پرونده‌سازی اروپا علیه ایران/ قطعنامه تصویب می‌شود!

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در صدد گفتگویی با یکدیگر هستند تا مسائل مورد اختلاف را حل کنند. اما به نظر می رسد کشورهای غربی به سمت صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام می روند.

به گزارش تازه‌نیوز، آمریکا و سه کشور اروپایی پیش نویسی قطعنامه ای علیه ایران را آماده کرده اند تا در شورای حکام با ارائه آن بتوانند تهران را محکوم کرده و باعث ایجاد قطعنامه ای علیه کشورمان شوند.در عین حال ایران اعلام کرده هیأتی فنی از تهران به وین برای گفت‌وگو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر خواهد کرد. این خبر روزنه های امیدی را در مورد یک توافق با سازمان انرژی اتمی بر سر مسائل مورد اختلاف دو کشور، باز کرده است. با این حال سایه صدور قطعنامه شورای حکام بر سر ایران کماکان سنگینی میکند.

به نقل از خبرآنلاین، حسن بهشتی‌پور، پور کارشناس مسائل بین الملل در مورد احتمال تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام گفت: قطعنامه به احتمال زیاد و متاسفانه علیه ایران تصویب می شود. مگر اینکه مذاکرات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به نتیجه ای برسد. اجلاس شورای حکام هم نزدیک است و فرصت زیادی نمانده. به احتمال زیاد قطعنامه تصویب می شود. اگر ما به آژانس در مورد پاسخ به سوالات آنها به نتیجه ای برسیم، می توانیم مانع از صدور قطعنامه علیه کشورمان شویم.

وی افزود: اصل این است که ما باید سعی کنیم مانع از صدور قطعنامه علیه ایران شویم. به این دلیل که صدور قطعنامه نوعی پرونده سازی علیه ایران است و بند به بند این قطعنامه ها زمینه حقوقی را فراهم می کنند تا ایران متهم به تهدید صلح و امنیت دنیا شود. آنها زمینه را متهم می کنند تا پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع دهند. در صورتی که پرونده ایران به شورای امنیت برود، زمینه برای فعال کردن مکانیسم ماشه از سمت اتحادیه اروپا فراهم می شود. چرا که اتحادیه اروپا از برجام خارج نشده و می تواند با اتکا بر این پرونده سازی که قطعنامه ها علیه ایران می کند، می توانند قطعنامه فصل هفتم را علیه ایران فعال کنند. در مجموع اینها ممکن در ظاهر وضعیت را از لحاظ اقتصادی بدتر نکند، اما از لحاظ خقوقی و بین المللی تاثیر بسیار منفی در موقعیت ایران و جایگاهش دارد و ما باید نهایت تلاش را بکنیم که چنین قطعنامه هایی صادر نشوند و با آنها برخورد عادی نداشته باشیم و فکر نکنیم قطعنامه ها کاغذ پاره هستند و هیچ تفاوتی برای ایران ندارد.

بیشتر بخوانید:

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ما باید با همه امکاناتی که داریم از پرونده سازی جلوگیری کنیم و راهش هم این است که با آژانس به نتیجه برسیم و توافق کنیم. ما با آنها خیلی راحت تر می توانیم توافق کنیم، همانطور که در سال ۱۳۸۶ توافق بین البرادعی و اقای لاریجانی اتفاق افتاد و به سوالات آژانس برای بسته پرونده ها پاسخ دادیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه اروپایی ها ادامه مذاکرات را فعلا متوقف کرده اند گفت: اما در مورد مسائل هسته ای، گفتگو را منتفی نمی دانند. آژانس از ایران سه سوال دارد که می گوید طبق پیمان پادمانی به آن پاسخ دهد. چه مذاکرات ما با ۵+۱ به نتیجه برسد چه نرسد، باید پاسخ سوالات آژانس را بدهیم. ما باید سعی کنیم با مذاکرات دو جانبه با آژانس این موضوع را برای همیشه حل کنیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.