیمی ها – تبدیل شد و حالا مسببان توقف تولید بنزین آلوده و ایجاد خودکفایی در تولید بنزین باید پاسخگو باشند یا کسانی که دستاوردهای بنزینی را به هدر دادند و با عقبگردی ده ساله، دوباره کشور را به واردات بنزین و تولید بنزین از پتروشیمی بازگرداندند؟!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.