پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲۹ آبان/ تاثیر نرخ بهره بانکی روی بازار

شاخص کل بورس تهران امروز با افتی سنگین، کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی را ترک کرد. با وجود این تغییر کانال، معاملات فردای بورس چگونه خواهد بود؟

به گزارش تازه‌نیوز، شاخص کل بورس امروز شنبه افت ۲۰ هزار و ۴۲۱ واحدی را ثبت کرد و به محدوده یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل حرکت کرد و با افت بیش از ۳ هزار واحدی در کانال ۳۹۷ هزار واحدی آرام گرفت.

ارزش معاملات امروز بازار سرمایه به ۳۰۴۶ میلیارد تومان رسید و در حدود ۷۰۳ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار سهام رخ داد. در اولین روز کاری هفته ۴۴۴ عدد از نمادها منفی بودند و تنها ۱۸۲ عدد از نمادها توانستند مثبت شوند.

نوسان در نرخ بهره بین بانکی

جدیدترین بروزرسانی بانک مرکزی از نرخ بهره بین بانکی از افزایش این نرخ مهم برای بانک‌ها حکایت دارد. بر اساس آنچه بانک مرکزی در وبسایت رسمی خود منتشر کرده، نرخ سود بازار بین بانکی در چهارمین هفته آبان‌ماه با افزایش ۰.۰۴ واحد درصدی مواجه شده است. بنابراین نرخ مذکور در پایان روز بیست و پنجم ماه جاری رقم ۲۰٫۹ درصد را به ثبت رساند.

این مطالب را هم ببینید:

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهند روند نوسانی نرخ بهره بین بانکی باعث شده است این نرخ برای ۱۱ هفته متوالی درجا زده و در محدوده ۲۰٫۸ درصد تا ۲۱ درصد افت و خیز داشته باشد. به طوری که با تداوم این نوسانات، نرخ سود بازار شبانه بار دیگر در محدوده‌ای قرار گرفت که در ۶ مهر ماه تجربه کرده بود.

به علاوه، با سیاست‌های بانک مرکزی، نرخ بازار بین بانکی از نیمه مردادماه ۱۴۰۱ تا کنون در کانال ۲۰ درصدی سرکوب شده است. با این تفاسیر، به نظر نمی‌رسد سود بازار بین بانکی همچنان اجازه شکستن سقف کانال ۲۰ درصد و ورود به محدوده پایین‌تر را داشته باشد.

تاثیر نرخ بهره بین بانکی روی بورس

برخی از کارشناسان عقیده دارند افزایش نرخ بهره بین بانکی به زیان بورس است و می‌تواند نقدینگی را از بازار فراری دهد. در مقابل برخی از تحلیلگران می‌گویند به واسطه افزایش نرخ بهره بین بانکی، در وهله اول اقتصاد کشور و پس از آن بورس به ثبات می‌رسد. چرا که در زمان افزایش تورم نیاز است نرخ بهره بین بانکی نیز همگام با آن افزایش یابد؛ درنتیجه افزایش نرخ بهره بانکی می‌تواند در بلندمدت به نفع بورس باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.