پشت‌پرده اتفاقات تلخ برای علی دایی/ وطن برای من حکم ناموس را دارد!

موضع‌گیری‌های اخیر علی دایی درباره حوادث اخیر کشور و همچنین اقدام او درباره جام جهانی خبرساز شده است.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه شرق نوشت: هنوز چند روزی به شروع جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و اولین بازی تیم ملی ایران در جام جهانی باقی مانده؛ ولی شرایط به گونه‌ای است که رنگ و بوی جام جهانی جایش را به انتقاد از تعدادی از بازیکنان و مسئولان داده و کمتر اتفاق فوتبالی، دست‌کم در فضای مجازی، توانسته مورد بحث قرار بگیرد.

ورزشکاران ایرانی از یک سو و بازیکنان کنونی و قدیمی فوتبال ایران در سوی دیگر، از شروع اتفاقات اخیر که بعد از مرگ مهسا امینی رقم خورد، در کانون توجه قرار گرفته‌اند و کار را برای مسئولان در مواجهه با این قشر که هواداران زیادی دارند تا حدودی پیچیده کرده است. گو اینکه در‌این‌بین، اتخاذ تصمیماتی بعضا نسنجیده هم به آشفتگی شرایط ورزشکاران منجر شده است.

یکی از این اقدامات، ضبط چندروزه پاسپورت علی دایی، اسطوره فوتبال ایران در فرودگاه امام خمینی بود. او که بعد از مرگ مهسا امینی دو پست در اینستاگرام منتشر کرده بود، بعد از ورود به ایران در سفری که به استانبول داشت، غافلگیر و پاسپورتش ضبط شد. علی دایی، چند روزی سکوت کرد و بعد در گفت‌وگویی، از رفتاری که با او در فرودگاه آن‌هم پیش چشم اعضای خانواده‌اش شده بود، انتقاد کرد.

این تصمیم بحث‌برانگیز به‌سرعت در فضای رسانه‌ای داخل و خارج از ایران منتشر شد و نگاه‌ها به عملکرد مسئولان با تعدادی از چهره‌های شاخص ورزش ایران را انتقادی کرد. در واقع اگر تا آن زمان، خبر چنین برخورد‌هایی که با تعدادی از ورزشکاران شده بود، چندان بعد بین‌المللی به خود نگرفته بود، با رفتن سراغ علی دایی که یقینا مطرح‌ترین فوتبالیست تاریخ فوتبال ایران است، این رویه در رسانه‌های مختلف جهان بازتاب داده شد.

ماحصل همان اتفاق به‌علاوه یکی، دو موضوع پرسش‌برانگیز دیگر در کنار چند استوری متفاوت از علی دایی، باعث رواج‌پیداکردن شایعاتی نادرست درباره این چهره شناخته‌شده شد. از جمله اینکه علی دایی بازداشت شده یا اینکه قرار است در تجمعات مختلف شرکت کند. مسئولان امر در این زمینه به‌سرعت درصدد جبران برآمده و با اعلام اینکه در رفتار با چهره‌هایی مانند علی دایی باید سنجیده‌تر عمل می‌شد، پاسپورت ضبط‌شده کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران را به او برگرداندند.

ضبط پاسپورت افراد مشهور ایرانی که در اتفاقات اخیر، از اعتراضات حمایت کرده بودند، فضایی را تداعی کرد که گویی عده‌ای از مسئولان، از خروج این چهره‌ها و رفتنشان به کشوری دیگر به مقصد پناهندگی یا مهاجرت نگران هستند. ضمن اینکه این موضوع خط‌ونشانی هم برای همین افراد بود که باید بابت فعالیت‌شان در فضای مجازی بازخواست شوند. بازداشت حسین ماهینی و البته بازخواست هفت نفر از بازیکنان و مربیان پرسپولیس به دلیل فعالیت در فضای مجازی، گواه چنین موضوعی است.

باوجود‌این، مسئله اینجاست که اگر چهره‌ای مثل علی دایی می‌خواست از ایران مهاجرت کند، آیا زمینه را مهیا نمی‌دید؟ او گرین‌کارت آمریکا را در اختیار دارد و با توجه به فکت چهره قهرمان، می‌توانست و می‌تواند راحت به هر کشور دیگری که می‌خواهد مهاجرت کند. قبل از به‌وجود‌آمدن چنین شرایطی، علی دایی به قدر کافی مورد بی‌مهری قرار گرفته و حتی کار به جایی رسید که به طور متناوب عنوان می‌شد او قرار است ایران را به مقصد کشوری دیگر ترک کند. داستان ممنوع‌الکاری او در فوتبال ایران هنوز حل‌وفصل نشده و در اتفاقات اخیر، بحث ممنوع‌الخروجی او، چند روزی مطرح شد.

با این حال علی دایی، تا به حال، چندین بار از این گفته که قصد مهاجرت از کشور را ندارد. او آخرین بار اسفند ۱۴۰۰ خیلی شفاف در این زمینه حرف زد و گفت: «من به خیلی کشور‌ها رفته‌ام. آن ارزشی که صحبتش را کردید، اگر کاری داشته‌ام، ظرف مدت ۳۰ دقیقه انجام داده‌اند، در کشور خودم باید ۱۰ بار مراجعه کنم و انجام آن سه تا چهار ماه زمان ببرد تا آن کار به نتیجه و انجام برسد. با تمام این احوال ایران وطن من است. شاید بعضی‌ها تحت شرایطی تصمیم دیگری بگیرند؛ اما وطن برای من حکم ناموس و پدر و مادر را دارد. من نمی‌توانم پشتم را به ناموسم و به پدر و مادرم کنم. من عاشق این مملکت هستم. می‌خواهم تا آخرین روز عمرم در کشور خودم زندگی کنم. هر کاری که می‌توانم به‌عنوان یک انسان برای هم‌نوع خودم انجام بدهم، در کشور خودم و برای مردم خودم در وهله اول انجام بدهم».

بدیهی است که ضبط پاسپورت چهره‌ای بین‌المللی که همواره در مراسم‌های معتبر فیفا و ای‌اف‌سی به‌عنوان نماینده ایران حضور داشته و پرچم ایران را در این زمینه‌ها بالا نگه داشته، از آن دست موضوعات نسنجیده‌ای بود که انتقادات از مسئولان ذی‌ربط را بیشتر کرد. البته پاسپورت دایی به او برگردانده شد و او فرصت داشت تا به‌راحتی به فعالیت‌های برون‌مرزی‌اش که یکی از آن‌ها شرکت در مراسم‌های مرتبط به دنیای فوتبال است، برسد. نمونه تازه‌اش دعوت‌شدن او همراه خانواده، یعنی همسر و دخترانش، به جام جهانی قطر است. دعوتی که اگر در شرایطی دیگر رخ می‌داد، مثل سایر مراسم‌ها با پاسخ مثبت علی دایی روبه‌رو می‌شد؛ ولی او این بار، در تصمیمی خبرساز اعلام کرد که قصد رفتن از کشور را ندارد و می‌خواهد همین‌جا کنار مردم بماند.

علی دایی با انتشار همین خبر در پست اینستاگرامی‌اش نوشت: «با درود به هم‌وطنان عزیز و بزرگوارم. در این روز‌ها که حال دل اکثر ما خوب نیست، به دعوت رسمی فیفا و فدراسیون فوتبال قطر برای حضور در جام جهانی به همراه همسر و دخترانم جواب منفی دادم که کنار شما در میهنم باشم و همدردی خود را با تمام خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این روز‌ها از دست داده‌اند، اعلام کنم. به امید روز‌های روشن برای ایران و ایرانی».

مشابه با رفتاری را که علی دایی انجام داده است، جواد نکونام، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران انجام داده است. او هم روز گذشته با انتشار خبری از این گفت که به قطر دعوت شده؛ ولی ترجیح می‌دهد در چنین شرایطی به جام جهانی نرود و به فکر مردم است.

رفتار اخیر علی دایی با استقبال گسترده‌ای در فضای مجازی روبه‌رو شده و افراد زیادی از اینکه او ترجیح داده بر موضع خود ثابت‌قدم بماند، تشکر کرده‌اند. این موضوع در شرایطی رقم خورده که هم‌زمان، انتقاد‌ها از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران که به دیدار رئیس‌جمهور رفته‌اند، ادامه دارد. بازیکنان ایران، پیش از سفر به قطر، به دیدار ابراهیم رئیسی رفتند و عکس‌های منتشر‌شده از تعدادی از این بازیکنان به‌ویژه روزبه چشمی و علیرضا بیرانوند مورد انتقاد قرار گرفته است.

در کنار این انتقادات، ولی عده‌ای هم از زاویه‌ای دیگر به دیدار بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران با ابراهیم رئیسی نگاه کرده و از آن به‌عنوان فرصتی یاد کرده‌اند که بازیکنان بتوانند به طور صریح انتقادات‌شان از شرایط اخیر را مطرح کنند. موضوعی که مشخصا رخ نداد؛ چون در ویدئو‌های منتشرشده از این دیدار، بازیکنان تیم ملی فوتبال که در این جلسه حضور داشتند فقط به مطرح‌کردن موضوعات فوتبالی بسنده کردند. این مورد باعث شد حتی یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس هم به صف منتقدان بپیوندد و با انتقاد از بازیکنان تیم ملی بگوید که نمره معرفت آن‌ها صفر شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.