وضعیت بسیار سخت برای ایران/ پرونده هسته‌ای به شورای امنیت می‌رود؟

قطعنامه اخیر شورای حکام می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت پرونده هسته‌ای ایران شورای امنیت باشد که در آن صورت تحریم‌های پیش از امضای برجام بار دیگر فعال می‌شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین بار در سال جاری قطعنامه‌ای را بر علیه ایران صادر کرد که پیش از این پیش‌نویس آن از سوی «انگلیس»، «آلمان»، «فرانسه» و البته «آمریکا» روز سه‌شنبه هفته گذشته تهیه شده بود. این قطعنامه در شرایطی بر علیه ایران صادر شد که در هفته‌های اخیر و بعد از ناآرامی‌های سریالی در ایران فشارهای کشورهای غربی در خصوص مسائل حقوق بشری هم افزایش یافته است و برخی از کارشناسان معتقدند که رفته رفته تا چند ماه آینده به صورت کامل روابط ایران و کشورهای غربی قطع خواهد شد. «احیای برجام» که یکی از مسیرهای رسیدن به توافقی دیگر بود، اکنون وضعیت مناسبی ندارد و هر چند مقامات ایران از دعوت و اشتیاق آمریکایی‌ها برای احیای برجام سخن می‌گویند ولی این موضوع از سوی طرف‌های آمریکایی رد می‌شود و آنها معتقدند که نمی‌خواهند وقت‌شان را در زمینه برجام هدر دهند. در شرایطی قرار داریم که نه طرف‌های غربی تلاشی برای دوباره سازی برجام دارند و نه ایران از مواضع خود در ادامه «مقاومت» عقب‌نشینی خواهد کرد.

به نقل از نامه‌نیوز، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را که خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است به تصویب رساند. قطعنامه یادشده «ضروری و فوری می‌داند» که ایران بدون تأخیر «توضیحات فنی موجهی» را درباره ادعاهای مطرح شده و همچنین امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» فراهم کند. ۲۶ کشور به این قطعنامه رای موافق، ۲ کشور رای مخالف و ۵ کشور رای ممتنع دادند. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنجشنبه قطعنامه‌ای را که خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است به تصویب رساند. این قطعنامه با مخالف چین و روسیه روبرو شد. ۲۶ کشور به این قطعنامه رای موافق، ۲ کشور رای مخالف و ۵ کشور رای ممتنع دادند.

این سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران پس از اجرایی شدن برجام و بسته شدن پرونده مسائل ادعایی پادمانی است که در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ و ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شده بود.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، در خصوص تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام اظهار کرد: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست امروز خود تحت فشار شدید سیاسی کشورهای آمریکا، انگلیسی، فرانسه و آلمان قطعنامه ای علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان به تصویب رساند. در جریان بررسی این موضوع، حامیان پیش نویس قطعنامه اطلاعات ساختگی و ادعاهای بی اساسی برای توجیه رویکرد غیرسازنده خود به شورای حکام ارائه کرده و کوشیدند این نشست را به ابزاری برای پیگیری اهداف کوته بینانه سیاسی خود و فراتر از چارچوب وظایف و اختیارات آژانس تبدیل نمایند. نماینده کشورمان در ادامه ضمن اشاره به اینکه این دسته از کشورها طی هفته های گذشته از هیچ تلاشی برای زیر سوال بردن تعامل مستمر ایران با آژانس و ایجاد تردید در مورد چشم انداز دستیابی به توافق در خصوص لغو تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و احیای برجام، دریغ نکرده‌اند.

حالا با این همه به نظر می‌رسد که قطعنامه اخیر شورای حکام می‌تواند زمینه‌ساز طرح مجدد پرونده ایران در شورای امنیت باشد که در آن صورت بار دیگر قطعنامه‌های شورای امنیت که با امضای برجام به حالت معلق درآمد، به کار می‌افتد. وضعیتی که حتما برای ایران بسیار سخت خواهد بود زیرا در آن شرایط نه فقط آمریکا که کل کشورهای عضو سازمان ملل موظف خواهند بود تحریم‌ها را علیه ایران اِعمال کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.