او به موج «عمامه‌پرانی» در کشور هم اشاره کرد و گفت: «این حرکات نشان می‌دهند مردم از علما ناراحتند و انتظاراتی دارند و وقتی توقعشان برآورده نمی‌شود، این‌طور برخورد می‌کنند.»

هیچ کجا جواب اعتراض را با گلوله نمی‌دهند

امام جمعه اهل سنت زاهدان ریشه مشکلات اقتصادی را در مسائل سیاسی دانست و گفت: «در همه جای دنیا وقتی اعتراضاتی شکل می‌گیرد، حاکمیت می‌نشیند با معترضان صحبت می‌کند. با مشت آهنین و گلوله، جواب اعتراض مردم را نمی‌دهد. در دهان مردم نمی‌زند. هیچ کجا، مردم را به زندان نمی‌برند.»

اسماعیل‌زهی در ادامه گفت: «ملت ایران قریب به دو ماه است فریاد می‌زنند. توصیه‌ام [به مقامات]این است که فریاد و صدای این مردم را بشنوید، زندانیان را آزاد کنید، مقابل اراده ملت تسلیم شوید و نگذارید قضیه روز به روز بحرانی‌تر شود و کار به جایی برسد که دین‌گریزی و نفرت از علما بیشتر شود.»

او خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی و نیرو‌های مسلح گفت که «مردم را با گلوله‌های جنگی هدف قرار ندهید» و ادامه داد: «بعضی صحنه‌های اعتراضات را که می‌بینم، بدون اختیار گریه می‌کنم. وقتی بچه‌ها کشته می‌شوند و به زن‌ها حمله می‌کنند. نباید در جریان اعتراضات، مردم کشته شوند. امروز، عصر تمدن و فرهنگ و گفتمان است؛ امروز عصر شنیدن ندای مردم است نه عصر جنگ.»

توصیه به نیرو‌های مسلح: «به مردم برگردید»

امام جمعه اهل سنت زاهدان نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی را نیز خطاب قرار داد و گفت: «شما نیروی مردمی بودید. در گذشته امتیاز حکومت این بود که یک نظام مردمی است، نیرو‌های مسلح‌اش مردمی است. توصیه می‌کنم به مردم برگردید و به مردم توجه کنید و هیچ‌وقت مردم را نکشید.»

اسماعیل‌زهی در ادامه به کشتار ایذه و کشته شدن «دو طفل» در این شهر و کشتار مردم در شهر‌های کردنشین و دیگر مناطق کشور اشاره کرد و یاد و خاطره کشته‌شدگان آبان ۹۸ را گرامی داشت.

او همچنین با اشاره به بازداشت «مولانا کوهی» به دنبال اعتراضات آبان خونین که منجر به اعتصاب غذای او در زندان شده است، خواستار آزادی او شد.

اسماعیل‌زهی گفت با توجه به این که این روحانی اهل سنت بخشی از دوران محکومیت خود را گذرانده، می‌تواند بر اساس قانون آزاد شود اما: «این امتیاز را شامل حال او نمی‌کنند، چون شرط‌هایی برای آزادی او گذاشته‌اند که نپذیرفته است.»

توصیه به روس‌ها برای پایان دادن به جنگ با اوکراین

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که «جنگ و کشتار، نقصان و ضرر دارد»، حمله روسیه به اوکراین و کشتار مردم مظلوم این کشور را خسارت بزرگی برای «مردم روسیه» خواند و گفت: «دلسوزانه به روس‌ها که همسایه و نزدیک ما هستند توصیه می‌کنیم هرچه سریع‌تر این جنگ را به پایان برسانند و نیروهایشان را از سرزمین اوکراین خارج کنند.»