توضیح جدید قوه قضاییه درباره ناآرامی‌های اخیر سیستان و بلوچستان

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بزرگان عزیزی در منطقه سیستان و بلوچستان هستند که مورد توجه و تبعیت مردم قرار دارند؛ بنابراین لازم است این افراد وظایف شرعی و قانونی خود را انجام دهند، درصدد آرامش منطقه باشند و برای رعایت حقوق مردم اقدام کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، ایرنا نوشت: مسعود ستایشی درباره اغتشاشات و ناآرامی‌های استان و سیستان و بلوچستان افزود: طبقه‌بندی جرایم برای متهمان در این استان با ندای کریمانه و رأفت رهبر معظم انقلاب انجام شد همچنین نماینده معظم له برای دلجویی و ابراز همدردی با آلام مردم عزیز سیستان و بلوچستان در این خطه حضور یافت.

وی افزود: براساس دستورهای موکد رئیس قوه قضاییه قرار بر این بود که همزمان با حضور نمایندگان رهبر معظم انقلاب، با بررسی دستگاه قضایی استان، افراد کم‌گناه مورد رأفت قرار گیرند و بی‌درنگ ۴۲ نفر از افرادی که در صف کم‌گناهان بودند، با تمهیدات قانونی و تصمیم قضایی آزاد شدند. افزایش تعداد این آزادسازی‌ها در شرف این است که انجام شود و به ۱۰۰ نفر برسد.

ستایشی ادامه داد: این افراد باید پاسخگوی اعمال خود باشند اما تمهید قضایی برای آنها انجام شده است زیرا از برهم‌زنندگان نظم بودند اما ابراز ندامت و پشیمانی دارند و قطعاً مورد رأفت قرار می‌گیرند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: انتظار داریم پیرو حضور ارزشمند نمایندگان رهبر معظم انقلاب و تصمیمات قضایی، در خصوص موارد خشن و اعمالی که نظم و امنیت را مختل می‌کند و اقداماتی که تن مردم را به لرزه درآورد، ملاحظه نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم مطالبات به‌حق دارند و ما هر چه در استان سیستان و بلوچستان می‌بینیم نشان از اخلاق، آزادگی، تقوا و مرزداری مردم غیور این خطه است و زیبنده نیست عده‌ای اغتشاشگر به نام بلوچ امنیت و آرامش مردم را برهم زنند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: مردم منطقه از ما مطالبه دارند و می‌خواهند نسبت به عاملان اصلی، مسببان واقعی و محرکان تصمیم بازدارنده و قاطع گرفته شود.

ستایشی اظهار داشت: قوه قضاییه ملجأ و پناهگاه همه مردم ایران است و هر که به مال و جانش تعرض و حقوقش تضییع شده است، مطمئن باشد دستگاه قضایی پاسخگویی امین و محقق و مطالبه‌گر است و در صورت احراز جرم باید نسبت به جبران اقدام کند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: قوه قضاییه نیز به تکالیف خود عمل می‌کند و برخورد با عاملان و مسببان وقایع سیستان و بلوچستان، بازدارنده، عبرت‌آموز و قاطع خواهد بود.

ستایشی با اشاره به اهتمام ویژه قوه قضاییه به تفکیک و طبقه‌بندی جرایم در اغتشاشات اخیر اظهار داشت: حسن طبقه‌بندی این است که افراد بی‌گناه، کم‌گناه و افرادی که با انگیزه مبادرت به ارتکاب رفتارهای مجرمانه داشته‌اند، در یک صف قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: افراد کم‌گناه از سر احساسات و هیجان با مشوق‌ها و تمهیدات دیگران وارد میدان معرکه شدند و برنامه‌ریزی قبلی برای ارتکاب جرم نداشتند اما عده‌ای با برنامه‌ریزی اقدامات و نقشه‌های شوم علیه نظم و امنیت کشور داشتند.

ستایشی توضیح داد: برای آنها که کم‌گناه بودند با فوریت و باتوجه به موازین قانونی مقررات شکلی و ماهوی اعمال شد و قرارهای خفیف تامین، کفالت، وجه التزام یا الزام به قول شرف صادر شد اما این افراد تحت رصد و کنترل در مرحله دادسرا قرار دارند.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: پرونده این افراد در دادسرا منجر به صدور قرار نهایی و جلب دادرسی می‌شود و برای رسیدگی به دادگاه ارسال خواهد شد. قضات نیز بر اساس شرایط متهمان مبادرت به صدور آراء می‌کنند البته بعد از صدور حکم اولیه امکان اعتراض وجود دارد و پرونده در مرحله تجدیدنظر رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: البته بعد از صدور آرای قطعی نیز مطابق قانون و مبتنی بر شرایط امکان استفاده از تاسیسات و نهادهای ارفاقی در صورت ابراز ندامت و پشیمانی محکوم وجود دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.